Performancing Metrics

عزم جدی ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری تا 30 میلیارد دلار | اتاق خبر
کد خبر: 166164
تاریخ انتشار: 16 آبان 1394 - 12:49
رایزن بازرگانی ایران در ترکیه گفت: مسئولان این دو کشور برای افزایش حجم تجارت سالانه از حدود 13 میلیارد دلار فعلی تا 30 میلیارد دلار در سال های آتی، مصمم بوده و عزم جدی د

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه گفت: مسئولان این دو کشور برای افزایش حجم تجارت سالانه از حدود 13 میلیارد دلار فعلی تا 30 میلیارد دلار در سال های آتی، مصمم بوده و عزم جدی دارند.

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه افزود: موافقت نامه ترجیحی تجارت بین ایران و ترکیه و نشست های مرزی و کمیته ای تخصصی، روند افزایش حجم تجارت بین دو کشور را دنبال می کند. حمید زادبوم گفت: تخفیف تعرفه ای 265 کالا از دو کشور ایران و ترکیه در پی اجرای موافقت نامه تجارت توجیحی به مبنایی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تبدیل شده و در سال های آتی با افزایش تعداد کالاها به میزان حدود 20 قلم درهر سال، آثار مثبت این موافقت نامه بیش از پیش قابل مشاهده است. رایزن بازرگانی ایران در ترکیه افزود: نشست سه ماه یکبار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر اقتصاد ترکیه یکی از تاثیرگذارترین نشست های تجاری بین دو کشور است. وی با اشاره به آخرین دیدار این دو وزیر در مهرماه سال جاری در آنکارا گفت: این نشست با دستور صریح و راهبردی دو طرف همراه است و کمیته پیگیری سریع برای افزایش روزافزون مبادلات تجاری بین دو کشور به شمار می رود. 'زادبوم' نسبت به تعمیق روابط تجاری بین دو کشور در ماه های آتی در پی استقرار دولت جدید ترکیه ابراز امیدواری کرد و افزود: با وجود کاهش صادرات ترکیه به میزان 10 درصد به کل جهان در سال جاری، روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی نداشته و صادرات ترکیه به ایران کاهش نیافته است. وی گفت: این درحالی است که برخی ناآرامی ها در مرزهای شرقی ترکیه از یک سو و کاهش قیمت نفت و گاز که ارزش تجارت بین ترکیه و ایران را کاهش می دهد، از سوی دیگر نتوانسته روابط تجاری بین دو کشور را تحت تاثیر منفی قرار دهد. رایزن بازرگانی ایران در ترکیه افزود: بخش بازرگانی سفارت ایران در ترکیه نیز با حضور در بازار این کشور، اطلاعات اقتصادی را بین تجار ایران و ترکیه مبادله کرده و برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور تلاش می کند. وی گفت: تعمیق روابط تجاری بین ایران و ترکیه با قابلیت های اقتصادی بالا موجب می شود تا برخی اختلاف های کوچک، تجارت دو کشور را تحت تاثیر قرار ندهد. ترکیه با حدود 76 میلیون نفر جمعیت و با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم مبادلات تجاری دیرینه ای با ایران داشته و این کشور دروازه ایران به اروپا به شمار می رود.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید