Performancing Metrics

تیتانیوم،جایگزین ذخایر معدنی در حال اتمام خراسان جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 302467
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 13:11
یک مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری ژئوتکنیک در خراسان جنوبی، گفت: ذخایر تیتانیوم می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذخایر معدنی در حال اتمام باشد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا،یک مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری ژئوتکنیک در خراسان جنوبی، گفت: ذخایر تیتانیوم می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذخایر معدنی در حال اتمام باشد.ذخایر تیتانیوم می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذخایر معدنی در حال اتمام باشد.

«مجتبی محمدی» گفت: اگرچه خراسان جنوبی دارای معادن با ذخیره‌های قابل قبول است که در چند سال اخیر کشف شده اما با این حال هنوز مواده معدنی داریم که می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: تمام فکر و ذکر مسئولین و معدن‌کاران تا به امروز صرف معادن و مواد معدنی بوده که دارای ذخایر زیاد و برای استخراج آنها نیاز به هزینه زیادی نیست که این امر کاملا با شرایط اقتصاد کنونی جامعه سازگار است.

این دانشجوی دکتری ژئوتکنیک، ادامه داد: با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که انجام داده‌ام ذخایر تیتانیوم می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذخایر در حال اتمام باشد.

محمدی با اشاره به این‌که تیتانیوم در سنگ‌های آذرین نفوذی تشکیل می‌شود، افزود: شرق کشور قطب سنگ‌های آذرین است و میزان تیتانیوم و ذخیره آن کم است، اما همین میزان کم، توجیه اقتصادی دارد.

وی اظهار کرد: در سنگ‌های آذرین در محدوده‌های زیادی از جمله گرانیت‌ها، انذریت‌ها و دیابازها این ماده معدنی موجود است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بررسی‌های زمین شناسی و معدنی بر روی این محدوده‌ها برای شناسایی این ماده با ارزش صورت نگرفته که مطالعات و پی‌جویی برای یافتن این ماده معدنی بسیار مهم و از لحاظ اقتصادی بسیار ارزشمند خواهد بود.

محمدی با اشاره به این‌که مس از مواد معدنی دیگر و البته ناشناخته است، تصریح کرد: اگرچه محدوده معدنی مس دارای پروانه بهره‌برداری در استان، زیاد است اما این محدوده‌ها بیشتر در تصرف اشخاص حقیقی است که تحصیلاتی در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: این افراد نه خود می‌توانند از لحاظ اقتصادی با مقدار روز برای بهره برداری از آنها استفاده کنند و نه اجازه صدور سرمایه‌گذاران را می‌دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر در این محدوده‌ها از روش‌های مدرن برای استخراج استفاده شود می‌توان با احداث کارخانه‌های فراوری و لیچینگ مس کمک شایان ذکری به اقتصاد استان و افزایش بازار کار کرد، که این خود نیازمند ورود سرمایه‌گذاران و تسهیلات معدنی است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید