Performancing Metrics

بانک‌ها از عدم نظارت بانک مرکزی سوء استفاده می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 300490
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 14:10
رئیس خانه اقتصاد ایران:
رئیس خانه اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را انجام نمی‌دهد از سوء استفاده بانک‌ها از این وضعیت انتقاد کرد.

رئیس خانه اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را انجام نمی‌دهد از سوء استفاده بانک‌ها از این وضعیت انتقاد کرد.

ابراهیم جمیلی با انتقاد از آمارهایی که دولت و وزراء نسبت به افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ارایه می‌دهند، گفت: بهتر است این آقایان برای شفاف سازی و روشن کردن اذهان عمومی هر چه زود‌تر آمار و محل این سرمایه گذاری‌ها را اعلام کنند و بعد از آن کار‌شناسان رصد بکنند که آیا این سرمایه گذاری‌ها به معوقات بانکی اضافه شده و یا به واحدهای نیمه تمام و یا به واحدهایی که قرار است وارد مدار تولید شوند و در اقتصاد ما تاثیر مستقیم بگذارند.

رییس خانه اقتصاد ایران با اشاره به وضعیت بانک‌ها افزود: هنوز بانک‌ها ترجیح می‌دهند که چیزی شفاف نباشد این درحالی است که بانک مرکزی آن نظارتی را که قانون بر عهده آن گذاشته را ندارد و تا زمانی که وضعیت بدین منوال باشد و نظارتی وجود نداشته باشد شرایط اقتصادی تغییری نخواهد یافت.

وی ادامه داد: بنابر آماری که بخش خصوصی کشور تهیه کرده است بیش از ۷۰ درصد تولید کننده‌ها از عدم همکاری بانک‌ها رنج می‌برند که این درقالب قراردادهای مختلف بین مشتری و بانک، از جمله خرید دین و سرمایه در گردش است.

جمیلی با اشاره به طرح خروج از رکود خودروساز‌ها گفت: الان برای خرید خودرو وام ۷ ساله می‌دهند در حالی که برای یک واحد تولیدی، شش ماهه و یا حداکثر یکساله وام سرمایه در گردش تخصیص داده می‌شود. اگر هدف این است که به صنعت کمک شود چرا فقط به خودروساز‌ها وام ۷ ساله می‌دهند و دیگر صنایع را از این تسهیلات محروم کردند. اگر سیاست وزارتخانه این است که فقط از خودروساز‌ها حمایت کند این را به صورت رسمی اعلام کند همانطور که در آمریکا در زمان بحران اقتصادی دولت این کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار فقط به کمپانی‌های خودروسازی کمک کرد اما به صورت شفاف در حالی که در کشورما فقط آمار ارایه می‌شود اما محل تخصیص این اعتبارات و تسهیلات اعلام نمی‌شود.

جمیلی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت صنعت و تولید بد است و این وضعیت با شعار دادن و دستورات یک شبه حل نمی‌شود.

منبع: ایلنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید