Performancing Metrics

تعامل با هیاتهای خارجی در راستای استراتژیهای از پیش تعیین شده باشد | اتاق خبر
کد خبر: 174601
تاریخ انتشار: 2 آذر 1394 - 14:20
براساس تدابیر اتخاذ شده توسط مدیران ارشد استان زنجان، مقامات اجرایی و اتاق های فکر، راهبردهای اصلی توسعه در بخش های فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، آب و زیست محیطی تبیین شد

براساس تدابیر اتخاذ شده توسط مدیران ارشد استان زنجان، مقامات اجرایی و اتاق های فکر، راهبردهای اصلی توسعه در بخش های فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، آب و زیست محیطی تبیین شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم بهره ای از حضور هیأت های خارجی در استان زنجان ببریم باید تلاش کنیم تا منطبق با این راهبردها باشد.

اتاق خبر - در حال حاضر با ورود هیأت های خارجی به کشور تب و تاب خاصی بر فضای اقتصادی کشور حاکم شده است و فعالان بخش خصوصی درحال سنجش و ارزیابی فرصت های پیش رو هستند. برای بررسی این موضوع و میزان کارآمدی بسته خروج از رکود اتاق خب گفت و گویی را با رئیس اتاق زنجان ،غلامحسین جمیلی، ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

چندی پیش رئیس اتاق ایران، محسن جلالپور مدعی شد که جنب و جوش لازم در فعالان اقتصادی برای ورود هیأت های خارجی وجود ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر شاهد شرایط متفاوت و جدیدی در فضای اقتصادی کشور هستیم؛ هیأت های خارجی در قالب گروه های چند نفره از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و ...  به طور داوطلبانه و با رغبت زیاد از کشور بازدید می کنند که این اتفاق فرصت انتخاب و گزینش را برای فعالان اقتصادی داخلی افزایش می دهد.

اکنون فعالان بخش خصوصی به دنبال شناخت و آگاهی بیشتر از این هیأت های خارجی هستند تا با قدری تامل بیشتر، گزینه های مناسب تر و شایسته تری را انتخاب کنند، در مقابل هیأت های خارجی نیز به دنبال ارزیابی شرایط بازار ایران در حوزه های مختلف هستند و تلاش می کنند به درک و شناخت خوبی از این شرایط برسند تا با برنامه ریزی آگاهانه در روزهای پیش رو در کشور حضور پیدا کنند. بدین ترتیب، شرایط فعلی اقتضا نمی کند که بخش خصوصی اقدامی جداگانه و یا افزون بر این در این رابطه انجام دهند.

همچنین بخش خصوصی هنوز اطمینان خاطر لازم را از شرایط آتی کشور ندارد و به درک جدی از چشم انداز وضعیت کلان اقتصادی کشور در سال های آتی نرسیده است. در این خصوص سوالات زیادی مطرح است، به عنوان مثال آیا شرایط رکود همچنان ادامه دار خواهد بود؟ نرخ رشد اقتصادی چه تغییری خواهد کرد؟ حمایت ها و مشوق های دولتی به چه نحوی خواهد شد؟ این سوالات از جمله موارد ابهام آمیز هستند. با توجه به اینکه هنوز بخش خصوصی جواب این سوالات را نمی داند؛ ترجیح می دهد به جای اقدام عجولانه و با تردید، منتظر شرایطی بماند تا با فراغ بال و آسوده خاطر به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کند.

با توجه به اینکه قرار است در حدود هزار شرکت ایتالیایی عازم ایران شوند، استان زنجان برنامه ای برای استفاده از این فرصت دارد؟

برای موفقیت در انجام هرکاری باید از اقدامات شتابزده و احساسی پرهیز کرد. استان زنجان به نسبت سایر استان ها شرایط متفاوتی دارد؛ براساس تدابیر اتخاذ شده توسط مقام عالی استان، مقامات اجرایی و اتاق های فکر، راهبردهای اصلی توسعه استان در بخش های فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، آب و زیست محیطی تبیین شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم بهره ای از حضور هیأت های خارجی و شرکای خارجی در استان زنجان ببریم باید تلاش کنیم تا منطبق با راهبردهای تبین شده و برنامه ریزی شده استان باشد. از آنجایی که سمت و سوی حوزه فعالیت و اولویت های استان زنجان مشخص شده است؛ اگر بتوانیم فرصت هایی را شناسایی کنیم که با چارچوب تعیین شده استان همخوانی داشته باشد؛ قطعا به نتایج مطلوبی می رسیم. در نهایت بخش خصوصی باید براساس نیازهای خود با هیأت های خارجی وارد مبادله شود تا ثمرات خوشایند باشند.

 به نظر شما چقدر بسته های خروج از رکود می تواند واحدهای تولیدی و کسب و کار استان زنجان را از رکود حاکم خارج کند؟

این قضیه را در جلسه شورای گفت و گو نیز طرح کردیم. محصولات تولیدی صنایع مستقر در استان زنجان عمدتا توسط عموم مردم مصرف نمی شود، درنتیجه مشکلات رکودی آن ها نیز ناشی از عدم استقبال خرید و تقاضای مردم در زنجان و همچنین کل کشور نیست. در استان زنجان عمدتا کالاهای صنعتی و نیمه صنعتی تولید می شود که مشتری های خاص خود را دارد؛ به طور مثال در استان واحدهای تولیدکننده لوزام خانگی یا موادغذایی که مردم با آن ها سروکار دارند تولید نمی شود. از آنجایی که عمدتا صنایع استان در حوزه هایی همچون معدن، برق، نساجی و کالاهای واسطه ای فعالیت می کنند نمی توان انتظار داشت که بسته های تحریک تقاضا جوابگو این صنایع باشند.

باید به این نکته توجه کرد که بسته های رونق اقتصادی زمانی می توانند کارایی لازم را داشته باشند که بتوانند مشکلات ناشی از عدم خرید و تقاضا را به جهت کمبود نقدینگی در دست مردم جبران کنند ولی طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی رشد نقدینگی شیبی رو به بالا و سیر صعودی داشته که این نشانگر این است که دررحال حاضر در کشور با مشکل نقدینگی روبرو نیستیم. درواقع مشکل اصلی کشور نبود اطمینان به آینده بازار و شرایط پیش رو است که البته امیدوارم با نهایی شدن اجرای برجام، هرچه زودتر تکلیف بازار و چشم انداز آن روشن شود. دولت با بسته رونق اقتصادی، بخشی از مشکل اشتغال در صنایع خودروسازی را رفع کرده و این اقدام خوبی بوده ولی عملا نمی تواند باعث خروج کشور از رکود حاکم باشد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید