Performancing Metrics

اختصاصی/نعمت زاده در جمع نمایندگان اتاق اصناف ایران:شیوه بازرسی از اصناف در شأن جمهوری اسلامی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 109929
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1394 - 08:54

اتاق نیوز - دومین اجلاس دوره ششم اتاق اصناف ایران با حضور جمعی از نمایندگان اتاق های شهرستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن اجتماعات اتاق اصنافایران برگزار شد.

به گزارش اتاق نیوز، در این اجلاس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت  ضمن قدردانی از هیات رئیسه اتاق اصناف به خاطر همدلی و همراهی با دولت، گفت: همانطور که اصناف با دولت همدلی دارند وظیفه دولت است که با اصناف همراه باشد.

وی با بیان اینکه هیج بخشی به اندازه اصناف خصوصی و مردمی نیست، ادامه داد: زمانی که حرف از توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد تاکید بر این بود که این کار به دست مردم سپرده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصناف پل ارتباط حکومت و دولت با مردم هستند، گفت: این نقش اهمیت و جایگاه اصناف را بیشتر نشان می‌دهد، نباید به این نقش بی‌توجه بود، اصناف در اداره کشور سهیم هستند.

نعمت زاده گفت: همانطور که معلم نقش انیاء را دارد اصناف نیز در بخش اقتصادی چنین نقشی دارند چون بیشترین رابطه حکومت با مردم از طریق اصناف است.

وی خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس گفت: شما می تواند مبلغ و راهنمای خوب برای ملت باشید ، مردم از طریق شما - در تاکسی و یا در یک سوپرمارکت - از موضوعات روز مطلع می شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جواب به انتقاد برخی از نمایندگان اتاق اصناف ایران در مورد تداخل کار برخی نهادهای در امور صنفی، گفت: شما می توانید ما را از این موضوعات مطلع کنید و پیشنهادات خود را برای حل مشکل ارائه دهید تا با اصلاحات لازم در قوانین و مقررات برای رفع مشکل اقدام شود.

نعمت‌زاده در مورد موضوع تدوین آیین‌نامه‌های قانون نظام صنفی که مورد سوال نمایندگان اتاق اصناف بود، گفت: هفته آینده تمامی آیین نامه را بررسی و تصویب آن‌ها را نهایی می‌کنیم.

وی همچنین با انتقاد از شیوه فعلی بازرسی اصناف، گفت: ما این شیوه بازرسی را قبول نداریم، این بازرسی درشان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، درست نیست در واحدهای صنفی برویم و از آن‌ها بازرسی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جایگاه اصناف باید همردیف جایگاه صنعت باشد، تاکید کرد: اصناف بسیار جای ترقی دارند، اصناف باید نوسازی شوند و خودشان باید متولی این امر باشند تا ما ازآن‌ها حمایت کنیم.

نعمت زاده گفت: پاسخ به این سوالات که نوسازی ساختار اصناف چگونه باید صورت گیرد؟ برای ۱۰ سال آینده چشم انداز ما چه خواهد بود؟ صنوف بدون پروانه چگونه باید ساماندهی شود؟ باید توسط اصناف جواب داده شود و ما پیشنهادات اصناف را بررسی و در صورت لزوم تصویب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تعطیل کردن واحدهای صنفی بدون پروانه را به صلاح نمی‌دانم، گفت: تعطیل کردن صنوف بدون پروانه تنها بر افزایش بیکاری دامن می‌زند.

وی همچنین بر برندسازی دراصناف تاکید کرد و گفت: چه اشکالی دارد ۱۰۰ واحد صنفی که در اتحادیه هستند از یک برند استفاده کنند، مالکیت‌ها می‌تواند مستقل باشد اما همه تحت نام یک برند خاص فعالیت کنند، این به سود اصناف است و قطعا در فروش و درآمد و کاهش هزینه‌های آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

وی از نحوه برخورد برخی ممیزان سازمان مالیاتی با صاحبان واحدهای صنفی نیز انتقاد کرد، و گفت: امیدواریم هر چه زود‌تر زیر ساخت‌های لازم برای نصب دستگاه‌های pos و صندوق‌های مکانیزه فروش فراهم شود تا دیگر شاهد برخوردهای نامناسب از سوی برخی ممیزان مالیاتی نباشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران نیز با اعلام ایتکه با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اما طی 36 سال گذشته هیچ حمایتی از 630 هزار بنگاه صنفی تولیدی نشده است، اظهار داشت: به دلیل تغییر قیمت بنزین نرخ کالا و خدمات افزایش نخواهد یافت.

علی فاضلی با بیان اینکه مطلوب‌تر این است که دولت برای اجرای برخی تصمیمات اقتصادی خود با نهادهای مرتبط و ذی نفع مشورت کند، گفت: با این حال کسی حق ندارد در جهت عکس فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از دولت‌ها، اقدام به تضعیف دولت کند.

رئیس اتاق اصناف ایران هشدار داد: باید مراقب دست‌هایی که برای ناکارآمد کردن دولت در تلاش است باشیم، ما تا آنجا که بتوانیم در حمایت از دولت و سیاست‌هایش کوشش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت‌مردان متوجه باشند که اقتصاد را نمی‌توان با بخش‌نامه و دستورالعمل پیش برد، گفت: وقتی دستمزد کارگران و قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد باید انتظار افزایش در برخی کالا‌ها را متناسب با این تغییرات نیز داشت.

رییس اتاق اصناف ایران همچنین خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: تقاضا داریم جناب وزیر به کمیسیون های نظارتی دستور دهند تا پیشنهادات اصناف در مورد افزایش قیمت ها به ویژه در بخش خدمات را لحاظ کنند.

فاضلی با اشاره به حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجموعه اصناف کشور، گفت: برخی از دوستان بدنبال مسایل سیاسی پایان سال خود هستند که بار این مسایل را اصناف باید بدوش بکشند.

وی ادامه داد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اما طی 36 سال گذشته هیچ حمایتی از 630 هزار بنگاه صنفی تولیدی نشده است.

فاضلی با بیان انیکه بنگاه محوری اولین شاخصه اقتصاد ایران است، افزود: هیچ بخش دیگری نمی‌تواند در بحث اشتغال جایگزین بنگاه های صنفی کوچک و متوسط شود.

وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت به خاطر پیگیری و حل مشکلات آژانس‌های درون شهری تشکر کرد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با تلاش مسئولان اتاق اصناف ایران و حمایت های دولت مصوبه واگذاری امور آژانس‌های اتومبیل کرایه که به شهرداری‌ها واگذار شده بود به دستور معاون اول رئیس جمهوری حذف شد چون استدلال‌های اتاق اصناف در خصوص امور آژانس‌ها به اصناف مورد پذیرش معاون اول واقع است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید