Performancing Metrics

ايران شريكي مهم براي چين محسوب مي شود | اتاق خبر
کد خبر: 762
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1390 - 05:08

ايران شريكي مهم براي چين محسوب مي شود

بالي - 'زاهي جون' معاون وزير امور خارجه چين در حاشيه دومين روز از شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد در ديدار با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران شريكي مهم براي چين محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا به بالي، جاي جون در اين ديدار گفت: ما همواره با ديدگاه راهبردي تلاش مي كنيم روابط با ايران را توسعه دهيم و با اين ديدگاه همكاري در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و انرژي را تقويت مي كنيم.

معاون وزير امور خارجه در ادامه افزود: معتقديم كه اين مناسبات در جهت منافع دو ملت و ضامن منافع بنيادين دو كشور است.

جون ايران را يك شريك مهم براي چين دانست و گفت: پكن آماده افزايش همكاري هاي تجاري با ايران و بالا بردن ميزان مبادلات دو كشور از ميزان 30 ميليارد دلار كنوني است.

معاون وزير خارجه چين با اشاره به وجود ديدگاه هاي مشترك دو كشور در خصوص تحولات خاورميانه و شمال آفريقا، خاطرنشان كرد: آنچه كه اكنون در اين مناطق در حال اتفاق است، حاكي از آن است كه ما در اين حوزه شاهد اعمال استانداردهاي دوگانه هستيم.

جاي جون چين را به عنوان بزرگترين كشور در حال توسعه و آماده ايفاي نقش بيشتر در عرصه بين المللي دانست و تصريح كرد: ايران نيز به عنوان كشوري بزرگ و مستقل نقش مهمي در تحولات منطقه ايفا مي كند.

علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران نيز در اين ديدار با اشاره به سياست هاي مستقل جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ايران مستقل داراي ظرفيت هاي فراواني است كه مي تواند شريك مطمئن براي چين در عرصه هاي مختلف انرژي، اقتصاد و تجارت و مشورت و رايزني پيرامون مسايل منطقه اي و بين المللي باشد.

وزير امور خارجه ايران به تحولات منطقه و رخدادهاي جاري در پاكستان، ليبي، افغانستان و بحرين اشاره كرد و گفت كه غرب به ويژه آمريكا در مقابله با تحولات كشورهاي بحرين و ليبي برخورد دوگانه اي داشته است كه اين امر مصداقي از اتخاذ رويه هاي دوگانه است.

وي افزود: تحولات نشان مي دهد كه نظام جديدي در جهان در حال ايجاد است. با توجه به اين واقعيات كشورهاي در حال توسعه به منظور فعاليت و مشاركت بيشتر در ايجاد اين نظم جديد بدون آنكه ديگران براي آنان تصميم بگيرند، بايد تمام اهتمام خود را بكار گيرند.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران تاكيد كرد: چين با توجه به تحولات جاري در عرصه بين الملل به عنوان قدرتي نوظهور قادر به ايفاي نقش در اين عرصه است.

به گزارش ايرنا، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه پيش از شركت در اجلاس غيرمتعهدها سفري به چين داشت و در اين كشور با معاون رييس جمهوري و وزير امور خارجه اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید