Performancing Metrics

بلند نظر در گفتگو با اتاق نیوز تاکید کرد: داغداری باغداران زیتون | اتاق خبر
کد خبر: 114024
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1394 - 13:06
اتاق نیوز/ رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: طرح طوبی یک سبقت غیر مجاز اجرا از تحقیقات بود که منجر به داغداری باغداران زیتون شد....
اتاق نیوز/ رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: طرح طوبی یک سبقت غیر مجاز اجرا از تحقیقات بود که منجر به داغداری باغداران زیتون شد.
سید احمد بلند نظر رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به ناکارآمدی و آسیب های وارد شده به باغات زیتون از اجرای طرح طوبی به اتاق نیوز اعلام کرد: دولت درصدد توسعه باغات زیتون بود؛ اما وزارت کشاورزی بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی با همزیستی ارقام نهال های زیتون، این طرح را در سراسر کشور اجرایی کرد. وی افزود: دولت بدون آنکه در این طرح به تحقیقات اهمیت دهد؛ بدون در نظر گرفتن اینکه چه شرایط آب و هوایی برای چه نوع نهال زیتون مناسب است؛ به طور یکسان، باغات زیتون را در سراسر کشور توسعه داد و نتیجه آن شد تا این نهال ها بدون ثمر شوند و یا از بین برود. بلند نظر با اشاره به ورشکستگی اکثر باغداران زیتونی که در طرح طوبی شرکت کرده بودند گفت: ارقام زیتونی که به باغداران به منظور کاشت از سوی وزارت کشاورزی ارائه شده بود؛ با محیط سازگاری نداشت و منجر به عدم بهره وری و تولید شد. این طرح که بدون پشتوانه تحقیقاتی و علمی اجرا شده است منجر به هدر رفت منابع انسانی، آبی، مالی و... شد. رئیس شورای ملی زیتون ایران یادآور شد: نرخ تولید زیتون در سال جاری به کف خود یعنی معادل 5 تن رسیده و این آسیبی است که طرح طوبی به این صنعت وارد کرده است. وی تاکید کرد: امروز باید برای مشکلات باغداران داغدار زیتون که در این مساله بی تقصیر بودند؛ چاره اندیشی کرد. مشکلاتی که علاوه بر از بین رفتن سرمایه مالی و انسانی آنان را به بدهکاران بانکی تبدیل کرده است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید