Performancing Metrics

4000 میلیارد یارانه برای اشتغالزایی | اتاق خبر
کد خبر: 300936
تاریخ انتشار: 17 آذر 1394 - 21:09
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادات این وزارتخانه را برای امر پژوهش و تحقیق و توسعه در بودجه 1395 تشریح کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادات این وزارتخانه را برای امر پژوهش و تحقیق و توسعه در بودجه 1395 تشریح کرد.

 

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، علی‌اصغر توفیق در نشست خبری پنجمین جشنواره پژوهش فناوری صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انتظارات این وزارتخانه در بودجه سال 1395 برای امور تحقیق و توسعه و پژوهش ادامه داد: چندین پیشنهاد و انتظار را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داریم که یکی از پیشنهادات این است که از محل بازگشت پول در صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار برای پژوهش و نوآوری در نظر گرفته شود.

 

 

توفیق افزود: از سوی دیگر پیشنهاد دادیم که یک درصد از ارزش واردات کالاهای دستگاه‌های عمومی و دولتی صرف ایجاد دانش فنی و پژوهش شود. همچنین طرحی با عنوان فاجد در سال‌های گذشته اجرا می‌شد که براساس آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مدت یکسال در کارخانه‌ها کار می‌کردند که نصف حقوق آنها را دولت و نصف دیگر را کارخانه مورد نظر پرداخت می‌کرد و پس از یکسال نیز تعهدی در قبال آن فرد نداشت.

 

 

وی با بیان این‌که بسیاری از کارخانه‌ها نمی‌توانند به فارغ‌التحصیلان جوان اعتماد کنند، گفت: از طریق اجرای این طرح در آخرین سال در استان آذربایجان شرقی 70 درصد از کسانی که از طریق طرح جذب شده بودند در واحد تولیدی مورد نظر ماندگار شدند بنابراین پیشنهاد ما این است که مبلغ چهار هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به اشتغالزایی جوانان از طریق این طرح اختصاص داده شود.

 

 

وی با بیان این‌که هفته پژوهش همه ساله توسط دانشگاه برگزار می‌شد، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال مقرر شد که صنعت هم حضور پیدا کند و به این ترتیب حدود 2000 مترمربع فضای نمایشگاهی در سال جاری در اختیار بخش صنعت است.

 

 

توفیق با بیان این‌که حضور صنعت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از دو وجه حائز اهمیت است، ادامه داد: در درجه اول این امر نشان می‌دهد که صنعت نیز فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای و تکنولوژی‌ نو دارد و از سوی دیگر می‌توانیم نیاز خود را در این نمایشگاه از دانشگاه مطرح کنیم.

 

 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت حضور صنایع در جشنواره‌های علمی گفت: حدود سه ماه پیش نمایشگاه کاربرد نانو در صنایع خودروسازی برگزار شد که از 10 محصول و دانش عرضه شده در این نمایشگاه سه مورد از آن منجر به مذاکره و قرار‌داد شد که دو طرح تاکنون به مرحله‌ی عملیاتی رسیده است.

 

 

به گفته توفیق دو خودروساز بزرگ کشور در یکی از این طرح‌ها درگیر هستند.

 

 

وی با اشاره به حضور 71 مرکز صنعتی در جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت گفت: ما ظرفیت زیادی داشتیم، اما با توجه به محدودیت فضا متقاضیان را اولویت‌بندی کردیم که در این راستا 31 مرکز تحقیق و توسعه، سه مرکز پژوهشی صنعتی و معدنی، هفت مرکز فنی و مهندسی، چهار واحد دانش‌بنیان، 19 شرکت تولید نرم‌افزار و تعدادی از سازمان‌های دولتی مثل ایدرو و ایمیدرو حضور دارند.

 

 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت پیوند صنعت و دانشگاه گفت: این دو به درجه‌ای از پختگی رسیده‌اند که دیگر نباید بین آنها ارتباط ایجاد کنیم، بلکه صنعت و دانشگاه باید با هم شریک باشند و یک هدف مشخص را دنبال کنند.

 

 

توفیق با اشاره به ملزومات ایجاد شراکت بین صنعت و دانشگاه ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور چند بند مهم در این رابطه گفته شده که یکی از این موضوعات این است که تمامی واحد‌های تولیدی که فروش سالانه بیش از 500 هزار تومان دارند می‌توانند 10 درصد از مالیاتی را که باید به دولت بدهند در قالب انعقاد قرار‌داد به دانشگاه پرداخت کند.

 

 

وی افزود: همچنین معادن کشور نیز می‌توانند 10 درصد از حقوق دولتی خود را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده و با آنها قرار‌داد ببندند به این ترتیب ما سعی کردیم طیفی را که به ما مربوط است را پوشش دهیم و اگر کسی بخواهد بیش از 10 درصد در این زمینه خرج کند در صورتی که کار تحقیقاتی منجر به یک امتیاز خاص و مثبت شود دولت تا 50 درصد هزینه این طرح را نیز پرداخت می‌کند.

 

 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل صندوق‌های پژوهش فناوری را نیز یکی‌دیگر از راهکارهای ایجاد شراکت بین صنعت و دانشگاه دانست و ادامه داد: این صندوق‌ها می‌توانند وام دهند و ضمانت‌نامه صادر کنیم که امیدواریم با افزایش تعداد صندوق‌ها به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت کشور کمک شود.

 

 

توفیق در ادامه با اشاره به ایده‌های وزارت صنعت که اکنون به مرحله‌ی اجرا رسیده است نیز گفت: البته درباره این طرح اصراری به سرعت نداریم، چرا که می‌خواهیم آنها را ارزیابی کنیم و بازخورد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

وی افزود: یکی از این طرح‌ها ایجاد فرصت‌های مطالعاتی داخلی برای اساتید دانشگاه است به این گونه که اساتید دانشگاه به جای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور به صورت تئوری، در کارخانه‌های داخل کشور مشغول به کار شوند که این امر سبب می شود دانشگاه با مسائل و مشکلات صنعت بیشتر آشنا شوند.

 

 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای این کار نیازمند ایجاد انگیزه در بین اساتید دانشگاه هستیم، تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه برابر حقوقی که دانشگاه برای گذراندن فرصت مطالعاتی به استاد می‌دهد ما نیز آن را پرداخت می‌کنیم که به این ترتیب حقوق استاد دو برابر می‌شود. از سوی دیگر در پایان دوره یکساله نیز استاد می‌تواند دوره یکماهه‌ای را در خارج کشور گذرانده و به تبادلات علمی و صنعتی بپردازد.

 

 

به گفته توفیق این طرح تاکنون در 14 استان کشور با 14 صنعت اجرایی شده و اساتید مربوطه مشغول کار شده‌اند که هدف‌گذاری وزارتخانه برای سال جاری رسیدن به تعداد 100 قرارداد است.

 

 

وی با اشاره به طرح "پسادکترای صنعتی" ادامه داد: براساس این طرح هر کس بخواهد استاد شود قبل از این‌که وارد دانشگاه شود باید یکسال در صنعت کار کند و با مشکلات صنعت آشنا شود که این موضوع را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مطرح کردیم و آنها پذیرفتند که از این پس یکی از شرط‌ها برای عضویت در هیات علمی دانشگاه گذراندن دوره یکساله در صنعت باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید