به گزارش اتاق خبر به نقل از  اکوایران، یک قانونگذار بلندپایه آمریکایی از بلینکن خواست تا جزئیات تحقیقات پیرامون نماینده دولت آمریکا در امور ایران را ارائه دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز،  یک جمهوری‌خواه قدرتمند در مجلس نمایندگان ایالات متحده از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، خواست تا جزئیات تحقیقات در مورد مجوز امنیتی نماینده کاخ سفید در امور ایران را -در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر این‌که او ممکن است از اسناد محرمانه سوء استفاده کرده باشد- ارائه دهد.

پیش از این، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، روز جمعه در نامه‌ای به بلینکن پرسیده بود که چرا راب مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور ایران، پس از تعلیق مجوز امنیتی در اوایل سال جاری برای تحقیق در مورد سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

این کمیته قبلاً از مالی خواسته بود در یک جلسه نظارتی درباره مذاکرات وزارت خارجه با ایران شهادت دهد، اما وزارت امور خارجه پاسخ داده بود که مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده نمی‌تواند در جلسه حضور پیدا کند.

مک کال در نامه‌ای نوشت: «با توجه به وخامت اوضاع، ضروری است که وزارت خارجه به سرعت گزارش کامل و شفافی از شرایط مربوط به تعلیق و تحقیقات نماینده ویژه مالی و اظهارات وزارتخانه به کنگره در مورد او ارائه کند.» 

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد این نامه پاسخ نداده است.

مالی روز پنجشنبه به رویترز گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده، اما من انتظار دارم که تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی حل شود. در این بین، من در مرخصی هستم».

مالی روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر درباره نامه مک کال گفت که او بر بیانیه روز پنجشنبه خود ایستاده و افزود: «من مشتاقم بدانم بررسی وزارت امور خارجه در مورد چیست و همانطور که از ابتدا اعلام کرده‌ام، آماده همکاری کامل با آن هستم».

مالی که بلافاصله پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در سال 2021 منصوب شد، وظیفه داشت تلاش برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران را بر عهده بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 این توافق را ترک کرد و تحریم های آمریکا علیه تهران را دوباره فعال کرد.

مقامات ایرانی و غربی پیشتر گفتند که ایالات متحده پس از شکست در احیای توافق، در ماه‌های اخیر با ایران مذاکرات غیرمستقیمی داشته است تا با ترسیم اقداماتی که می تواند برنامه هسته ای ایران را محدود کند، برخی از زندانیان دوتابعیتی را آزاد کند و در ازای برخی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور را آزاد و تنش ها را کاهش دهد.

مک کال در این نامه از آبرام پیلی، سرپرست نمایندگی ویژه در امور ایران و برت مک گورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه و شمال آفریقا خواسته است تا پایان ماه جولای برای شهادت و ارائه گزارش های محرمانه در کمیته حاضر شوند.