Performancing Metrics

اظهار نظر یک مقام کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 114358
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1394 - 13:00
اتاق نیوز - سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: اگر مواضع مقامات ایران در یک توافق نهایی با مطالبات ما سازگار نباشد توافقی انجام نخواهد شد....
اتاق نیوز - سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: اگر مواضع مقامات ایران در یک توافق نهایی با مطالبات ما سازگار نباشد توافقی انجام نخواهد شد.
ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست با تکرار مواضع پیشین دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا،‌ گفت: ما عدم دستیابی به توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهیم. پرایس ادامه داد: این دلیلی است که کارشناسان ما علاوه بر کارشناسان گروه 1+5 و اتحادیه اروپا به کار سخت خود در وین ادامه می‌دهند و برای نهایی کردن جزئیات فنی و ضمائم چارچوب تفاهمی که در اوایل ماه آوریل در لوزان به دست آمد تلاش می‌کنند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: رئیس جمهور اوباما با صراحت مشخص کرده است که اگر موضع و خواسته مقامات ایرانی در یک توافق نهایی با مطالبات ما که شامل بازرسی‌های شدید که اطمینان دهد ایران به تعهداتش پایبند است و لزوم سازوکاری برای بازگشت فوری تحریم‌ها در صورت نقض توافق است، سازگار نباشد ما توافقی انجام نخواهیم داد. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، ند پرایس این اظهارات را در پاسخ به سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا بیان کرده است که در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری با ایران ابراز نگرانی کرده بود. پرایس به اورشلیم پست گفت که دولت اوباما نیز با کورکر موافق است و عدم حصول توافق بهتر از یک توافق بد است. این سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود از اوباما خواسته بود تا در صورتی که پیشنهادات نهایی تهران با استانداردهای وی برای یک توافق نهایی مطابقت نداشت مذاکرات را ترک کند. وی در این نامه که در روز دوشنبه منتشر شده خواسته‌های دولت اوباما در هفته‌های اخیر را اینگونه توصیف کرده است:‌ بازرسان بین‌المللی باید هر زمان به هر جایی از ایران که دلیلی برای تردید نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دارند دسترسی داشته باشند و باید یک نتیجه‌گیری رضایت‌بخش از تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌ هسته‌ای گذشته ایران وجود داشته باشد. کورکر در ادامه تأکید کرده است: اگر ایران بخواهد از این خطوط قرمز عبور کند من از شما می‌خواهم تا مکث کنید و درباره رویکرد کنونی خود تغییر نظر دهید. کناره‌گیری از حصول یک توافق بد در این لحظه نیاز به شجاعت دارد اما بهترین تصمیم برای آمریکا، منطقه و جهان است. وی در نامه خود همچنین ابراز نگرانی کرده است که تحت رهبری آمریکا شش قدرت جهانی به کشوری همانند ایران اجازه دادند تا به برنامه‌ هسته‌ای خود ادامه دهد در حالی که باید آن را متوقف کند. باب کورکر که همواره مواضعی ضدایرانی داشته است ماه گذشته با ارائه طرحی که توانست موافقت رئیس جمهور آمریکا را به دست آورد توانست قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای نهایی با ایران را به تصویب برساند. بر اساس این قانون کنگره اجازه خواهد داشت تا 30 روز پس از حصول این توافق آن را مورد بازبینی قرار دهد. غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و به این بهانه در طول سال‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند. اما ایران به منظور رفع این نگرانی‌ها وارد مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق جامع نهایی شده است و مقامات ایران نیز همواره تأکید می‌کنند برنامه هسته‌ای تهران ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید