Performancing Metrics

طرح تحول با استفاده از تجارب نظام‌های سلامت موفق د شده است | اتاق خبر
کد خبر: 157946
تاریخ انتشار: 29 مهر 1394 - 12:23
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخورداری از یک نظام سلامت مدرن و قابل اعتماد را حق هر ملت عنوان کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که با استفاده از تجارب نظام‌های سلامت موفق ...

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخورداری از یک نظام سلامت مدرن و قابل اعتماد را حق هر ملت عنوان کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که با استفاده از تجارب نظام‌های سلامت موفق دنیا، طرح تحول سلامت را طراحی و اجرایی کنیم .

دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه رضایتمندی از سیستم ارایه خدمات بهداشتی درمانی نسبی است افزود: معمولاً نظام سلامت موفقی که همه مردم از آن راضی باشند، در دنیا نداریم. هیچ نظام سلامتی نیست که از نظر ارائه خدمات سلامت از رضایتمندی بالایی برخوردار باشد مگر آنکه 10 تا 15 سال از استقرار کامل برنامه سلامت آن کشور گذشته باشد.

وی با بیان این که در دولت آقای روحانی دوسال است که کار در حوزه سلامت را آغاز کرده‌ایم، گفت: حدود یک سال و نیم از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، یک دوره 10 ساله برای اجرایی شدن کامل این طرح نیاز داریم.

دکتر هاشمی در عین حال خاطرنشان کرد: خوب پیش رفتن برنامه تحول نظام سلامت به معنای این است که با تغییر دولت‌ها و مجالس، همین سیاستی که امروز در حوزه سلامت هست، حمایت شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که در حوزه سلامت، محور توسعه پایدار، انسان سالم است، خاطرنشان کرد: سلامتی در گرو برخورداری از نظام سلامت توانمند است و در این خصوص نیازمند داشتن یک نظام سلامت توانمند هستیم.

دکتر هاشمی به بیان اقدامات انجام شده در حوزه سلامت پرداخت و گفت: بعد از انقلاب اسلامی، شبکه‌های بهداشتی درمانی در کشور ایجاد شده‌اند، بیمه‌ها گسترش پیدا کرده‌اند و تقریباً تمام خدمات تخصصی و فوق تخصصی در حوزه درمان در داخل کشور ارائه می‌شود و صنعت داروسازی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت، تلاش شده است نقاط ضعف و اشکالات اقداماتی نیز که در گذشته وجود داشته است، شناسایی و اصلاح شود.

دکتر هاشمی تصریح کرد: برخورداری از یک نظام سلامت مدرن و قابل اعتماد حق هر ملت است و طبعاً ایران هم مستثنی از این قاعده نیست.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که نظام سلامت کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: مقایسه نظام سلامت کشور با کشورهای اروپایی که هم به لحاظ پرداخت از جیب مردم پایین تر از ما هستند و هم دسترسی بهتری به خدمات سلامت دارند، باید پس از استقرار کامل طرح تحول سلامت صورت گیرد و طبعاً در حال حاضر کشورهای اروپایی به لحاظ دانش بهداشتی مردم در حوزه پیشگیری و تلاش آنها در این زمینه جلوتر از ما هستند اما نظام سلامت ما در مقایسه با کشورهای منطقه دارای داشته‌هایی ارزشمند است.

دکتر هاشمی گفت: ما دارای یک شبکه بهداشتی هستیم که بیش از 30 سال قدمت دارد که در این شبکه به ازای هر یک هزار نفر، افرادی تحت عنوان بهورز در قالب خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کنند.

فعالیت 20 هزار خانه بهداشت در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 20 هزار خانه بهداشت در کشور فعالیت می‌کنند گفت: بهورزان در خانه‌های بهداشت در جهت ایمن‌سازی، بهداشت خانواده و مادر و کودک و غربالگری بیماری‌ها به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وزیر بهداشت افزود: در مراکز بهداشتی کشور نیز پزشک و پزشک خانواده مستقر است و نظام ارجاع شکل گرفته و علاوه بر خدمات درمانی، در حوزه دندانپزشکی نیز فعال هستند.

دکتر هاشمی گفت: در حاشیه شهرها نیز به ازای هر 12 هزار و 500 نفر، پایگاه‌های بهداشتی قرار دارند و به ازای هر 50 هزار نفر هم مراکز جامع خدمات سلامت وجود دارند که در این مراکز علاوه بر پزشک، متخصص و دندانپزشک، کارشناسان سلامت، به مردم مشاوره های تغذیه و سلامت دهان ارائه می‌دهند که مشابه مراکز ما ، در منطقه نیست.

وزیر بهداشت اذعان داشت: در مقایسه با کشورهایی که دارای تولید ناخالص داخلی مشابه با ما هستند، شرایط خیلی خوبی داریم ولی با آنچه که باید باشیم فاصله داریم .

 دکتر هاشمی در ادامه علت اجرای طرح تحول سلامت در کشور را دستیابی نظام سلامت به نقطه مطلوب عنوان کرد و گفت: عنوان این طرح نیز «تحول» نامگذاری شده است که به معنی علاقه‌مندی برای رسیدن به شرایط مطلوب است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید