Performancing Metrics

مشتریان نفتی ایران منتظر عبور از سد تحریم‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 99245
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1394 - 13:53
اتاق نیوز - در پی تفاهم صورت گرفته بین ایران و 1+5 کلیه تحریم های اعمال شده علیه ایران از 11 تیرماه به بعد و با اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برطرف می شود و در بین این تحریم
اتاق نیوز - در پی تفاهم صورت گرفته بین ایران و 1+5 کلیه تحریم های اعمال شده علیه ایران از 11 تیرماه به بعد و با اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برطرف می شود و در بین این تحریم ها برطرف شدن تحریم نفتی ایران و افزایش صادرات نفت ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که ایران تا پیش از اعمال تحریم ها به طور متوسط روزانه ۲ تا ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام به بازارهای جهانی صادر می کرد اما در پی اعمال تحریم ها میزان صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و در نتیجه از درآمدهای نفتی کشور به شدت کاسته شد.
بر اساس این گزارش با لغو تحریم های اعمال شده امکان صادرات نفت ایران فراهم خواهد شد به طوری‌که بیژن زنگنه،وزیر نفت، تاکید کرده که ایران طی چند ماه قابلیت افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت را خواهد داشت. اما ایران طی سال‌های گذشته بخشی از بازار و مشتریان قدیمی خود را از دست داده است و به نظر می رسد که به دست آوردن این بازارها به سادگی امکان پذیر نباشد. زنگنه در این باره نیز گفته که بازارهای نفت متعدد است و اگر تحریم ها برداشته شود به هر جا که مصحلت باشد نفت صادر می‌کنیم ضمن اینکه در حوزه بازاریابی توانمند هستیم و نفت روی دست ما نمی ماند. اعلام آمادگی کشورهای مختلف برای خرید نفت ایران در این راستا اگرچه برخی مسوولان وزارت نفت آغاز مذاکره با اروپایی ها برای فروش نفت را تایید می کنند، اما سید محسن قمصری،مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به این‌که ارتباط با پالایشگاه‌های اروپایی طی دو سال اخیر وجود داشته است، هر گونه مذاکره برای انعقاد قرار داد فروش نفت را رد می کند. وی اما از آمادگی مشتریان سنتی برای افزایش خرید نفت از ایران خبر داده و اعلام کرده که مشتریان سنتی ایران آماده افزایش خرید نفت از ایران هستند اما باید منتظر لغو تحریم ها بود. قمصری نیز با تاکید بر این که می توانیم ظرف یک تا دو ماه صادرات نفت را افزایش دهیم گفته که ایران در فرصت کوتاهی می تواند نفت خود را به بازارهای جهانی عرضه کند. به گفته او، هم اکنون خریداران متعددی از کشورهای مختلف جهان برای واردات نفت خام از ایران اعلام آمادگی کرده اند و افزایش فروش و یا از سرگیری صادرات نفت در گروی تعلیق کامل تحریم های ایران است. از سوی دیگر در پی تفاهم صورت گرفته طرح لغو تحریم های غرب و سازمان ملل قیمت جهانی نفت با کاهش 4 درصدی روبرو شد و برخی بر این باورند که افزایش صادرات نفت ایران قیمت نفت را کاهش خواهد داد. بر این اساس قیمت نفت در 6 ماهه دوم سال گذشته میلادی در مقایسه با ژوئن سال 2014 افت بیش از 50 درصدی را شاهد بوده است و این مساله اقتصادهای نفتی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. اما زنگنه بر این باور است که با رفع تحریم‌ها اتفاقات دیگری نیز می‌افتد و افزایش تولید نفت ایران نمی‌تواند بر کاهش قیمت نفت تاثیرگذار باشد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید