Performancing Metrics

بورس و دو سناریو متفاوت؛ فتح قله جدید یا شکست حمایت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 457180
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1402 - 11:10
پس از روزهای رویایی بورس و رشد دو برابری شاخص، در یک ماه گذشته در جا می‌زند. در این شرایط پیش بینی بورس دو سناریو را نشان می‌دهد.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از جهان صنعت نیوز، بازار سهام در هفته های اخیر روند پرنوسانی داشته است. شاخص کل بورس تهران در حالی که در میانه اردیبهشت ماه در کانال ۲.۵ میلیونی قرار داشت، رفته رفته نزول کرد. در پایان اردیبهشت شاخص کل در کانال ۲.۳ میلیونی ایستاد. شاخص در خرداد نیز در میان دو محدوده ۲.۲ میلیونی و ۲.۳ میلیونی نوسان داشته است. بسیاری معتقدند جلوگیری از روند صعودی بورس دستوری بوده و برای ترس از وقوع اتفاق های سال ۹۹ اجازه رشد بورس داده نشده است.

هرچند نمی توان این فرضیه را به قطعیت تایید کرد با این حال اما سهامداران همچنان خیره به انواع سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چشم دوخته اند.

موضوع کاهش قیمت دلار به واسطه سیگنال‌های برجامی و توافق احتمالی حالا تحلیلگران را با این دو راهی در بازار مواجه کرده است که روند بازار صعودی یا نزولی است؟

بورس همچنان می‌تواند رشد کند

باید توجه داشت که بورس برای رسیدن به سایر بازارها هنوز هم باید روند صعودی را طی کند. اما برای ادامه رشد این بازار، نیاز به محرک‌های قوی مثل گزارش خوب شرکت ها و البته سیگنال‌های مثبت دیگر وجود دارد. گزارش‌های شرکت‌ها هم معمولا به صورت ماهانه منتشر می شوند که فعلا تا اردیبهشت، وضعیت خوب بوده است. از سوی دیگر برخی معتقدند احیای برجام می تواند روی سهام ریالی و غیر دلاری اثر مثبت داشته باشد.

به خصوص در گروه بانکی این مسئله بسیار تاثیرگذار است. اولین پیامد وضع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی، قطع کامل دسترسی به ذخایر ارزی در بانک‌های خارجی بود. این فاکتور خود نقش مهمی را در سریال شوک‌های ارزی پیاپی و جهش‌های اسکناس آمریکایی بازی کرده است. از سوی دیگر با محدودشدن عملیات ارزی بانک‌ها در پی تحریم‌ها، درآمدزایی غیربهره‌ای بانک‌ها بسیار محدود‌تر از قبل شد.

ناترازی گسترده بانک‌ها سومین موردی است که می‌توان ردپای تحریم‌ها را در آن یافت. در کنار وجود بیماری مزمن تورم در بطن اقتصاد کشور، به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. چرا که نرخ بهره واقعی در شرایط تورمی منفی است. از سویی در چنین شرایطی تقاضا برای وام به شدت افزایش پیدا می‌کند. ترکیب این دو اتفاق در کنار یکدیگر منجر به ناترازی شدید بانک‌ها خواهد شد.

 

بنابراین گزینه احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، با بازگشت ذخایر ارزی و کاهش محدودیت بانک‌ها به مرور موجب افزایش سود‌آوری بانک‌ها خواهد شد.

احیای برجام نزدیک اما نامحتمل!

هر چند برخی کارشناسان معتقدند شرایط روزهای گذشته همگی قدم‌های مثبتی است اما احتمال کمی وجود دارد که منجر به احیای برجام شود. زیرا شرایط اکنون تغییر کرده و برخلاف ایران که نرمش‌هایی را در این رابطه نشان می‌دهد، کشورهای غربی تمایل چندانی را نشان نداده‌اند.

اما به هرحال نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور و داده‌هایی که منتشر می‌شود، بعید است اجازه کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان را بدهد. به طوری که حتی منابع آزاد شده نیز صرفا در جهت تامین کالاهای اساسی است.

پیش بینی بورس

بررسی روند شاخص کل در یک ماه گذشته نشان می‌دهد، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای برای ادامه مسیر خود همچنان در سردرگمی به سر می‌برد.

بررسی چارت شاخص کل نشان می‌دهد، پس از جهش ۵۵۰ درصدی این نماگر در سال‌های ۹۸ و ۹۹، بازار دیگر توان رشد بیشتر و جذب حجم زیادی از پول‌های خرد حقیقی‌ را نداشت. همین امر سبب شد بورس با ریزشی سنگین همراه شود و تا مدت‌ها ترس از ریزش بیشتر بازار سهام در دل اهالی بورس زنده بماند.

اما در پاییز سال گذشته، بورس با تاثیر از افزایش قیمت دلار، توانست بار دیگر شارژ شود و گام‌های صعودی خود را از نو بردارد. به طوری که از آبان‌ ۱۴۰۱ تا ۱۷ اردیبهشت امسال، نماگر اصلی بازار سرمایه بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش ارتفاع داد.

روند شاخص کل در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، شاخص پس از شکست سقف سال ۹۹ توانسته است به مسیر صعودی خود ادامه دهد و حتی به ارتفاع بالاتر از ۲.۵ میلیون واحد نیز برسد. اما در یک هفته پایانی لگ صعودی این نماگر، بورس با عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌های بازار روبه‌رو شد. همین امر سبب شد تا بازار سهام از نیمه اردیبهشت دیگر به مسیر صعودی خود بازنگردد.

اصلاح نماگرهای بازار سرمایه تا حدی قدرتمند بود که اهالی بورس آن را به ریزش نیز تشبیه می‌کردند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

تحلیل تکنیکال شاخص کل نشان می‌دهد، با توجه به فاز اصلاحی فعلی بازار سهام و کاهش شدید ارزش معاملات، در حال حاضر سناریوی رشد قدرتمند شاخص هرچند غیرممکن نیست اما دور از انتظار است. باید گفت، هر رشد یا نزول فعلی نیز مقطعی است و بازار در شرایط کنونی قصد در جا زدن دارد تا با ورود خریداران تازه‌نفس، مسیر صعودی خود را پیدا کند.

در صورت وقوع این سناریوی خوش‌بینانه، شاخص کل می‌تواند با رها کردن فنر خود در حوالی ۲.۲۱ میلیون واحد، در گام اول به دو میلیون و ۵۴۸ هزار واحد و سپس به تارگت اصلی خود یعنی ۲.۷ میلیون واحد برسد.

سناریو بدبینانه بورس

همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، ترس از ریزش بیشتر و سقوط آسانسوری سال ۹۹ همچنان در دل اهالی بورس زنده است. همین امر سبب شده سهامداران نتوانند به بورس اعتماد کنند.

سناریوی مسیر تاریک پیش روی بورس با استناد به کاهش روزافزون ارزش معاملات خرد می‌گوید که با توجه به رکوردشکنی معکوس این پارامتر، در صورت ادامه یافتن نزول ارزش معاملات خرد، سطح ۲.۲۱ میلیون واحدی در خطر شکست قرار می‌گیرد.

در این صورت، کاهش ارتفاع شاخص و پولبک به سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دور از انتظار نخواهد بود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید