Performancing Metrics

وزیر خارجه‌آلمان: ترکیه به مذاکرات با پ‌ک‌ک ادامه دهد | اتاق خبر
کد خبر: 128215
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1394 - 08:30
اتاق نیوز - فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان اعلام کرد که دولت ترکیه به آلمان و هم‌چنین طرف‌های اروپایی خود اطمینان داده است که به گفت‌وگوهای صلح
اتاق نیوز - فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان اعلام کرد که دولت ترکیه به آلمان و هم‌چنین طرف‌های اروپایی خود اطمینان داده است که به گفت‌وگوهای صلح با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ادامه خواهد داد.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، در پی حمله‌های پی‌درپی هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان از دولت این کشور خواست گفت‌وگوهای صلح با کردها را از سر بگیرد. او در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی آلمانی "راینیشه پست" ضمن اشاره به حاد بودن درگیری‌های متعدد منطقه‌ای در خاورمیانه، تاکید کرد که متوقف ساختن مذاکرات صلح با کردها و ادامه‌ی کشمکش‌های خونین "هم برای منطقه و هم برای ترکیه پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت". اشتاین‌مایر یادآور شد که تنها با از سرگرفتن گفت‌وگوهای صلح می‌توان به درگیری‌های خشونت‌باری که از آغاز سال‌های دهه‌ی ۱۹۹۰ آغاز شده، پایان بخشید. وزیر امور خارجه‌ی آلمان هم‌چنین گفت که کردها در صحنه‌ی سیاسی ترکیه حضور دارند و به عنوان "صدایی سیاسی" نیز باید جدی گرفته شوند. به گفته‌ی اشتاین‌مایر "خاموش کردن این صدا با اقدامات قضایی و اداری منطقی نیست". در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ که جامعه‌ی کرد و بخشی از مخالفان ترک دولت حاکم را نمایندگی می‌کند، توانست برای نخستین بار بیش از ۱۳ درصد آرا را کسب و ۸۰ نماینده روانه‌ مجلس کند. در نتیجه، حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، اکثریت مطلق خود را از دست داد و ناگزیر از تشکیل ائتلاف با احزاب دیگر شد. صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ ترکیه، نیز خواهان ازسرگیری مذاکرات صلح با دولت ترکیه است. او روز ۶ اوت در بروکسل، پایتخت بلژیک، در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان گفت که اتحادیه‌ی اروپا باید برای میانجی‌گری میان دولت ترکیه و پ‌ک‌ک وارد عمل شود. اشتاین‌مایر در این راستا هم‌چنین گفت: «رهبری ترکیه به ما و طرف‌های اروپایی خود اطمینان داده که به مذاکرات صلح ادامه دهد.» به گفته‌ وزیر خارجه‌ آلمان، پیش‌شرط دولت ترکیه ولی پایان دادن به حملات "انتقامی" به نیروهای امنیتی این کشور از سوی هواداران پ‌ک‌ک است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید