Performancing Metrics

خواب چینی‌ها برای طلا | اتاق خبر
کد خبر: 121973
تاریخ انتشار: 23 تیر 1394 - 09:24
اتاق نیوز - چین برای همه روشن کرده که درصدد کسب کنترل بیشتر بازار جهانی طلاست اما برای این منظور باید ابتدا از نیویورک و لندن عبور کند....
اتاق نیوز - چین برای همه روشن کرده که درصدد کسب کنترل بیشتر بازار جهانی طلاست اما برای این منظور باید ابتدا از نیویورک و لندن عبور کند.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، به گفته آنتم بلانشار، مدیرعامل شرکت فروش آنلاین فلزات ارزشمند "آنتم ولت"، با توجه به اینکه چین مرکز بازار طلای فیزیکی است، منطقی است که دولت چین بخواهد بازار طلای شانگهای جای بازار مشتقات کامکس و سایر بازارها را به عنوان مکانیسم قیمت گذاری جهانی بگیرد. وانگهی چین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان و یکی از بزرگترین خریداران این فلز زرد است که اغلب با هند به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان شانه به شانه پیش می‌رود. بانک مرکزی چین ماه گذشته نخستین بانک چینی شد که برای تعیین قیمت پایه جهانی طلا به گروه وام دهندگان حاضر در انجمن بازار طلای لندن پیوست و در حال حاضر دو بانک چینی دیگر هم قرار است عضو این انجمن شوند. این امر به بانکهای چینی امکان خواهد داد در سطح جهانی در بازار طلا مشارکت داشته باشند. به گفته جولیان فیلیپس، موسس گولد فورکستر، نیویورک و لندن معمولا قطبهای تعیین قیمت طلا بوده اند اما از نظر فیزیکی طلای چندانی از طریق کامکس مبادله نمی‌شود و تنها پنج درصد قراردادها در کامکس تحویل داده می‌شود. بنابراین با وجود حضور بزرگ چین در بازار فیزیکی طلا، این کشور کنترل چندانی بر قیمت جهانی طلا ندارد. بر اساس گزارش مارکت واچ، چین قیمت طلای بدون کنترل نمی‌خواهد اما از سوی دیگر مایل نیست آمریکا و انگلیس بر بازاری کنترل داشته باشند که بازیگران کوچکی در آن هستند. حضور بیشتر چین در بازار جهانی طلا می‌تواند به ارز این کشور هم کمک کند. چین می‌تواند معاملات طلا به یوان را ترویج کند و بانکهای این کشور طلا خریداری کرده و آن را به یوان به خریداران دیگر بفروشند. قیمت گذاری طلا به یوان که تا پایان سال 2015 در بازار بورس طلای شانگهای راه اندازی می‌شود به چین تاثیرگذاری بیشتری در قیمت گذاری این فلز خواهد بخشید. چین همچنین اخیرا در راستای تاثیرگذاری بیشتر در قیمت جهانی طلا و گسترش استفاده از یوان ورای مرزهای این کشور، اخیرا بازار طلای خود را به روی سرمایه گذاران هنگ کنگ گشوده است و اعضای گروه "جامعه مبادله طلا و نقره چین" می‌توانند از یوان برای خرید و فروش طلا در بازار بورس طلای شانگهای استفاده کنند. بازار بورس طلای شانگهای سرگرم مذاکره با شرکت CME Group برای پذیرش متقابل قراردادهای یکدیگر است. این بورس همچنین سرگرم مذاکره با بازار مبادلات طلا و کالای دوبی برای معرفی محصولات طلای قابل معامله به یوان در دوبی است. چین بازار بورس طلای شانگهای را در سال 2002 راه اندازی کرد و در سال 2013 از هند به عنوان بزرگترین خریدار طلا در جهان سبقت گرفت.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید