Performancing Metrics

تور سودجویان مقابل تب آنفلوآنزا | اتاق خبر
کد خبر: 302280
تاریخ انتشار: 24 آذر 1394 - 11:44
باوجود اطمینان خاطر وزارت بهداشتی از حاکم بودن وضعیت سفید در زمینه آنفلوآنزا و نبود نگرانی، اما متاسفانه بازار شایعات همچنان داغ است و هراس برخی‌ها از بیماری که هر ساله در همه جای دنیا شاهد آن هستیم، بازار "واکسن" و حتی "ماسک" را سیاه کرده است.

اتاق خبر - این بار سودجویان تور خود را مقابل تقاضاهایی از جنس آنفلوآنزا پهن کرده‌اند و با سوء استفاده از حساسیت مردم نسبت به سلامت خود، به تبلیغات ضد آنفلوآنزایی پرداخته‌اند تا بلکه از این رهگذر سودی به جیب زنند.

اینچنین تبلیغات کاذب و به دنبال آن تقاضای مردم بویژه در برخی استان‌ها کار را به جایی رسانده که بازار سیاه در زمینه ماسک و واکسن راه افتاده؛ برخی استان‌ها نظیر کرمان حتی با کمبود ماسک مواجه شدند و ماسک‌هایی که بنابر اعلام سازمان غذا و دارو بنابر نوع‌شان بین 100 تا 3000 تومان قیمت دارند، چندین برابر به فروش می‌رسند.

واکسن آنفلوآنزا هم که جای خود را دارد و با وجود تاکید مسوولان وزارت بهداشت بر ضروری نبودن تزریق همگانی آن و سفارش به واکسیناسیون گروه‌های پرخطر شامل بیماران مزمن، کهنسالان و خردسالان، اما تقاضا برای این واکسن هم افزایش یافته است؛ این درحالیست که متخصصان امر، "اکنون" را برای تزریق واکسن دیرهنگام می‌خوانند.

کمبود ماسک نداریم 

برای تزریق واکسن دیر است

دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در واکنش به تبلیغات سودجویان در حوزه آنفلوآنزا به خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: موضوع کمبود ماسک که در کرمان پیش آمد، مربوط به مقطعی بود که هجومی برای تهیه ماسک در کرمان ایجاد شد و عرضه نیز در آن زمان به اندازه کافی نبود، اما اکنون این مشکل برطرف شده و ما مشکل کمبود ماسک در کشور نداریم و هم به صورت تولید داخل و هم وارداتی در کشور موجود است.

وی افزود: با توجه به شایعات این روزها درباره بیماری آنفلوآنزا، متاسفانه عده‌ای سودجو از این فرصت استفاده کرده و تبلیغاتی نابجا انجام می‌دهند. مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند و موارد لازم از سوی وزارت بهداشت اطلاع رسانی می‌شود.

وی افزود: درباره واکسن نیز قبل از این اطلاع‌رسانی شده بود که واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود و اکنون برای واکسیناسیون دیر است.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما واکسن را از مردادماه در کشور داشته‌ایم، گفت: مردمی که به آن نیاز داشتند می‌توانستند واکسن را تزریق کنند. در حال حاضر نیز واکسن آنفلوآنزا در کشور موجود است و موجودی آن صفر نشده و برای کسانی که ضرورت تزریق واکسن را دارند، قابل استفاده است.

توزیع داروخانه‌ای کپسول آنفلوآنزا

دیناروند از توزیع داروی درمانی آنفلوآنزای H1N1 با عنوان اوسلتامی‌ویر در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: توزیع کپسول خوراکی این دارو آغاز شده و بیماران با نسخه متخصص می‌توانند آن را تهیه کنند. یعنی کسانی که در معرض خطر هستند یا به آنفلوآنزا مبتلا شدند، با تجویز پزشک می‌توانند این دارو را دریافت کنند و نگران درمان نباشند.

وی با بیان اینکه اگر الان واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، دو هفته دیگر ایمنی ایجاد می‌کند، گفت: اکنون که موج آنفلوآنزا در کشور وجود دارد، مهم‌ترین کار رعایت بهداشت فردی و پیشگیری شخصی است، اما هنوز امکان واکسیناسیون وجود دارد و داروی درمان این بیماری نیز توزیع عمومی شده است.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فقط کسانی نیاز به واکسن دارند که در معرض خطر بوده و بیماری‌های زمینه‌ای دارند؛ مثلا افراد مسنی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و... هستند.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید