Performancing Metrics

تاثیر افول قیمت نفت بر کاهش صادرات | اتاق خبر
کد خبر: 150338
تاریخ انتشار: 14 مهر 1394 - 12:58
میعانات گازی بیشترین نقش را در کاهش صادرات طی سال جاری داشته است به طوری که در نیمه نخست امسال کاهش 40 درصدی در صادرات آن رقم خورده است....
میعانات گازی بیشترین نقش را در کاهش صادرات طی سال جاری داشته است به طوری که در نیمه نخست امسال کاهش 40 درصدی در صادرات آن رقم خورده است.

 به گزارش اتاق نیوز به نقل از اتاق تهران، آمارهای تجاری از کاهش حجم تجارت در نیمه نخست امسال حکایت دارد به طوری که صادرات بیش از 14 درصد و واردات بیش از 20 درصد کاهش یافته است. در بخش صادرات و در تقسیم بندی کلی کالاهای صادراتی 3 بخش عمده وجود دارد. میعانات گازی، محصولات پتروشمی و سایر کالاها که شامل کاهای صنعتی و سنتی می شود.

در میان این سه بخش، میعانات گازی بیشترین نقش را در کاهش صادرات طی سال جاری داشته است به طوری که در نیمه نخست امسال کاهش 40 درصدی در صادرات آن رقم خورده است.

طبق آمارهای گمرک ایران، صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت از نظر ارزش کاهش 0.02 درصدی را تجربه کرده است و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی و سنتی نیز کاهش 6.8 درصدی را در صادرات داشته اند.

بر اساس آمار گمرک، عمده ترین دلیل کاهش صادرات در میعانات گازی و محصولات پتروشمی کاهش قیمت این محصولات ناشی از افول قیمت نفت بوده است چراکه از نظر وزن در بخش میعانات گازی کاهش صادرات تنها 2.3 درصد بوده است و در بخش محصولات پتروشمی افزایش 35 درصدی در وزن صادرات رقم خورده است. بنابراین در این بخش کاهش قیمت با افزایش صادرات جبران شده است.

در بخش کالاهای صنعتی و سنتی هم کاهش 19 درصدی صادرات از نظر وزن رقم خورده است که البته در این بخش افزایش قیمت کالاهای صادراتی اتفاق افتاده چراکه کاهش صادرات از نظر ارزش 6.8 درصد بوده است.

طی نیمه نخست امسال به میزان 4 میلیارد دلار میعانات گازی صادر شده است که سهم 19.6 درصدی از کل صادرات داشته است.

در این مدت 7 میلیارد و 128 میلیون دلار محصولات پتروشمی صادر شدهه که سهم آن از کل صادرات 34.7 درصد برآورد شده است.

سایر کالاها شامل كالاهاي صنعتي، كشاورزي، معدني، فرش و صنايع دستي در نیمه نخست امسال صادرات 9 میلیارد و 340 میلیون دلاری تجربه کرده است که سهم این بخش از کل صادرات را به 45.5 درصد رسانده است.

مجموع تجارت

طبق اعلام گمرک ایران، حجم تجارت خارجی ایران در نیم سال اول سال جاری به 41میلیارد و 346 میلیون دلار رسید.

در مدت یاد شده واردات هم به 20 میلیارد و 852 میلیون دلار رسید که این میزان واردات 20.43 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنین در شش ماهه اول امسال میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به 20 میلیارد و 494 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 14.15 درصد کاهش داشت.

آمار تجارت خارجی غیر نفتی نشان می دهد که تراز تجاری کشورمان منفی است.

 
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید