Performancing Metrics

ردپای پررنگ سوءمدیریت در بحران‌های زیست‌محیطی کشور /90 درصد اندوخته جانوری را از دست داده‌ایم | اتاق خبر
کد خبر: 300359
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 10:43
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ریشه بحران‌های زیست‌محیطی کشور تنها در قهر آسمان و خشکسالی نیست، بلکه ردپای پررنگ سوءمدیریت در نابودی محیط زیست کشور محسوس است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمد درویش امشب در نشست هم‌اندیشی حقوق محیط زیست در کرمانشاه اظهار کرد: استفاده از ادبیات خشونت‌گرایانه در مورد محیط زیست یکی از موضوعات و معضلات این حوزه است.

وی بیان داشت: حاکم شدن فرآیندهای کاهنده سرزمینی، مواجه شدن با بدهکاری اکولوژیکی، تخریب رویشگاه‌های جنگلی و حرکت تنوع زیستی به سمت قهقرا در یک سرزمین چراغ سبز به خشونت است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی دو دهه اخیر شاهد جنگ و آتش‌افروزی در همسایه‌های غربی و منطقه بین‌النهرین بوده‌ایم و می‌بینیم که ترکیه از ضعف دولت‌های مرکزی عراق و سوریه استفاده کرده و طرح GAP را به اجرا گذاشت.

درویش ادامه داد: با اجرای این طرح 38 میلیارد مترمکعب آب معادل 40 رودخانه به بزرگی زاینده‌رود به نفع ترکیه در پشت سدهای این کشور ذخیره شد و رودخانه‌های دجله و فرات از آن بی‌نصیب‌اند و ترکیه با این کار در روز روشن دزدی آشکاری را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 211 کانون گرد و خاک در این منطقه شناسایی شده است، افزود: بزرگترین موج مهاجرت انجام شده در این منطقه صورت گرفته است؛مردمی که چیزی برای از دست دادن ندارند، به دینامیت‌های لرزانی شباهت دارند که تشکیل گروهک‌های تروریستی در این کشورها گواه این مدعاست.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ریشه تمام این مشکلات به عدم توجه به مسائل محیط زیستی و بدهکاری اکولوژیکی مربوط می‌شود که ویرانگر است.

درویش اشاره‌ای به معضلات زیست‌محیطی کشور داشت و گفت: در پایاب رودخانه اترک مردم زیباترین تالاب‌ها همچون آلاگل، آلماگل و آجی‌گل را از دست دادند، عمق متوسط انزلی مشهورترین تالاب ایران از 14 به 0.7 متر کاهش یافته آن هم در جایی که 2 هزار میلی‌متر بارندگی داریم؛ امروز دیگر خبری از تالاب‌های هامون، جازموریان، گاوخونی، بختگان و... نیست.

وی ادامه داد: ریزگردها امروز نفس زاگرس و بنه و بلوط‌ها را بند آورده‌اند و منجر به نابودی برخی از ارزشمندترین گونه‌های جانوری شده است؛ 18 میلیون بلوط و 30 درصد از شادگان بزرگترین تالاب کشور خشک شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش آب دریاچه ارومیه بزرگترین بیابان‌زایی کشور یاد کرد و گفت: در عرض 15 سال 480 هزار هکتار از وسعت پهنه آبی دریاچه ارومیه کاهش یافته است.

درویش با تصریح اینکه 90 درصد اندوخته جانوری را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: جمعیت کل و بز کوهی از 2 میلیون و 300 هزار به کمتر از 110 هزار رأس کاهش یافته است؛ قطعا ریشه این بحران‌ها تنها در قهر آسمان و خشکسالی نیست، بلکه ردپای پررنگ سوءمدیریت در نابودی محیط زیست کشور محسوس است.

وی بیان داشت: شاید در دوران پسابرجام با تزریق منابع مالی و سرمایه بتوان اندکی از این معضلات را کاهش دهیم،‌ اما باید دادگاه‌های محیط زیستی تشکیل شود تا به این اتفاقات غم‌انگیز و نگران‌کننده رسیدگی کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست لزوم فعالیت بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید نگاه امنیتی از تشکل‌های مردم‌نهاد برداشته شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید