Performancing Metrics

موافقت مخالفان سوری در نشست ریاض با یک | اتاق خبر
کد خبر: 301375
تاریخ انتشار: 19 آذر 1394 - 18:26
یک منبع از مخالفان سوری شرکت کننده در کنفرانس ریاض از توافق گروه‌های شورشی با جناح‌های سیاسی برای تشکیل یک حکومت مدنی و دموکرات پس از برکناری اسد خبر داد.

یک منبع از مخالفان سوری شرکت کننده در کنفرانس ریاض از توافق گروه‌های شورشی با جناح‌های سیاسی برای تشکیل یک حکومت مدنی و دموکرات پس از برکناری اسد خبر داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از روزنامه رای الیوم، یک منبع سیاسی مخالف سوری که در کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض شرکت کرده، اعلام کرد که گروه‌های شورشی و مسلح شرکت کننده در نشست ریاض با جناح‌های سیاسی ظاهرا برای برپایی حاکمیتی مدنی و دموکرات پس از برکناری بشار اسد از قدرت موافقت کردند. این در حالیست که بیشتر این جناح‌های سیاسی اسلامگرا هستند.

این منبع بسیار مطلع که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که جناح‌های سیاسی و مسلح سوری که در نشست ریاض شرکت کرده‌اند، با هفت اصل مربوط به آینده سوریه که شامل حفظ تمامیت ارضی سوریه، حفظ حاکمیت ملی آن، تشکیل کشوری مدنی و دموکرات، مبارزه با تروریسم، تکیه بر حاکمیت قانون و حقوق بشر است، موافقت کردند.

این منبع اظهار داشت: مذاکرات بر اساس اصول بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های ژنو 1 انجام گرفت. در این مذاکرات 104 تن از چهره‌های سوری نماینده احزاب و جناح‌های مختلف و چهره‌های سیاسی مستقل و نزدیک به 18 گروه مسلح از جمله احرار الشام، جیش الاسلام و الجبهه الجنوبیة، شرکت کردند.

همچنین در حاشیه این کنفرانس ده‌ها چهره سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی به نمایندگی از کشورهای حامی سوریه حضور داشتند. قرار است بیانیه پایانی این نشست امروز (پنجشنبه) منتشر شود.

پیش بینی می‌شود یک هیات مذاکره کننده مخالف از کنگره برای مذاکره با هیات دولت اسد در وین یا نیویورک تشکیل شود.

هیات‌های مخالف سوری که در کنفرانس ریاض شرکت کردند با یک سند سیاسی که به زودی اعلام خواهد شد، موافقت کردند.

همچنین شرکت کنندگان، داوری در مورد راهکار انتخاب هیاتی از نمایندگان مخالفان برای مذاکرات آتی با نمایندگان دولت دمشق را به ابتدای سال آتی میلادی موکول کردند.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که نشست دوم نمایندگان مخالفان در روز چهارشنبه بدون دستیابی به رویکردی روشن در مورد راهکار انتخاب هیاتی از نمایندگان مخالفان به پایان رسید و رسیدگی به این مساله به جلسات امروز موکول شد.

بلافاصله پس از پایان نشست گروه‌های مخالف سوری نشست غیررسمی دیگری را با اهداف همسوسازی موضعگیری‌ها و کاستن اختلافات برگزار کردند.

این منابع افزودند: گروه‌های مخالف با راه حل سیاسی در سوریه توافق و تاکید کردند که سازش سیاسی در سوریه با تاسیس دولتی جدید بدون بشار اسد ممکن خواهد بود.

همچنین شرکت کنندگان با حضور شبه نظامیان خارجی و نیز نیروهای مسلح دیگر کشورها در خاک سوریه مخالفت کرده و خواستار حفظ وحدت سوریه شده و در مورد برپایی دولتی مدنی که متعهد به اصول دموکراسی و حقوق بشر باشد و حفظ حاکمیت و وحدت ملی سوریه و نیز مبارزه با اشکال مختلف تروریسم توافق کردند.

مخالفان بر لزوم بازسازی ارتش و اینکه دولت منتخب مردم تنها حق در اختیار داشتن سلاح را داشته باشد، تاکید کردند.

خالد خوجه،‌ رئیس ائتلاف مخالفان سوریه که بزرگترین تشکل مخالفان این کشور است، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که گروه‌های مخالف بتوانند در نشست‌های ریاض به توافقی در مورد راه حل سیاسی در سوریه و تشکیل هیات مذاکره کننده و نیز تعیین اصول مذاکره دست یابند.

خوجه با اشاره به آمادگی مخالفان برای راه حل سیاسی گفت: گزینه سیاسی تنها به پایان فعالیت اسد محدود نمی‌شود بلکه شامل خروج نیروهای "اشغالگر" از خاک کشور نیز هست.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه تاکید کرد: توافقنامه ژنو 1 اصل هرگونه سازش است و همه طرف‌های مخالف باید با آن موافقت کنند.

هادی البحره، عضو ائتلاف مخالفان نیز گفت: فضا مثبت است و تاکنون هیچ اختلافی میان هیات‌ها وجود نداشته است.

البحره تاکید کرد: همه شرکت کنندگان از اهمیت و حساسیت این مرحله باخبر هستند.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید