Performancing Metrics

اختلاف بر سر تعیین نرخ خرید محصولات کشاورزی در کمیسیون‌های دولت | اتاق خبر
کد خبر: 152011
تاریخ انتشار: 16 مهر 1394 - 13:00
قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجا که دولت برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید پیامدهای آن را بررسی کند، این کار ساده نیست و بر سر قیمت‌های تضمینی ا
قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجا که دولت برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید پیامدهای آن را بررسی کند، این کار ساده نیست و بر سر قیمت‌های تضمینی این محصولات در کمیسیون‌های دولت اختلاف است.

علی‌اکبر مهرفر قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از نشان تجاری محصولات صنعت زنبورداری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس،که چرا اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به تأخیر افتاده است، گفت: بر سر تعیین قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در مجموعه کمیسیون‌های دولت اختلاف وجود دارد.

وی افزود: وقتی قیمت تضمینی برای محصولی اعلام می‌شود باید بار مالی آن محاسبه شود و بنابراین تعیین قیمت کار ساده‌ای نیست و باید تبعات آن هم سنجیده شود.

وی افزود: در محاسبات تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید پیش‌بینی ضرر و زیان صورت گیرد و اینگونه مسائل زمان‌بر است و در کمیسیون‌های مختلف دولت یا کمیسیون شورای اقتصاد باید روی این موضوع بحث شود.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از زمان اعلام قیمت‌های تضمینی اطلاعی ندارم ولی وزارتخانه در تلاش است تا هر چه زودتر این قیمت‌ها از سوی دولت اعلام شود و از آنجایی که این موضوع در حوزه معاونت برنامه‌ریزی بحث می‌شود نمی‌توانم زمان دقیقی برای آن اعلام کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه قیمت پیشنهادی وزارتخانه برای خرید تضمینی گندم چقدر پیشنهاد شده است، گفت: نمی‌دانم.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در مورد خرید دانه‌های روغنی اظهار داشت: تنظیم بازار روغن نباتی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و تشکل انجمن واردکنندگان روغن نباتی قراردادی در مورد خرید دانه‌های روغنی با وزارت جهاد منعقد کرده بود که در شش ماهه اول سال به تعهدات خود عمل کردند اما بعد از این تاریخ تعهدات شان عمل نکردند.

مهرفرد تصریح کرد: بنابراین با عدم پایبندی تشکل انجمن واردکنندگان روغن نباتی پرداخت کشاورزان به ازای فروش محصولات کشاورزی با تأخیر مواجه شد و مشکلات خاصی را برای کشاورزان به وجود آوردند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه نیز برای حل مشکل کشاورزان روند دیگری را دنبال کرد، اظهار داشت: در حال حاضر اعتبار خرید دانه‌های روغنی تأمین است و قرار است کارخانجات روغن‌کشی و روغن نباتی دانه‌های روغنی را کما فی‌السابق خریداری کنند و شرکت بازرگانی دولتی برای کمک به امر خرید دانه‌های روغنی مکلف شده است.

وی بیان داشت: به ازای خرید دانه‌های روغنی تولید داخل تسهیلاتی برای واردکنندگان دانه‌های روغنی در نظر گرفته می‌شود.

بهبود 2 میلیارد دلاری تراز بازرگانی بخش کشاورزی در سال جاری

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در رابطه با تراز بازرگانی بخش کشاورزی اظهار داشت: تراز بازرگانی بخش کشاورزی در سال 92، منفی 8 میلیارد دلار بود که سال گذشته به منفی 5.6 میلیارد دلار رسید و شرایط نشان می‌دهد که این تراز در 4 یا 5 ماه اول سال آینده بهبود یابد و امیدواریم تا پایان امسال تراز بازرگانی کشاورزی 2 میلیارد دلار دیگر کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارتخانه چه برنامه‌ای برای عرضه بازار محصولات کشاورزی دارد، گفت: در حال حاضر اتحادیه‌ها و تشکل‌های سازمان تعاون روستایی که شامل 2 الی 3 هزار فروشگاه در سطح کشور می‌شود محصولات تولید‌کنندگان را به صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بعضی از استان‌ها بسیار خوب عمل شده ولی بعضی از جاها نمود کمی داشته و الان وزارتخانه به دنبال آن است تا شرکت‌هایی که در اختیار وزارتخانه است روی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی کار کنند و به کمک تشکل‌ها عرضه مستقیم را بالا ببرند.

مهرفرد بیان داشت: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی نقش پررنگی در میادین میوه و تره‌بار نداشته ولی تلاش می‌کنیم تا این نقش پررنگ‌تر شود.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نهاده‌هایی مثل ذرت و کنجاله سویا با ارز 1226 تومان وارد کشور می‌شد که وقتی ارز به 2500 تومان افزایش یافت قیمت آن نهاده‌ها پایین‌تر آمد و این موضوع نشان می‌دهد که این مابه‌التفاوت به جیب یک عده می رفته است.

وی تصریح کرد: امروز می‌گوییم بین تولیدکننده تا مصرف‌کننده فاصله چند برابری وجود دارد البته بخشی از این فاصله درست است ولی باید این فاصله به صورت منطقی باشد.

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید