Performancing Metrics

شجاع‌الدين بازرگاني کاندید ریاست شد | اتاق خبر
کد خبر: 685
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1390 - 11:20

شجاع‌الدين بازرگاني :

وفاق و كارآمدي ضرورت امروز و فرداي اتاق

شجاع‌الدين بازرگاني كه  به نمايندگي از بخش خصوصي عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران و ايران شده است در دوره پنجم عضو هيأت رئيسه اتاق تهران و در دوره ششم (فعلي) نايب‌رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران است. وي در دوره ششم به عنوان رئيس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني دوره بيادماندني در تاريخ انتخابات اتاق را رقم زد.

به گزارش اتاق نیوز ؛وی  در گفت و گویی تلویحا" وارد عرصه رقابت  انتخابات هیات رییسه اتاق ایران شد و نظراتش در خصوص مسائل اقتصادی و نیز دیگاهش به بخش خصوصی را تشریح کرد؛ که در ذیل می خوانیم ؛

شجاع الدین بازرگانی معتقد است تحولاتي در ساختار اقتصادي كشور درحال شكل‌گيري است كه منبعث از سياست‌هاي كلي اصل «44»، سند چشم‌انداز و اهداف برنامه پنجم است كه بايستي بدرستي درك و راهبري شود كه لازمه آن الزامات و سازوكارهاي مناسب در اصلاح زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور بويژه توجه به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بخش خصوصي و تشكل‌هاي اقتصادي است.

  اراده ملي- عزم اقتصادي

به اعتقاد وی براي عبور از اقتصاد دولت سالار و رسيدن به ساختار اقتصادي مردم محور كه بدرستي در صدر سياست‌هاي ابلاغي اصل «44» و در اهداف برنامه پنجم از طرف دولت و مجلس تبيين و تصويب شده است. اراده ملي و عزم اقتصادي مي‌خواهد تا باتوجه به همه ظرفيت‌ها و استعدادي كشور زمينه پويايي و جهش اقتصادي بويژه با تكيه بر اقتصاد بخش خصوصي را شاهد باشيم. البته اگر نقشه راه را بدرستي درك و تعريف نماييم، موانع و مشكلات را واقع‌بينانه شناسايي و نگاه‌هاي سلبي و بازدارنده را كنار بگذاريم و با هم و در كنار هم دولت، مجلس و بخش خصوصي فصل نويني از همكاري و همراهي را بازتعريف نمايند.

 وفاق و كارآمدي

بازرگاني دو عنصر وفاق و كارآمدي را شرط لازم و ملزوم اقتصادي پويا و پايدار و نيز اتاق بازرگاني اثرگذار و اثربخش در ساختار اقتصادي كشور مي‌داند و مي‌گويد وفاق يك وجه دروني دارد و يك وجه بيروني، وجه دروني آن را توجه و اهتمام به همه ظرفيت‌ها و استعدادهاي بخش خصوصي و تشكل‌هاي اقتصادي بويژه توجه به ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات همه طيف‌هاي فكري هيأت نمايندگان و تبديل كردن اتاق به اتاق فكر فعالان اقتصادي است. و وجه بيروني آن برقراري ارتباط چندسويه، متوازن و هدفمند با اركان حاكميت بويژه دولت، مجلس و ساير مراجع سياستگذار براي ايجاد زمينه مناسب، نه صرفاً براي هم‌انديشي بلكه براي ايجاد بستر مناسب همكاري و اقدام عملي در رفع موانع كسب و كار و اصلاح ساختار اقتصادي است. وي معتقد است بدون توجه به سازوكارهاي مناسب و مؤثر در كارآمدتر نمودن اتاق بي‌ترديد اتاق بازرگاني نمي‌تواند در مناسبات اقتصادي كشور اثرگذار و اثربخش باشد و در جهت استيفاي حقوق واقعي بخش خصوصي كارساز باشد.

 تجديد ساختار و سازمان اتاق

بازرگاني در ادامه گفتگو مي‌گويد: در فضاي شكل‌گيري اقتصاد آزاد كه مبتني بر اقتصاد رقابتي است، تجديد ساختار و سازمان اتاق‌هاي بازرگاني امري است اجتناب‌ناپذير و اتاق بازرگاني كارآمد و روزآمد و مبتني بر سيستم‌هاي يكپارچه و مديريت منسجم مي‌تواند عهده‌دار مسئوليت و تأمين‌كننده خواستگاه فعالان بخش خصوصي و تبيين‌كننده مواضع اصولي و اساسي تشكل‌هاي اقتصادي باشد.

اتاق با ساختار و سازمان سنتي و منفعل به هيچ‌وجه نمي‌تواند از عهده بارسنگين مديريت دوره‌گذار از اقتصاد دولتي به اقتصاد آزاد و مردم‌محور و سامان بخش دوره استقرار حاكميت بخش خصوصي در اداره بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي كشور باشد.

  مديريت اتاق نه اداره اتاق

وی خاطرنشان می کند: آنچه طي سال‌هاي گذشته و اخير اتفاق افتاده است بجاي اينكه اتاق در چهارچوب اهداف راهبردي خود كه داعيه راهبري تشكل‌هاي خصوصي و فعالان اقتصادي را دارد، بيشتر اداره شده است تا اينكه مديريت شود. امروز حلقه مفقوده مديريت يكپارچه و منسجم بر مجموعه فعالان بخش خصوصي به روشني در فرآيند فعاليت‌هاي اتاق بازرگاني مشاهده مي‌شود و قابل انكار نيست كه بايستي به سرعت اتاق به جايگاه حقيقي و واقعي خود برسد.

   اتاق پاسخگو

شجاع‌الدين بازرگاني در ادامه مي‌گويد: در ادوار گذشته بيشتر رئيس‌سالاري در فرآيند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري اتاق حاكم بوده است كه آثار آن قابل كتمان نيست و قابل پذيرش هم نيست و اخيراً هم بروكراسي امور شيوه كار قرار گرفته است و به صراحت اعلام مي‌كنم نه مدل سنتي رئيس‌سالاري و نه مدل بروكراتيك قابل قبول نيست علاوه بر اينكه رئيس و اعضاء هيأت رئيسه مي‌بايست در عرصه هدايت و راهبري اتاق اعمال مديريت نمايند و از نزديك در صحنه عمل و اداره اتاق نقش و سهم داشته و از تفويض و واگذاري امورات مهم به عوامل اجرايي پرهيز نمايند. بگونه‌اي كه هيأت رئيسه علاوه بر تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در فرآيند و راهبري اتاق‌ها در مقام عمل و اقدام نيز بايستي نقش و مشاركت داشته و پاسخگو باشند.

وي تاكيد مي كند كه رئيس و هيأت رئيسه بايستي پاسخگوي مطالبات هيأت نمايندگان اتاق‌هاي بازرگاني و هيأت نمايندگان اتاق نيز پاسخگوي ذينفعان خود يعني فعالان بخش خصوصي باشند. رئيس و هيأت رئيسه در پايان هر سال كارنامه عمل خود را به هيأت نمايندگان ارائه نمايند و هيأت نمايندگان نيز در قالب اصلاح آيين‌نامه اتاق، شاخص‌ها و معيارهاي قابل اندازه‌گيري براي بررسي عملكرد رئيس و هيأت رئيسه اتاق تعريف و در پايان هر سال و دوره  آن را ارزيابي نمايند.

  سوابق كاري و مديريتي

از شجاع‌الدين بازرگاني در ارتباط با سوابق كاري و مديريت ايشان مي‌پرسيم كه در پاسخ مي‌گويد: سوابق طولاني مديريت ارشد در حوزه‌هاي مرتبط با منابع انساني و آموزش دارم، مديريت مستقيم بنگاه‌هاي توليدي اعم از كشاورزي و دامپروري اتكا و گروه كشاورزي كوثر بنياد شهيد و نيز مديريت عامل گروه صنايع غذايي سازمان اتكا را برعهده داشتم. رئيس هيأت مديره كشت و صنعت بزرگ مزرعه نمونه و قائم‌مقام مديرعامل سازمان اتكا بودم كه در عرصه‌هاي توليدي- صنعتي، تجاري و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فعاليت دارد.

در دوران تصدي معاونت هماهنگي و امور مجلس وزارت بازرگاني علاوه بر ارتباط بسيار خوب  با نمايندگان محترم مجلس در فرآيند قانونگذاري مجلس قرار گرفتم و هم‌اكنون نيز ارتباط مستمر با نمايندگان محترم و كميسيون‌هاي تخصصي مجلس دارم. مسئوليت ستاد بودجه وزارت بازرگاني را برعهده داشتم و مجامع شركت‌هاي بزرگ وزارت بازرگاني را مديريت مي‌كردم و اخيراً در وزارت نفت نيز در فرآيند فعاليت بنگاه‌ها و شركت‌هاي عظيم توليدي- صنعتي و توسعه‌اي صنعت عظيم نفت كه پيشران اقتصادي كشور است، قرار گرفته‌ام.

وي اضافه می کند كه از نزديك در كشاكش دغدغه‌ها، نيازها و شرايط داخل بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي قرار دارم و به موانع و مشكلات فضاي كسب و كار كشور آشنا هستم و به الزامات و اقتضائات آن نيز آگاهي نسبي دارم.

او مي‌گويد در پايان سنوات 30 سال خدمت دولتي و بواسطه عضويت در هيأت مديره شركت تايدواتر به عنوان نماينده بخش خصوصي در اتاق تهران انتخاب شده‌ام و از نزديك به حوزه حمل و نقل و امور گمركي نيز بصورت نسبي آشنايي دارم.

...پايان قسمت اول

دنباله گفتگو با  شجاع الدين بازرگاني در آينده منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید