Performancing Metrics

اتحادیه اروپا، چین را به تلاش برای صنعت‌زدایی از قاره سبز متهم کرد | اتاق خبر
کد خبر: 460305
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1403 - 13:35
در هشتاد و هفتمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد
اتحادیه اروپا معتقد است که چین با رویه‌های تحریف‌کننده بازار، ازجمله ارائه یارانه‌های سنگین به برخی صنایع، درصدد صنعت‌زدایی از اروپا بوده و در برخی بازارها تبعیض‌های ناعادلانه‌ای را علیه شرکت‌های اروپایی قائل شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران،در هشتاد و هفتمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و خلاصه‌ای از آخرین گزارش‌ها و انتشارات بین‌المللی در قالب بخش پژوهش‌ها و کتاب‌های تازه، ارائه‌شده است

به نظر می‌رسد سیاست‌های چینی همچنان در مدار مقابله با جهان غرب تنظیم می‌شود. تصویب قانون اخیر تعرفه که به چین امکان مقابله‌به‌مثل با تعرفه‌های اعمال‌شده بر صادرات این کشور را می‌دهد، مشتی است نمونه خروار.

پس از اعمال تعرفه‌های سنگین آمریکا بر طیف گسترده‌ای از کالاهای چینی، آتش این درگیری‌های تجاری شدت یافت و ژاپن را نیز به واکنش واداشت؛ به‌طوری‌که این کشور هم در همراهی با ایالات‌متحده و با هدف اجرای قانون امنیت اقتصادی، بر صادرات برخی تجهیزات نیمه رسانا محدودیت‌هایی را وضع کرد.

اتحادیه اروپا نیز معتقد است چین با رویه‌های تحریف‌کننده بازار، ازجمله ارائه یارانه‌های هنگفت به برخی صنایع، درصدد صنعت زدایی از اروپا برآمده و در برخی بازارها، ازجمله بازار تدارکات پزشکی، تبعیض‌های ناعادلانه‌ای را علیه شرکت‌های اروپایی قائل شده است.

 روسیه نیز همچنان مغضوب جهان غرب است و به‌تازگی موضوع بررسی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا مبنی بر محدودیت در صادرات مجدد گاز طبیعی مایع قرارگرفته است. روندی که موجب رونق گرفتن بازار واسطه‌ها در انجام تراکنش‌های چینی و روسی شده است.

در سطح منطقه هم همکاری‌های تجاری یک‌به‌یک به قهقرا می‌روند. مذاکرات بین چین و شورای همکاری خلیج‌فارس برای انعقاد توافق تجارت آزاد، با مخالفت عربستان به بن‌بست رسید تا فرصتی برای ایالات‌متحده در راستای تقویت روابط با عربستان ایجاد شود.

اسرائیل هم در پی اقدام ترکیه به توقف صادرات خود به اسرائیل، توافق تجارت آزاد بین دو طرف را لغو کرد. در مقابل اما یازدهمین نشست منطقه‌ای کمیته‌های ملی تسهیل تجارت، با حضور مقامات و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی از پنج کشور آسیای مرکزی، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان انجام شد و در صورت اجرای موفقیت‌آمیز ابتکارات پیشنهادی، رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار در سراسر آسیای مرکزی مورد انتظار خواهد بود.

در بخش پژوهش‌های تازه، آنکتاد با انتشار گزارشی تازه و تأمل‌برانگیز، شکستگی اقتصاد جهانی و تغییر در الگوهای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را بررسی نموده و بانک جهانی نیز چشم‌انداز قیمت جهانی کالاها را ارزیابی نموده و معتقد است که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فشاری صعودی بر قیمت کالاهای کلیدی، به‌ویژه نفت و طلا وارد کرده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید