Performancing Metrics

تمجید سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان از ایران و پاکستان | اتاق خبر
کد خبر: 302068
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 12:02
سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان گفت: 27کشور اروپایی که خود را قدرتمند می دانند، با پذیرش حدود 800 هزار مهاجر افغان می گویند که با بحران مواجه شده اند، در حالیکه دو کشور همسایه افغانستان، یعنی ایران و پاکستان، سال ها از حدود 6 میلیون شهروند افغان، پذیر

به گزارش اتاق خبر،«اسلام الدین جرات» روز دوشنبه در گفت و گویی در کابل افزود: انتظار افغانستان این است که کشورهای اروپایی مطابق کنوانسیون های بین المللی با مهاجران رفتار کنند و امکانات و نیازمندی های اولیه از قبیل آب آشامیدنی بهداشتی و مکانی مناسب که بتوانند زندگی روزمره خود را در آن بگذرانند، در اختیار مهاجران قرار دهند.
وی افزود: افغانستان با 9 کشور دارای تفاهم نامه هایی در زمینه پناهجویان است و برخی از این تفاهم نامه ها مانند تفاهم نامه سال 2006 بین کابل – اسلو نیازمند بازنگری اند، اما وزارت امور مهاجرین معتقد است که تا زمان بازنگری، باید بر اساس کنوانسیون های بین المللی با مهاجران رفتار شود.
وی در باره ماهیت این تفاهم نامه ها، گفت که از 9 کشور اروپایی سالانه حدود 100 افغان به کشور بازگردانده می شدند و ما در این رابطه تفاهم نامه امضا کردیم، اما اینک رقم بالای اخراج پناهندگان، ایجاب می کند که این تفاهم نامه ها مورد تجدید نظر قرار گیرند.
جرات افزود: دولت آلمان از سال 2003 سالانه 6 تا 7 نفر را اخراج می کرد که آنان نیز داوطلبانه وارد افغانستان می شدند و نیاز به امضای تفاهم نامه نبود، اما در حال حاضر این رقم افزایش پیدا کرده است. در تفاهم نامه ها باید مشخص شود چه کسانی مستحق عودت خواهند بود و آنانی که آسیب پذیر هستند، نباید اخراج شوند.
سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان افزود: سوئد نیز به طور یک جانبه تفاهم نامه دو جانبه با کابل را در باره پناهجویان لغو کرده است.
وی گفت: مثلا کسانی که خود را به نروژ رسانده اند، مشکلات زیادی را در مسیر راه رسیدن به آن کشور متحمل شده و اموال و دارایی های خود را در داخل کشور به فروش رسانده اند و دولت تمایل ندارد بدون بررسی دقیق و درست پرونده های این دسته از مهاجران، آنان بازگردانده شوند، اما اگر بازگردانده شوند، دولت موظف به استقبال از آنان است.
سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان، جنگ و درگیری و افزایش نا امنی، بی کاری و امید نداشتن به یک آینده مطمئن را از دلایل مهاجرت مردم به ویژه جوانان افغانستان از این کشور به کشورهای اروپایی و سایر کشورها دانست.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان که پس از شرکت در نشست تغییرات آب وهوایی در پاریس به چند کشور دیگر اروپایی سفر کرده بود دیداری با رئیس جمهوری سوئد داشت.
وی به اشرف غنی گفت که در سال 2015 میلادی 20 هزار پناهجوی افغان وارد سوئد شده اند.
«استیفان لووین » افزود این موضوع یک بحران بزرگ را میان افغانستان و سوئد ایجاد کرده است و باید در مورد رفع این بحران، اقدام جدی انجام شود.
آماری دقیق از پناهندگان افغان در کشور های خارجی در دست نیست، اما بیش از 6 میلیون مهاجر افغان در دو کشور همسایه ایران و افغانستان به سر می برند و بیش از 800 هزار نفر در سال 2015 میلادی به کشورهای اروپایی سفر کرده اند.
آلمان چندی پیش با اعلام اینکه بیش از 90 هزار پناهنده افغان در سال جاری میلادی به آن کشور سفر کرده اند، خواستار اخراج مهاجران افغان از این کشور شد، اما نمایندگی این کشور در کابل به برلین گزارش داد با توجه به اینکه وضعیت امنیتی در افغانستان به شدت وخیم است بهتر است که برلین در تصمیم خود برای بازگرداندن مهاجران افغان، تجدید نظر کند.
سازمان های بین المللی تاکید می کنند که وضعیت امنیتی در بسیاری از نقاط افغانستان حاد است و حمله های انتحاری در درگیری نیروهای دولتی با طالبان و دیگر گروه های مسلح در بسیاری از مناطق این کشور، وجود دارد.
دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده است که تنها در نیمه اول سال 2015 میلادی، نزدیک به 1600 غیر نظامی جان خود را بر اثر اوضاع نابسامان امنیتی از دست داده اند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید