Performancing Metrics

قرارداد گاز ایران- عمان در برزخ/ معاون زنگنه: به توافقی نرسیدیم | اتاق خبر
کد خبر: 100549
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1394 - 11:44
پس از توقف مذاکرات و احداث خطوط لوله مشترک گازی بین ایران و پاکستان، بنا بر اظهارات معاون وزیر نفت، قرارداد صادرات گاز ایران به عمان هم وارد مرحله برزخ شده است....
پس از توقف مذاکرات و احداث خطوط لوله مشترک گازی بین ایران و پاکستان، بنا بر اظهارات معاون وزیر نفت، قرارداد صادرات گاز ایران به عمان هم وارد مرحله برزخ شده است.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از مهر، با گذشت حدود دو سال از امضای یادداشت تفاهم مشترک گازی بین بیژن نامدار زنگنه و محمدبن حمد الرمحی وزرای نفت و انرژی ایران و عمان و تاکید دو طرف به منظور تسریع درامضای قرارداد نهایی فروش گاز، اما این تفاهم نامه گازی در برزخ قرار گرفته است. بر این اساس پس از آنکه پاکستان با امضای قراردادی با قطر به جای خرید از گاز مشتری گازهای ترش پارس جنوبی عرضه شده توسط قطری ها شد، یادداشت تفاهم صادرات گاز ایران هم هیچ گونه پیشرفت مذاکراتی و اجرایی در طول دو سال گذشته تاکنون نداشته است. حمیدرضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به عمان، گفت: مذاکرات صادرات گاز به عمان هنوز در وزارت نفت در حال پیگیری بوده و این مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه شرکت ملی گاز تاکنون عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال گاز به عمان را آغاز نکرده است، تصریح کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات در وزارت نفت و تحویل کار به شرکت گاز احداث خط لوله و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. براساس این یادداشت تفاهمی که حدود دو سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود. حجم این قرارداد ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود. از سوی دیگر، بهمن ماه سال ۹۲ با دستور زنگنه وزیر نفت یکی از پیمانکاران صنعت نفت مامور انجام مطالعات به منظور ساخت تاسیسات و خطوط لوله دریایی به منظور صادرات گاز ایران از بستر خلیج فارس به عمان شده بود. از این رو، یکی از پیمانکاران صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران مسئول انجام مطالعات ساخت خطوط لوله زیر دریایی و تاسیسات فراساحلی به منظور انتقال گاز میادین ایران همچون کیش به عمان از بستر خلیج فارس شده است. در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از مهمترین سیاست‌های ایران به منظور صادرات گاز به عمان را حضور در بازار خرده فروشی گاز عنوان کرده و تاکید کرده است: با صادرات گاز به عمان امکان فروش گاز طبیعی ایران به سایر کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای آسیایی فراهم می شود. پیش از این عمان برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود درخواست روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده بود که مذاکرات مربوط به توسعه میدان کیش و صادرات گاز به دلیل اختلاف نظر دو طرف بر روی فرمول فروش از پیشرفت قابل توجه‌ای برخوردار نبوده است. طرح صادرات گاز میدان کیش به عمان شامل یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که بخش عمده‌ای از آن زیرآب خواهد بود. در فاز نخست پروژه گاز معادل یک میلیارد فوت مکعب و با توسعه فازهای بعدی به سه میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است. در همین حال، توسعه تجارت گاز شامل سوآپ و ترانزیت گاز طبیعی هم یکی از محورهای همیشگی مذاکرات تهران – مسقط بوده که تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.  
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید