Performancing Metrics

رییس اتحادیه فرش دستباف: دولت به صادرکنندگان فرش مشوق‌های صادراتی پرداخت کند | اتاق خبر
کد خبر: 103264
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1394 - 12:17
اتاق نیوز - رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با اشاره به رکود در بازار فرش دستباف گفت: کاهش صادرات منجر به رکود در بازار و در پی آن تعطیلی واحدهای صنفی شد....
اتاق نیوز - رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با اشاره به رکود در بازار فرش دستباف گفت: کاهش صادرات منجر به رکود در بازار و در پی آن تعطیلی واحدهای صنفی شد.
سید مجتبی عراقچی با اشاره به رکود در بازار فرش دستباف گفت: متاسفانه این وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود و یکی از دلایل آن رکود صادرات است.
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران افزود: بیش از 90 درصد فرش دستباف چه به صورت نو و یا کهنه صادر می‌شود و در حال حاضر با توجه به اینکه صادرات کاهش یافته شاهد رکود در این بخش هستیم.
وی با تاکید بر اینکه 80 درصد هزینه فرش دستباف صرف دستمزد می‌شود، گفت: یکی از دلایل گرانی فرش دستباف افزایش هزینه دستمزد بافنده‌ها است و با توجه به اینکه امسال نیز دستمزد 17 درصد افزایش یافته این خود عاملی برای افزایش قیمت فرش دستباف می‌شود.
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، این گران تمام شدن فرش دستباف در کشور موجب کاهش قدرت رقابت ایران با سایر رقبا مانند هند و پاکستان می‌شود.
عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از دریافت مالیات از فرش فروشان گفت: پنج برابر شدن مالیاتی دریافت از فروشندگان فرش دستباف منجر به تعطیلی این واحدهای صنفی شده است و زمانی در بازار مغازه‌های فرش فروشی بسیار وجود داشت اما در حال حاضر بسیاری از این مغازه‌های تعطیل شده و لباس فروشی باز شده است.
وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان فرش از مالیات معاف هستند و صادرکنندگان مالیات نمی‌پردازند و در این بین فروشندگان موظف به پرداخت مالیات هستند در حالی که اگر دریافت مالیات از فرش فروشان نیز متوقف شود شاهد رونق در این بخش خواهیم بود و سرمایه‌هایی که به سمت ساخت و ساز می‌روند به این بازار روانه شده و شاهد تحول در این بخش خواهیم بود.
عراقچی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که اگر دولت برنامه‌ای تدوین کند تا صادرات فرش افزایش یابد هنوز هم فرش ایرانی بازار اصلی خود را در دست دارد و هیچ کشوری قدرت رقابت با فرش ایرانی را ندارد.
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران یادآور شد: در چند سال گذشته دولت مشوق‌های صادراتی را برای صادرات در نظر گرفته بود که متاسفانه نزدیک به پنج سال است که به صادرکنندگان پرداخت نشده و اگر دولت به هر کس که فرش صادر می‌کند یارانه‌ای جهت صادرات بدهد و روند آن را تسهیل کند شاهد رونق در این بخش خواهیم بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید