Performancing Metrics

افزایش 9 درصدی برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی | اتاق خبر
کد خبر: 113029
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1394 - 23:00
اتاق نیوز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با توجه به رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت در استان، برداشت از آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته بیش از 9 برابر افزایش یافته اس...
اتاق نیوز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با توجه به رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت در استان، برداشت از آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته بیش از 9 برابر افزایش یافته است.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، رحمان دانیالی به مناسبت هفته محیط زیست، رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت در استان، برداشت از آب های زیرزمینی، احداث سدهای غیراصولی بدون توجه به پایین دست حوزه‌های آبریز، حفر چاه‌های متعدد و برداشت های غیرمجاز از آب های زیرزمینی، در کنار کاهش شدید بارندگی در چند سال اخیر، را از مهمترین عوامل بحران خشکسالی در استان عنوان کرد. وی ادامه داد: در این زمینه خشکسالی‌های گسترده در دشت‌های شرقی استان قم و عدم تامین حقآبه‌های زیست محیطی تالابها و رودخانه‌های استان از مهمترین علل بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها در قم و استانهای همجوار است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: آب و هوای قم در حال حاضر در شرایط نامطلوبی است و اگرچه شدت ریزگردها در قم به صورت مقطعی است، اما این چالش جدی که سلامت عمومی جامعه را به خطر انداخته است، باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود. دانیالی ادامه داد: استان قم کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را داشته و با دارا بودن بیش از 2 هزار و 500 واحد صنعتی، یکی از متراکم ترین شهرهای صنعتی کشور است. وی بیان داشت: متاسفانه بسیاری از مشکلات زیست محیطی امروز قم، متاثر از غفلت ها و اقدامات نادرست در حوزه های مختلف در دهه های گذشته است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، ضرورت احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر برغم تمام پیگیری ها همچنان یک شهرک صنعتی فعال در استان دارای تصفیه خانه است و دیگر شهرک ها از این امکانات برخوردار نیستند. دانیالی با اشاره به اینکه برخی از شهرک‌های صنعتی در داخل استان فعالیت می‌کنند، گفت: شهرک‌های صنعتی باید خارج استان فعالیت کنند. وی بیان کرد: سه ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوا در استان وجود دارد که فعالیت خوبی در حال حاضر ندارند، از همین رو باید ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا افزایش پیدا کند تا برنامه‌های برای کاهش آلودگی هوا ارائه شود. دانیالی با اشاره به ظرفیت گسترده زیست محیطی و تنوع گونه های گیاهی و جانوری در استان قم، تصریح کرد: با توجه به وجود 34 درصد از گونه های پستانداران، 32 درصد از گونه های پرندگان، 6 درصد از گونه های ماهی های آب شیرین، 2 درصد از از گونه های دوزیستان، 21 درصد از گونه های خزندگان و 9 درصد از گونه های گیاهی کشورمان در استان قم وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پایان با اشاره به هفته محیط زیست اظهار کرد: "7 میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید" شعار امسال محیط زیست است. 16 تا 21 خردادماه به نام هفته محیط زیست در کشور نامگذاری شده است که در سال جاری شعار جهانی «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید» برای روز جهانی و هفته محیط زیست در نظر گرفته شده است.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید