Performancing Metrics

امضاء موافقتنامه های بهداشت دامی و گیاهی در سفر رئیس جمهوری چین به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 301222
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 20:46
تهران و پکن برای افزایش سطح تجارت محصولات کشاورزی، در سفر رئیس جمهوری چین به ایران موافقتنامه همکاری های بهداشت دامی و گیاهی امضا می کنند.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، در دیدار مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی و نماینده تام الاختیار وزیر جهادکشاورزی در امور چین، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیرکل توسعه صادرات و تنی چند از مسئولان این سازمان ها با سفیر چین در تهران در محل این وزارتخانه، امضا و مبادله موافقتنامه همکاری های بهداشت دامی و گیاهی میان دو کشور تاکید شد.
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهادکشاروزی در این دیدار با بیان اینکه دولت ایران، توسعه همکاری های بخش کشاورزی با چین را در دستور کار خود دارد، گفت: باهدف توسعه همکاری ها، لازم است بسترهای مناسب برای فعالیت های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایجاد شود.
هومن فتحی ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات محصولات کشاروزی ایران به چین 25 تا 30 میلیون دلار برآورد می شود در حالی که ایران ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی برای صادرات به چین دارد.

** بهداشت دامی و گیاهی از موانع افزایش تجارت کشاورزی
وی مسایل بهداشت دامی و گیاهی را از موانع افزایش سطح تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور بیان و تصریح کرد: با نزدیک شدن سفر رئیس جمهوری خلق چین به تهران، وزیر کشاورزی و سایر مقام های ارشد این کشور به ایران، مایلیم مشکلات و زمینه های همکاری های مشترک، بررسی و حل و فصل شود.
وی، معطل ماندن صادرات میگو و پای مرغ به چین را بخشی از این مشکلات نام برد و خواستار پیگیری آن از سوی سفیر چین و رفع موانع صادرات شد.
فتحی در همین حال بر آماده شدن اسناد موافقتنامه همکاری های بهداشت گیاهی و دامی با همکاری طرف های چینی و امضای آن در جریان سفر رئیس جمهوری آن کشور به ایران تاکید کرد.
مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار با یادآوری واردات بیش از 25 هزار تن ماهی مانند تیلاپیا و اقلام خوراک دام مانند ذرت و جو از چین به کشورمان، گفت: برای تبادل کالاهای دامی لازم است ارتباطات میان کارشناسان و مسئولان دامپزشکی دو کشور نزدیکتر و موافقتنامه بهداشتی و دامپزشکی تبادل شود.
وی از آمادگی تجار ایران برای صادرات میگو، پای مرغ و برخی از اندام های دامی به چین خبر داد و افزود: صادرات این اقلام دامی نیاز به هماهنگی میان دامپزشکی دو کشور دارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این دیدار خواستار واردات سموم کشاورزی با کیفیت از چین شد و گفت: 80 درصد واردات سموم کشاورزی به ایران مربوط به چین است.
محمدعلی باغستانی با بیان اینکه تجار ایرانی خواستار تسریع در کار مبادله و صادرات کالا به چین هستند، انعقاد موافقتنامه همکاری قرنطینه گیاهی میان دو کشور را برای تامین امنیت غذایی ضروری خواند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، حجم مبادلات کالاهای کشاورزی مانند کنجاله، ذرت، جو و گیاهان زینتی میان ایران و چین را بالا دانست و افزود: توسعه فضای تجارت براساس اعتماد متقابل در زمینه بهداشت امکان پذیر است.
مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی نیز در این دیدار گفت: ایران در زمینه کشاورزی، قابلیت صادراتی زیادی در حوزه مرکبات، لبنیات، گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک، انواع خرما و سبزی و صیفی جات دارد.
شاهرخ شجری افزود: انتظار داریم چین در زمینه واردات محصولات کشاورزی از ایران همکاری بیشتری از خود نشان دهد.
وی به تعرفه زعفران نیز اشاره کرد و گفت: تعرفه ای که چین برای زعفران ایران در نظر می گیرد، تعرفه گیاهان دارویی است در حالی که در تمام دنیا زعفران به عنوان گیاه عطری شناخته شده است و تعرفه آن نیز مانند گیاهان عطری محاسبه می شود.

** پیشنهاد تشکیل هیاتی برای حل و فصل مشکلات تجارت محصولات کشاورزی
پانگ سن سفیر چین در تهران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی، ظرفیت های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد، گفت: مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته 50 میلیارد دلار بوده که بخش زیادی از آن به صادرات نفت اختصاص دارد.
وی به سفر رئیس جمهوری خلق چین در اوایل سال جدید میلادی به ایران اشاره کرد و افزود: این سفر فرصت خوبی برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور است.
سفیر چین، موضوع های مطرح شده در این نشست را برای همکاری های کشاورزی مهم خواند و تاکید کرد: مشکلات و موانع همکاری های کشاورزی باید با تلاش مشترک دو کشور برطرف شود.
وی همچنین خواستار آن شد که هیات هایی از دو کشور برای بررسی و حل و فصل مشکلات موجود در تجارت محصولات کشاورزی تشکیل شود.
در پایان این دیدار مقرر شد فهرستی از درخواست ها و مشکلات در زمینه همکاری های کشاورزی از سوی ایران تهیه و برای پیگیری به سفیر چین رسال شود.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید