Performancing Metrics

تحریم‌ها مانع تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی است | اتاق خبر
کد خبر: 460346
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1403 - 23:41
در پنل محیط پیش برنده برای توسعه کسب‌وکارها مطرح شد
در حالی که در قالب برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی 8 درصدی برنامه‌ریزی شده است، طبق آمار و ارقام منتشر شده با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم، زمینه برای تحقق این هدف، مهیا نیست.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران،لایحه برنامه هفتم توسعه در حال طی کردن مراحل تصویب و نهایی شدن است و نمایندگان به تازگی در جلسه علنی سه‌شنبه، اول خرداد ماه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه با اصلاح این لایحه برای رفع ایرادات شورای نگهبان موافقت کردند.

یکی از مواردی که در این لایحه دیده شده، رسیدن به رشد اقتصاد 8 درصد است، هدف‌گذاری که طبق شواهد با واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران هم‌خوانی ندارد. وضعیت حاکم بر اقتصاد، بیانگر محدودیت‌ها و چالش‌هایی است که از تداوم تحریم‌ها نشات می‌گیرد و تا زمانی که این مسئله حل نشود، قدم گذاشتن در مسیر رشد 8 درصدی، امکان‌پذیر نیست.

یکی از مؤلفه‌های اصلی در مسیر رشد اقتصادی، ارتباط داشتن با کشورهای مختلف و رشد مناسبات و مراودات بین‌المللی است که متأسفانه در این حوزه با مشکلات خاصی مواجه هستیم.

حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به پیامدهای ناشی از تحریم بر بسته‌تر شدن و درون‌گراتر شدن اقتصاد کشور، می‌گوید: تحریم‌ها موجب شده تا رشد اقتصادی کشور کند شود و در نتیجه نسبت به رقبای خود عقب بیفتیم.

به باور این فعال اقتصادی، یکی دیگر از مشکلاتی که در همین دوران تجربه کردیم، بی‌ثبات شدن اقتصاد کلان کشور است. صنعت‌زدایی و تضعیف حکمرانی و گسترش فساد اداری نیز از پیامدهای تحریم است که در طول 12 سال اخیر یعنی از 1390 تا 1401 با آن روبه‌رو شدیم.

سلاح‌ورزی تأکید کرد: مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در بازه زمانی یاد شده که اصلی‌ترین تحریم‌ها را داشتیم، این تحریم‌ها برای کشور بالغ‌بر 1210 میلیارد دلار هزینه داشته که سالانه 101 میلیارد دلار بوده است.

او از طرفی کل درآمد سرانه از دست رفته در این دوره 12 ساله را بالغ بر 14 هزار و 422 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با استناد به همین بررسی‌های انجام شده، متوسط سالیانه درآمد سرانه از دست رفته هر ایرانی در همین بازه زمانی حدود 1202 دلار بوده است.

در همین رابطه محمد صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های منتهی به 1383 و 1384 که تا حدودی ایران سال‌های آرام‌تری را چه در داخل و چه از منظر خارجی طی کرده، رشد خوبی داشته است؛ یعنی اگر این آرامش داخلی و خارجی وجود داشته باشد، ایران این ظرفیت را دارد که رشد فزاینده‌ای تجربه کند. در سال 1384 اقتصاد ایران برای اولین بار از اقتصاد عربستان و ترکیه بزرگ‌تر می‌شود.

بر اساس اظهارات او، این روند تا آغاز دوره تحریم‌ها یعنی تا سال 2010 ادامه پیدا می‌کند؛ اما در حال حاضر اقتصاد ایران یک‌دوم اقتصاد ترکیه و 60 درصد اقتصاد عربستان است.

 پنل تخصصی «محیط پیش برنده برای شکل گیری و توسعه کسب و کارها» در حاشیه رویداد کرمان آیدکس 2024 با مدیریت عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان برگزار شد. حسین سلاح ورزی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان، سید محمد صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی، علی فیروزی، پژوهشگر حوزه سیاست گذاری، حقیقت جو، نماینده معاون اقتصادی اداره کل اطلاعات، سید مهدی قویدل و ... در این پنل حضور داشتند و موضوعات فضای کسب و کار، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، اصول رشد و توسعه کسب و کار در شرایط بحرانی و بهبود محیط کسب و کار از شعار تا عمل در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید