Performancing Metrics

طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 101752
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1394 - 09:09
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 1+5 را که به طرح «کروکر منندز» معروف است، تصویب کرد....
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 1+5 را که به طرح «کروکر منندز» معروف است، تصویب کرد.
اتاق نیوز -  بر اساس این طرح، دولت آمریکا موظف خواهد بود متن توافق‌نامه احتمالی گروه 1+5 با ایران را ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق تسلیم کنگره کند. در صورت تصویب نهایی این طرح، رئیسان جمهور آمریکا، از هر حزب و در تمام مدت توافق با ایران موظفند که هر 90 روز یک بار به کنگره اعلام کنند که بازرسی‌ها نشان داده ایران تعهداتش در شرایط توافق نهایی را اجرایی کرده و از چارچوب‌های قانونی این توافق تخطی نکرده است. باراک اوباما روز سه شنبه از اینکه توافق احتمالی با ایران تبدیل به یک اهرم فشار سیاسی حزبی شده است، به شدت انتقاد کرد. بر اساس طرح جدید، چنانچه رئیس جمهور از حق وتو خود استفاده کند و آن را امضا نکند، کنگره می تواند برای فائق آمدن بر حق وتوی ریاست جمهوری این طرح را بار دیگر در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به رای بگذاردو چنان‌چه با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان و سناتورها از آن حمایت شود، حق وتوی رئیس‌جمهور باطل و این طرح قانون می شود. این طرح در کمیته روابط خارجی سنا در حالی تصویب شد که جان کری، وزیر امور خارجه و دیگر اعضای دولت آمریکا دومین روز پیاپی با اعضای کنگره برای تشریح شرایط مربوط به توافق نهایی احتمالی و درخواست زمان برای حصول به توافقی با تهران تا تیرماه دیدارهای مختلفی برگزار کردند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، با احتیاط از آن استقبال کرد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید