Performancing Metrics

ایجاد بستر مناسب برای تولید و صادرات بنزین | اتاق خبر
کد خبر: 175911
تاریخ انتشار: 4 آذر 1394 - 09:41
هشتمین جلسه کمیسیون نفت، گاز و انرژی با حضور رئیس خانه اقتصاد ایران برگزار شد. در این جلسه به موضوعاتی همچون بررسی طرح های پیشنهادی اعضا، راه حل های برون رفت از رکود، ...

هشتمین جلسه کمیسیون نفت، گاز و انرژی با حضور رئیس خانه اقتصاد ایران برگزار شد. در این جلسه به موضوعاتی همچون بررسی طرح های پیشنهادی اعضا، راه حل های برون رفت از رکود، ترغیب سرمایه گذاری در بخش خصوصی پرداخته شد.

به گزارش اتاق خبر-  در ابتدای این جلسه، سعید رافع، عضو کمیسیون نفت، گاز و انرژی خانه اقتصاد ایران به 2 طرح پیشنهادی خود اشاره کرد و گفت: اولین طرح در ارتباط با تولید و صادرات بنزین است که هدف از آن ارزآوری است.

به گفته وی، این طرح شامل اقداماتی لازم جهت ایجاد بستر مناسب برای تولید و صادرات بنزین است که شامل جلوگیری از قاچاق بنزین و محصولات نفتی، فراخوان عمومی دولت، استفاده از منابع انسانی، پیامدهای صادرات بنزین و محصولات نفتی، بهینه سازی و صرفه جویی، بازاریابی و سرمایه گذاری و همچنین برون رفت رکود اقتصادی و ساخت پالایشگاه بنزین می شود.

رافع با بیان اینکه دومین طرح در رابطه با برنامه اقتصادی - سیاسی است، گفت: این ایده در خصوص تغییر در سیاست های پولی و نفتی ایران در برابر 3 کشور چین، هند و روسیه است که تغییرات سیاسی و اقتصادی را شامل می شود؛ در این راستا ایران باید در سیاست خام فروشی خود تجدید نظر کند. برای توسعه لازم است دستگاه های دولتی اعتماد به نفس خود را افزایش و به حرف بخش خصوصی گوش دهند.

وی در خصوص چگونگی اجرایی شدن این طرح ها، اذعان داشت: برای پیشبرد امور، بخش خصوصی  باید سرمایه گذار داخلی را جذب کند و همچنین از نظر کارشناسان بهره ببرد.

رحیم مرادی، دیگر عضو کمیسیون با بیان اینکه علی رغم جایگاه برجسته صنعت نفت در اقتصاد کلان کشور، درحدود کمتر از 15 درصد سهم اشتغال را به خود اختصاص داده، گفت: درحالیکه در حدود 110 سال از عمر این صنعت می گذرد ولی تمام قطعات آن از خرد تا بزرگ از خارج از کشور وارد شده است. وی ادامه داد: عمدتا در بخش هایی همچون قطعات مورد نیاز، طراحی و مهندسی ساخت، تکنولوژی، خدمات و نگهداری و همچنین در بخش بازرگانی این صنعت با کمبود روبرو هستیم.

مرادی به راه حل های برون رفت از رکود اشاره کرد و افزود: اصلاح و ترمیم سیاست های کلان اقتصادی کشور در راستای بهبود شرایط مملکت برای کاهش ریسک سرمایه گذاری، تجدیدنظر در مدیریت منابع حاصل از فروش منابع انرژی کشور، اتخاذ روش ها و سیاست هایی برای تسهیل ورود بخش خصوصی واقعی به این صنعت و ضمنا اصلاح و ترمیم قوانین و مقررات در راستای بهبود فضای کسب و کار از جمله راهکارهای خروج از رکود هستند.

محسن مصطفی پور، از اعضا کمیسیون نیز با بیان اینکه اهداف کمیسیون های خانه اقتصاد ایران باید روشن شود، گفت: برای اینکه پویا و سازنده عمل کنیم، لازم است که از تحلیلگران نفت و انرژی در جلسات خود دعوت کنیم و در نهایت برای تمام جلسات خود خروجی لازم را داشته باشیم تا بتوانیم بر کسب و کار در جامعه تاثیر گذاریم.

وی ادامه داد: کمیسیون های خانه اقتصاد ایران باید پرچمدار بخش خصوصی باشند و از آنجایی که به عنوان بازوی فکری برای تمام قوا محسوب می شوند؛ همچون یک منتقد سازنده در راستای اهداف کلان اقتصادی کشور حرکت کنند.

مصطفی پور با بیان اینکه خانه اقتصاد ایران باید خود را به طور حرفه ای معرفی کند، گفت: هیأت رئیسه و اعضا باید خود را قوی کرده و مشکلات را به زور جدی پیگیری کنند و همچنین طرح های نیمه تمام به طور جدی در اولویت قرار گیرند تا در آینده اجرایی شوند.

به گفته وی؛ برای پیشبرد امور، لازم است دولت اقتصاد را رها کرده و آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

علی صدری، نایب رئیس خانه اقتصاد ایران به طرح سعید رافع اشاره کرد و گفت: این طرح خوبی است و یکی از آرزوهای فعالان اقتصادی در کشور این است که محصولات نفتی فرآوری و صادر شود و از خام فروشی جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مشکلات اساسی در امر سرمایه گذاری نداشتن انگیزه است، افزود: به قول یکی از فعالان اروپایی مشکل سرمایه گذاری در کشور این است که قانون و مقررات در زمان اختلاف به نفع خود طرف ایرانی است و همچنین امنیت هم در این حوزه پایین است؛ همین نگرانی در بخش خصوصی کشور هم وجود داشته و از سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی دولتی هراس دارند.

صدری ادامه داد: بخش خصوصی باید در طرح هایی که بیشترین بهره وری را از فضاهای اقتصادی به همراه دارد و همچنین در حوزه بنزین هم در پالایشگاه هایی که نیمه کاره بوده و شرایط مطلوبی دارند، سرمایه گذاری کند.

رضا سرایی، دبیر کمیسیون نفت، گاز و انرژی هم در خصوص ضرورت دعوت از کارشناسان برای شرکت در جلسات کمیسیون گفت: برای اینکه بتوان صحت و سقم مسائل مطرح شده را بررسی کرد می توان از ایده های این کارشناسان بهره برد.

وی ادامه داد: لازم است کارگروه هایی در خانه اقتصاد ایران تشکیل داد و در دورن آن ها برای تخصصی تر شدن کمیته هایی را شکل داد.

در پایان ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در خصوص ضرورت دعوت از کارشناسان خبره که به ادبیات نفت و گاز اشراف دارند، اظهار کرد: لازم است که اعضا کارشناسانی را برای هرچه بهتر شدن امور به کمیسیون های خانه اقتصاد ایران معرفی کنند تا در نهایت پیشنهادات مطرح شده تبدیل به متن شود.

وی به لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: خانه اقتصاد ایران یک نهاد نوپا و تازه متولد شده است که در این راستا باید تمام اهتمام خود را برای معرفی کمیسیون های آن به مسئولان به کار بندیم.

رئیس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: قطعا تمام پروژه های نیمه تمام مطلوب نیستند و باید برخی به دلیل تغییر تکنولوژی کنار گذاشته شده و پروژه های کارآمد را دنبال کرد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید