Performancing Metrics

نخست وزیر هند: ایران گزینه مناسب برای ترانزیت کالای هند و ترکمنستان است | اتاق خبر
کد خبر: 120768
تاریخ انتشار: 21 تیر 1394 - 07:01
اتاق نیوز - در سفر نخست‌وزیر هند به ترکمنستان بر استفاده از مسیر ترانزیتی ایران جهت حمل‌ و نقل کالا به دو کشور تاکید شد....
اتاق نیوز - در سفر نخست‌وزیر هند به ترکمنستان بر استفاده از مسیر ترانزیتی ایران جهت حمل‌ و نقل کالا به دو کشور تاکید شد.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از فارس، «نارندرا  مودی» نخست وزیر هند  صبح امروز در حاشیه سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیای مرکزی ، وارد عشق‌‏آباد شد و مورد استقبال رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

پس از مراسم استقبال رسمی از سوی «قربانقلی بردی‌‏محمداف» مذاکرات خصوصی بین 2 مقام مذکور و هیئت های همراه آغاز شد و در پایان اسناد همکاری میان 2 کشور به امضاء رسید.

همکاری در عرصه دفاعی، سیاسی- دیپلماتیک، صنعتی، بهداشتی، ورزشی، آکادمیکی و بیانیه مشترک سران از جمله اسناد همکاری هستند که توسط مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و هند به امضاء رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان و نخست وزیر هند پس از پایان مذاکرات دوجانبه در یک کنفرانس مشترک خبری نتایج گفت‌وگو دوجانبه را بیان کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان در سخنان خود سفر امروز نخست وزیر هند به عشق‌‏آباد را یک واقعه تاریخی قلمداد کرد و نتایج مذاکرات با نخست وزیر هند را بسیار مثبت و نتیجه بخش توصیف کرد.

بردی‏‌محمداف تصریح کرد: در جریان این مذاکرات طیف وسیعی از مسائل و همکاری‏‌های دوجانبه، منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی میان عشق‏‌آباد و دهلی نو مورد بحث و قرار گرفت.

وی ادامه داد: به صراحت می‏‌توان گفت که 2 کشور در بسیاری از مسائل از جمله برقراری صلح و ثبات در منطقه و ضرورت حل‌وفصل مسالمت‏‌آمیز اوضاع در افغانستان از طریق ابزارهای دیپلماتیک دارای مواضع مشترک هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: در این مذاکرات ابعاد مختلف چگونگی اجرای طرح خط لوله گاز «تاپی» را نیز مورد بررسی قرار دادیم و موافقت کردیم که عملیات اجرای این طرح هر چه سریعتر آغاز شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح برای کشورهای ذینفع در آن، گفت: در اجرای خط لوله گاز تاپی بیش از 12 هزار شغل ایجاد می‌شود و برای کشورهای ترانزیت کننده به ویژه افغانستان سالانه یک میلیارد دلار درآمد حاصل خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی بر نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران در عرصه تعاملات حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و انرژی و نیز دالان‌های حمل‌و نقل و ترانزیت منطقه‏‌ای تاکید کرد.

وی افزود: ما در این زمینه با نخست وزیر هند موافقت کردیم که همکاری‏‌های میان بنادر هند و نیز بنادر خلیج فارس در ایران و نیز خط راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان بیش از پیش توسعه و گسترش دهیم.

نخست وزیر هند نیز در سخنان خود ضمن قدردانی از مهمان نوازی طرف ترکمنی تاکید کرد: دهلی‌نو مصمم به توسعه و گسترش روابط و همکاری‏‌های بلند‌مدت با کشورهای آسیای مرکزی به ویژه کشور ترکمنستان است.

وی با اشاره به اینکه به طرف ترکمنی پیشنهاد کرده‌ است که مسئله ترانزیت گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران به هند را بررسی کند، به وجود ظرفیت‏‌های عظیم برای توسعه و گسترش تعاملات اقتصادی، تجاری و انرژی میان هند و ترکمنستان اشاره کرده و گفت: دهلی نو همکاری با عشق‏‌آباد را از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند.

نخست وزیر هند همچنین در بخش پایانی سخنان خود بر موقعیت مناسب جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت دالان‏‌های منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی حمل‌ونقل و ترانزیت کالا میان کشورهای منطقه به ویژه آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیا،  تاکید کرد و گفت: بنادر هند با همکاری با بنادر ایران به ویژه بندر چابهار می‌توانند به صورت فعالانه تعاملات اقتصادی و تجاری خود را بیش از پیش توسعه و گسترش دهند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید