به گزارش  اتاق خبر به نقل از تسنیم، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: 65 درصد تولید تجمعی نفت ایران مربوط به بعد از انقلاب است؛ هم اکتشاف جدید رقم خورده، هم توسعه و هم تولید و زنجیره تامین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.

وی افزود: امروز شاهد این هستیم که بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز گاز تولید می کنیم و همه اینها حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه "امروز می توانیم بگوییم تقریبا یک صنعت نفت استقلال یافته، توانمند و کارآمد داریم"، گفت: امروز فراسرزمینی فکر می کنیم و گاها فراسرزمینی پروژه اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: میدان گازی کیش بعد از میدان پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی ایران است؛ دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر است که بزودی کار حفاری را آغاز می کند و ما بسرعت قرارداد فاز اول آن را تنفیذ کردیم و کار معطل شرایط تحریم و...نماند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه "تولید 28 میلیون مترمکعب گاز حاصل توسعه فاز اول میدان گازی کیش خواهد بود"، گفت: توسعه فاز اول میدان کیش از جهت کاهش ناترازی گاز اهمیت بالایی دارد؛ توسعه میدان کیش در چهار فاز برنامه ریزی شده است و روزانه 120 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر مشغول مطالعات مهندسی پایه برای فازهای بعدی آن هستیم و ساخت لوله‌های زیردریایی توسط شرکت‌های ایرانی برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: 70 درصد تولید گاز کشور مربوط به میدان پارس جنوبی است و تاکنون 85 میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه "در سال‌های 89-90 در کشور یک تصمیم راهبردی برای توسعه 10 فاز پارس جنوبی با شرکت‌های ایرانی گرفته شد"، گفت: در روزهای آینده پالایشگاه فاز 14 بهره‌برداری خواهد شد و این ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس جنوبی است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این پالایشگاه 42 میلیون مترمکعب به طرفیت پالایشی گاز کشور اضافه خواهد شد و این نتیجه اعتماد به متخصصان و دانشمندان ایرانی است.

معاون وزیر نفت اذعان داشت:‌ در آن سال‌ها عده‌ای با ناامیدی می‌گفتند توان توسعه پارس جنوبی را نداریم، از تحریم‌ها و تهدیدها قطعا استقبال نمی‌کنیم، اما همان خط‌شکنی باعث نتایج امروز شد.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بنیان‌ها تاکید کردند که در شرکت ملی نفت نیز اقداماتی انجام شد؛ نقش ساخت داخل و ایده‌های فناورانه بسیار مهم است و یکی از شرکت‌های ایرانی موفق شد تاج سرچاهی را تولید کند که با موفقیت در میادین سپهر و جفیر به کار گرفته شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه "اینها بخشی از توانمندی‌های کشور ما است و برخی تجهیزات بسیار مهم مصداق تولید بار اول است که ما در شرکت ملی نفت تضمین خرید می‌دهیم"، گفت: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در میدان مشترک نفتی آزادگان 36 حلقه چاه جدید به تولید آمد و افزایش تولید را شاهد بودیم؛ باید این کارآمدی را داشته باشیم که از حداکثر توان مالی داخل کشور هم استفاده کنیم و بر این اساس با یک ایده جدید بانک‌ها به عنوان سرمایه گذار به میدان آمدند.

وی ادامه داد: شرکت دشت آزادگان اروند با همکاری بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید برای توسعه میدان آزادگان تشکیل شد؛ در این میدان بزودی وارد مذاکرات فنی و اقتصادی خواهیم شد و رساندن تولید از 190 هزار به حدود 570 هزار بشکه در دستور کار است.

خجسته‌مهر در خصوص همکاری با شرکت‌های روسی در بخش نفت و گاز گفت: با شرکت‌های روسی 7 قرارداد قطعی داریم که در حال اجراست.

وی افزود: برای تعمیرات پالایشگاه‌ها در بخش برون‌مرزی فعال هستیم؛ ما در شرکت ملی نفت یک زنجیره بالادستی ترسیم کردیم که برای هر بخش چالش‌ها احصا شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: یکی از مواردی که به نظیر حقیر چالش است، بحث ازدیاد برداشت است که 10 درصد نسبت به متوسط جهانی عقب هستیم؛ یکی از تصمیم ها در شرکت ملی نفت تست‌های میدانی فناورانه است‌ و از جمله روش‌ها تزریق آب است که مناطق نفت‌خیز جنوب به صورت پایلوت توافقی با پژوهشگاه نفت در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود 4.6 میلیون بشکه در روز تولید نفت خواهیم داشت که حدود 450 هزار بشکه آن از روش‌های ازدیاد برداشت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه "یکی از موضوعات مهم احیای چاه‌های کم بازده با توان شرکت‌های دانش بنیان است"، گفت: حدود 3500 هزار حلقه چاه نفت داریم که 750 حلقه چاه کم بازده هستند و نیازمند روش‌های بهبود تولید از نوع چاه محور است.

وی افزود: برای این مساله حدود 50 شرکت دانش‌بنیان آمدند و غربال شدند و 30 شرکت ایده‌های فناورانه دادند؛ اگر 750 حلقه چاه احیا شوند 83 میلیون بشکه به صورت تجمعی به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نفت اذعان داشت: احیای چاه‌های نفتی با حضور دانش‌بنیان‌ها یک اقدام جدید و بدیع در تاریخ نفت کشور است.

 

خجسته‌مهر در پاسخ به‌سوالی در خصوص توقف گازسوزی در مشعل‌ها گفت: در بخش گازهای مشعل نیز اتفاقات خوبی در پیش است و دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن به‌دنبال تأمین مالی پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت با استفاده از روش‌های گوناگون بوده است.

وی ادامه داد: انتشار اوراق ارزی اقدام جدیدی است که مصوبه شورای اقتصاد نیز اخذ شده است‌ و در اولین زمان در مرحله نخست از طریق این اوراق، نفت به فروش خواهد رسید.