Performancing Metrics

گفت‌وگوهای سیاسی با فرانسه را گسترش می‌دهیم | اتاق خبر
کد خبر: 126044
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1394 - 11:55
اتاق نیوز - وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری گفت: در جریان مذاکرات امروز توافق کردیم که گفت‌وگوهای سیاسی بین ...
اتاق نیوز - وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری گفت: در جریان مذاکرات امروز توافق کردیم که گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را گسترش دهیم.
محمدجواد ظریف گفت: مدتی است گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور محدود به حوزه‌ هسته‌ای شده بود و اکنون می‌خواهیم آن را گسترش دهیم و به صورت مرتب گفت‌وگوهایی در سطح مدیران کل، معاونین وزرا و وزرای خارجه دو کشور برگزار شود. ظریف به اولویت‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: مبارزه با افراط، تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری در ارتباط با محیط زیست از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور می‌تواند باشد. وی با بیان این‌که ما تلاش خواهیم کرد در این حوزه‌ها همکاری‌های مشترکی داشته باشیم، ادامه داد: ایران و فرانسه در حوزه‌ هسته‌ای نیز می‌توانند با یکدیگرهمکاری داشته باشند. وی در این ارتباط توضیح داد: درحوزه هسته‌ای علاوه بر توافق، ایران با فرانسه در این زمینه دارای روابط دیرینه‌ای بوده و این روابط اجازه می‌دهد که فرانسه حضور گسترده‌ای جهت همکاری با ایران در این عرصه داشته باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که در ‌آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور در جهت صلح و امنیت باشیم و این سفر و گفت‌وگوها زمینه‌ها را برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها فراهم کند در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از سفر فابیوس به تهران، تصریح کرد: بعد از 17 سال یک وزیر امور خارجه فرانسه در قالب سفری دوجانه به تهران سفر کرده است. البته در سال 2003 وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران سفر کرد ولی این سفر در قالب سفر هیأت‌های سه کشور اروپایی به تهران بود و اکنون بعد از 17سال سفری در چارچوب روابط دوجانبه صورت گرفته است. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به روابط طولانی ایران و فرانسه در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ایران و فرانسه دارای سابقه طولانی هستند. البته این روابط در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و امیدواریم از این به بعد بیش از گذشته به سمت روابطی قوی‌تر و جدی‌تر در زمینه‌های مختلف حرکت کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحث‌هایی که امروز با فابیوس در دیدار دوجانبه داشته است، اظهار کرد: امروز بحث‌های خوبی در حوزه پیگیری روابط دوجانبه ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف و گسترش و توسعه این روابط داشتیم؛ با اجرای توافق برجام زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور فراهم خواهد شد. از جمله در زمینه مسائلی چون انرژی، حمل و نقل، صنایع خودروسازی و دیگر عرصه‌هایی که پیش از این ایران و فرانسه دارای روابط بودند. ظریف همچنین به سفر هیأت اقتصادی فرانسه تا پایان تابستان اشاره کرد و گفت: این سفر به ریاست یکی از وزرای کابینه فرانسه انجام خواهد شد و زمینه برای همکاری‌های بیشتر را فراهم خواهد کرد. این دیپلمات عالیرتبه به دیدارهای امروز همتای فرانسوی‌اش با چند تن از وزرای اقتصادی کشور نیز اشاره کرد. در ادامه این نشست مطبوعاتی مشترک وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در ارتباط با سفر منطقه‌ای‌اش به سه کشور کویت، قطر و عراق و همچنین دیداری که روز گذشته با خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، گفت: بحث‌های خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای جهت مبارزه با تروریسم و افراط انجام شد و خوشحال هستیم که همه در این زمینه با ما هم نظر هستند و در منطقه و جهان شاهد همصدایی و هم‌نظری برای مبارزه با فراط و تروریسم هستیم. ظریف و فابیوس بعد از پایان نشست مشترک جهت دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عازم پاستور شدند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید