Performancing Metrics

ایران در رتبه دوم تخریب تالاب‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 157552
تاریخ انتشار: 28 مهر 1394 - 16:30
یک عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی گفت: تالاب گاوخونی از پر تولیدترین سیستم‌های جهانی محسوب می‌شود و نگین بی‌هم

یک عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی گفت: تالاب گاوخونی از پر تولیدترین سیستم‌های جهانی محسوب می‌شود و نگین بی‌همتای فلات مرکزی ایران است.

 عاطفه چمنی در کارگاه آغاز طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با بیان اینکه در سال 1975 تالاب گاوخونی در کنوانسیون رامسر ثبت شد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر 24 تالاب در کشور وجود دارد و ایران در مقام دوم به لحاظ تخریب تالاب‌ها در دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در گذشته 125 گونه پرنده، 49 گونه پستاندار، 42 خزنده و یک گونه دوزیست و هم‌چنین 12 گونه ماهی در این تالاب حیات داشتند، خاطرنشان کرد: در سرشماری سال 62، 140 هزار پرنده مسیر مهاجرت خود را از تالاب گاوخونی انتخاب کرده بودند و در سال 86 این آمار به 406 قطعه رسید و در سال گذشته نیز تنها 14 قطعه از پرنده در مسیر مهاجرت به تالاب گاوخونی آمدند.

این عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با تأکید بر اینکه متأسفانه بیش از 40 سال است که پلنگ و گور ایرانی در اطراف تالاب مشاهده نمی‌شود، اضافه کرد: یکی دیگر از انواع موجوداتی که در این تالاب حیاتش به خطر افتاده ماهی گورخری است که در این تالاب دیگر مشاهده نمی‌شود.

چمنی با بیان اینکه متأسفانه پنج تالاب ایران در فهرست مونترو قرار گرفته است، تصریح کرد: فهرست مونترو فهرستی است که تالاب هایی که به لحاظ حیات در خطر هستند را در خود جای داده است و از جمله این تالاب‌ها، تالاب ارومیه، ارژن، پریشان، میان کاله و گاوخونی است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید