Performancing Metrics

ابتکار عمل کشورهای اسلامی برای حل سیاسی بحران یمن | اتاق خبر
کد خبر: 101451
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1394 - 10:31
شکست تجاوز عربستان به یمن در تحقق هرگونه نتایج سیاسی یا نظامی فرصت را در مقابل تلاش‌های منطقه‌ای برای ایجاد راهکار سیاسی حل بحران این کشور باز کرده است....
شکست تجاوز عربستان به یمن در تحقق هرگونه نتایج سیاسی یا نظامی فرصت را در مقابل تلاش‌های منطقه‌ای برای ایجاد راهکار سیاسی حل بحران این کشور باز کرده است.
به گزارش اتاق نیوز، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن هیچ‌گونه نتیجه‌ای جز کشتن و آواره کردن صدها هزار غیرنظامی نداشته است. نظام عربستان در کشاندن پای پاکستان، مصر و ترکیه به حمله زمینی ناتوان ماند و در مقابل نیروهای جدا شده از ارتش و انصارالله در حال پیشروی گسترده در تمامی استان‌ها هستند. در همین حال کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی مشغول بررسی نتایج مستقیم پیامدهای جنگ کنونی هستند تا بتوانند طرح دیپلماتیکی را به اجرا درآورند که هم انصارالله آن را بپذیرد و هم آبروی ریاض حفظ شود. این اتفاقات زمانی رخ داده که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با تعیین خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی به عنوان معاون خود تلاش می‌کند تا امور خود را سروسامان بدهد. منابع آگاه اعلام کردند که شکست تلاش‌های الجزایر و عمان تلاش کشورهای عربی دیگر از جمله مصر را برای رفتن به سمت گروه‌های اسلامی منطقه‌ای که با بحران یمن در ارتباطند، فاش کرده است. در حال حاضر تماس‌هایی میان ایران، ترکیه و پاکستان برای ایجاد راهکاری که اتحادیه عرب و کشورهای جهان از آن حمایت کنند و راه برون‌رفتی برای بحرانی باشد که دولت آل سعود با آن مواجهند، برقرار است. به گزارش منابع، در حال حاضر از طرحی سخن می‌رود که بر پایه مذاکرات یمنی - یمنی باشد و یک کشور بی‌طرف میزبانی آن را برعهده بگیرد، همچنین موجب توقف جنگ کنونی باشد و تمامی گروه‌ها را به صنعاء بازگرداند تا شورای ملی را متشکل از تمامی گروه‌ها و احزاب تشکیل دهند. این شورا با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری اجرایی می‌شود که منصور هادی نیز یکی از اعضای آن باشد و به تشکیل دولت انتقالی با داشتن اختیارات و انجام اصلاحات در قانون اساسی از سوی کمیته‌ای ملی بینجامد. از این طریق نیز مقدماتی برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. در همین راستا یک دیپلمات الجزایری اعلام کرد که کشور وی به نقش خود برای ایجاد طرحی جدید عمل می‌کند که مهم‌ترین بندهای آن مذاکرات مستقیم میان طرف‌های اصلی بحران یمن یعنی منصور هادی و انصارالله است. وی افزود: الجزایر پیشنهاد میزبانی مذاکرات میان طرف‌های داخلی بحران را که براساس احترام به قانون اساسی برگزار شود، داده است. در همین حال در تهران نیز نشست‌های غیرعلنی میان طرف‌هایی برگزار شده که با بحران یمن در ارتباط هستند. قاهره نیز اعلام کرده که از ادامه ارتباط با ایران و حتی حزب‌الله لبنان در صورت کمک آنها به حل بحران و انجام طرح مذکور حمایت می‌کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید