Performancing Metrics

روابط بازرگانی روسیه و ترکیه، از دورنمای 100 میلیارد دلاری تا تحریم | اتاق خبر
کد خبر: 178714
تاریخ انتشار: 8 آذر 1394 - 14:56
روسیه که قرار بود با ترکیه دو نشست مهم وزیران امور خارجه در استانبول و سران را در سن پترزبورگ برای رساندن ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور به 100 میلیارد دلار برگزار کند، ...

روسیه که قرار بود با ترکیه دو نشست مهم وزیران امور خارجه در استانبول و سران را در سن پترزبورگ برای رساندن ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور به 100 میلیارد دلار برگزار کند، با اعمال موجی از تحریم ها علیه آنکارا ارزش این همکاری ها را به کمتراز10 میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

بر اساس قانون تحریم ترکیه که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امضا کرده است، مسکو سخت ترین تدابیر تحریمی را علیه یک کشور دیگر پس از فروپاشی شوروی سابق اعلام کرده است که حتی علیه گرجستان و اوکراین که شاهد تنش نظامی با هم بوده اند، برقرار نکرده بود. این قانون شنبه شب (دیشب) و در پی ساقط شدن یک فروند جنگنده سوخو 24 روسی توسط ترکیه در آسمان سوریه، اجرایی شد و دامنه وسیعی از همکاری های اقتصادی را شامل روابط بازرگانی، صنعتی، ساخت و ساز، واردات مواد غذایی از ترکیه، رفت و آمد بازگانان، لغو نظام سفر بدون روادید، سرمایه گذاری ها در کشور مقابل، ممنوعیت سفر گردشگران روسی، قطع روابط نظامی و ... در بر می گیرد. روسیه در چارچوب راهبرد برخورد سخت با ترکیه، تاکنون حتی با چندین درخواست مقام های ترکیه ای برای دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در بلگراد و سران در حاشیه نشست جهانی محیط زیست در پاریس مخالفت کرده است، که نشان می دهد مسکو در صدد است، حلقه تحریم ها را تنگ تر کند. اصلیترین بخش که بصورت مستقیم و تقریبا آنی آثار زیانبار بزرگی بر اقتصاد ترکیه دارد، منع روابط گردشگری است که سبب می شود این کشور با محروم شدن از میزبانی سالانه بیش از دو میلیون گردشگر روسی، هشت میلیارد دلار درآمد ارزی را از دست بدهد و پایان نظام سفر بدون روادید نیز این ضربه را سخت تر خواهد کرد. همچنین محدودیت های تدریجی برای واردات از ترکیه تا قطع کامل، برنامه ریزی برای توقف کار شرکت های ساختمان سازی این کشور در روسیه که فعالیت گسترده ای دارند و نامشخص شدن سرنوشت برنامه سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری مسکو در چند طرح بزرگ از جمله نیروگاه اتمی آق قویو و خط لوله انتقال گاز موسوم به «جریان ترک» روند تاثیر منفی بر اقتصاد ترکیه را تشدید خواهد کرد. اکنون پوتین و «رجب طیب اردوغان» همتای ترک وی که حدود دو ماه پیش با وجود اختلافات گسترده در بحران سوریه دیداری صمیمانه در مسکو داشتند و بر افزایش روابط بازرگانی دو کشور از 30 میلیارد دلار کنونی تا 100 میلیارد دلار تا سال 2025 تاکید کرده بودند، شاهد کاهش روزانه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور هستند. از سوی دیگر، پس از تحریم های ضد روسی آمریکا و غرب به بهانه اوضاع اوکراین، بخش اصلی نیازهای بازار غذایی و کشاورزی روسیه از ترکیه تامین می شد، اما اکنون محموله های متعدد رسیده به مقصد در حال برگشت خوردن است و این موضوع نیز سبب نارضایتی اقتصادی در بخش های تولیدی ترکیه خواهد شد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز دو روز پیش از دریافت پیام های متعدد شرکت های ترکیه ای فعال در اقتصاد روسیه، خبر داده بود آنها از شرایط کنونی ناراضی هستند و البته اعلام کرد تغییر این شرایط بر عهده آنکارا است. اقتصاد کشور روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع وسعت همیشه یک بازار جذاب برای بازرگانان و شرکت های ترکیه ای بوده که سرمایه گذاری بسیاری در این باره انجام داده اند. تحریم های مسکو ضمن ناکارآمد کردن تاسیسات، کارگاه ها و کارخانه های متعلق به سرمایه گذاران ترک و کاهش ناگهانی سطح ارزش مبادلات، می تواند احیای آن را حتی در صورت رفع شدن مشکلات کنونی تا سال ها به تاخیر بیندازد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید