Performancing Metrics

در عرصه اقتصاد کشور وحدت فرماندهی وجود ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 179820
تاریخ انتشار: 9 آذر 1394 - 19:27
سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه معتقد است، در عرصه اقتصاد کشور وحدت فرماندهی وجود ندارد....

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه معتقد است، در عرصه اقتصاد کشور وحدت فرماندهی وجود ندارد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا دکتر هدایت حاتمی در همایش "پساتحریم و اقتصاد ایران" که امروز(9 آذر) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی برگزار شد، مروری بر اقتصاد ایران در دولت قبل داشت و افزود: در سالهای گذشته شرایطی که کشورهای با اقتصاد غنی، 8 تا 10 درصد رشد اقتصادی مثبت داشتند، نرخ رشد اقتصادی ایران منفی 6 یا هفت درصد بود.

وی از حجم نقدینگی بالای کشور در این سال‌ها نیز یاد کرد و افزود: در سال 84 حدود 92 هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داشتیم که این رقم در سال 92 به 650 هزار میلیارد تومان و در سال 93 به 830 هزار میلیارد تومان رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه افزود: در سال 84 رقم واردات کشور 18 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 87 به 70 میلیارد دلار رسید. کاهش صادرات نفت و افزایش واردات مصرفی نشان می‌دهد که چه نابسامانی عمیقی در اقتصاد کشور وجود داشته است.

حاتمی، بیماری هلندی که دامن گیر اقتصاد شد را از دیگر مشکلات کشور دانست و عنوان کرد: به علاوه ما در آن سال‌ها تورم 40.5 درصدی را نیز تجربه کردیم که امکان برنامه ریزی را از خانواده‌ها، دولت و بنگاه‌های اقتصادی گرفته بود و سطح رفاه مردم را به شدت کاهش داد. در سال‌های گذشته اقتصاد همواره درگیر التهاب و نوسان شدید بود و نرخ ارز و سکه از صبح تا شب چند بار تغییر می‌کرد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه یادآور شد: بی ثباتی نرخ ارز به جایی رسیده بود که تصمیم گرفتند با همکای پلیس جلوی صرافی‌ها را بگیرند.

حاتمی، فساد سرسام آور ناشی از عدم شفافیت را از دیگر شرایط اقتصاد کشور در گذشته دانست و تاکید کرد: به دلیل تحریم و اختلالی که در تعامل با دنیا داشتیم دست افراد دلال و سودجو باز شد و نتیجه آن افرادی شد که امروز دادگاهی شده‌اند و فسادهای چند هزار میلیاردی در کشور رخ داد.

وی به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح سالانه 40 هزار میلیارد تومان و ماهیانه 3300 میلیارد تومان پول به صورت مستقیم به مردم داده می‌شود که فقط پول یک ماه یارانه سه برابر بودجه عمرانی یک سال استان کرمانشاه است و با این پول ها می‌شد تحول عظیمی در طرح‌های عمرانی استان‌ها ایجاد کرد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه از کاهش 20 درصدی حجم اقتصاد ایران از سال 89 تا 92 خبر داد و تاکید کرد: این ارقام برای اقتصادی که 2.7 میلیون نفر بیکار دارد که 23 درصد آن هم جوان هستند و نرخ بیکاری 10.9 درصدی دارد، بسیار خطرناک است.

حاتمی اظهار کرد: مشکل دیگر اقتصاد ما رکود شدید بود که باعث تعطیلی بسیاری از صنایع شد و چون این رکود از نوع تورمی بود هر طرفش را که می‌گرفتیم طرف دیگر در می رفت. از سوی دیگر به دلیل تحریم ارتباط ما تقریبا به صورت 100 درصدی با دنیا قطع شد و فقط برخی کالاهای اساسی مانند برنج و دارو را وارد می‌کردیم.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه، افزایش هزینه مبادلات تجاری و زیان آور شدن شرایط برای تجار و همچنین عدم امکان ورود تکنولوژی‌های جدید را از دیگر مشکلات اقتصادی چند سال اخیر کشور، اعلام و اظهار کرد: این شرایط باعث شد اقتصاد ما آسیب دیده شود، لذا مسئولین نظام و دولت تصمیم بگیرند این مشکل عمیق را حل کنند.

وی به مذاکرات هسته ای کشورمان و توافق حاصل شده اشاره کرد و گفت: اینکه توافق 100 درصد خوب بود یا بد چندان مهم نیست، بلکه مهمتر استفاده از شرایط پسابرجام است. عده‌ای در کشور وجود دارند که می‌خواهند این دوران را بی‌اهمیت جلوه دهند. نباید دید خیلی خوشبینانه و یا بدبینانه به پسابرجام داشت. اینکه در پسابرجام هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد بدبینانه است و از سوی دیگر هم نباید تصور کنیم که بعد از توافق همه مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود، زیرا ما هنوز مشکلات ساختاری عمده‌ای داریم.

به گفته این مسئول، باید امید داشته باشیم و از شرایط 5 یا 6 سال گذشته عبرت بگیریم و فراموش نکنیم چه مشکلاتی دامن اقتصاد ایران را گرفت و دوباره قطعنامه‌ها را کاغذ پاره نخوانیم.

وی از توافق هسته‌ای به عنوان یک تمرین خوب برای وحدت فرماندهی در کشور یاد کرد و ادامه داد: اگر این کار صورت نمی‌گرفت با شرایط کنونی جهان و ناامنی‌های منطقه حتما وضعیت بدتری داشتیم و ایران این جزیره امن کنونی نبود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه با انتقاد از اینکه ما در عرصه اقتصاد وحدت فرماندهی نداریم، عنوان کرد: اولین کاری که باید انجام دهیم این است که همین فرماندهی قوی که برای سیاست بین‌الملل داشتیم برای اقتصاد داشته باشیم و همه بخش‌ها از جمله دولت، مجلس و مجلس خبرگان برای حل مشکلات اقتصادی پای کار بیایند.

حاتمی، اصلاح قوانین و ثبات آنها و در نتیجه بهبود فضای کسب و کار را از دیگر اقداماتی دانست که باید انجام شود، زیرا ما در گذشته از این بخش بسیار آسیب دیدیم و اگر می‌خواهیم در پساتحریم اتفاقی بیفتد باید ثبات قوانین داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از اقدامات پوپولیستی و عوام پسند خودداری کند، عنوان کرد: عده‌ای عامدانه قصد دارند با فشار زیاد، دولت را وادار به کارهای عجولانه کنند که دولت باید از آن عبرت بگیرد.

این مسئول، استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور را ضروری دانست و عنوان کرد: ما 18 درصد ذخایر گاز و 10 درصد ذخایر نفت دنیا را داریم، نیروی انسانی و مواد معدنی داریم و می‌توانیم با همه اینها کار بزرگ اقتصادی انجام دهیم.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه اظهار کرد: باید نرخ سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد و از سرمایه چهار میلیون ایرانی خارج از کشور که افراد متمولی هم هستند، استفاده کنیم.

وی خواستار شفافیت فضای کسب و کار شد و تاکید کرد: متاسفانه فساد جدی در سیستم اداری ما وجود دارد که جسارت را از مدیران گرفته و این در حالی است که ما اکنون به جسارت نیاز داریم.

حاتمی با بیان اینکه در پساتحریم هزینه تولید و صادرات در کشور پایین می‌آید، ادامه داد: باید از این شرایط استفاده کنیم، زیرا اکنون رقابت در دنیا بر سر قیمت است و به علاوه باید برای افزایش کیفیت هم برنامه داشته باشیم.

معاون استاندار کرمانشاه با اشاره به لزوم تحریک تقاضا، عنوان کرد: موتور اقتصادی کشور در برخی از بخش‌ها خصوصا در بخش‌های خودرو، صنعت ساختمان و مسکن ضعیف است که باید در کشور تحریک تقاضا را نیز ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید پای شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی به کشور باز شود، عنوان کرد: اکنون که ایران شرایط امن تری نسبت به کشورهای منطقه دارد باید از این فرصت استفاده کرد.

به گفته این مسئول، خارجی‌ها بسیار تمایل دارند در حوزه گردشگری، هتلینگ، هواپیمایی، خودروسازی، قطعه سازی، پتروشیمی و صنعت وارد شوند.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه بر لزوم اصلاح نظام بانکی تاکید کرد و افزود: بانک‌های ما برای واردات بسیار مشارکت دارند، اما برای صادرات همکاری نمی‌کنند. باید زمینه حضور بانک‌های خارجی را در داخل کشور فراهم کنیم. همچنین باید زمینه حضور مدیران خارجی در کشور فراهم شود تا از تجربیات آنها استفاده کنیم.

وی، مشارکت با برندهای خارجی و تنش زدایی با همسایگان را نیز از دیگر اقداماتی دانست که باید انجام شود و تاکید کرد: همه این موارد باید با جدیت بیشتری در استان کرمانشاه پیگیری شود، زیرا ما در بسیاری از بخش‌ها از میانگین کشور عقب هستیم. بهبود فضای کسب و کار، رفع مشکل واحدهای تولیدی و جذب سرمایه گذار از مهمترین راهکارها برای حل مشکلات استان کرمانشاه است.

حاتمی بر لزوم تعامل دانشگاه‌ها با حوزه اجرایی کشور تاکید کرد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید