Performancing Metrics

دستگاه قضایی از پیگیری حقوقی فاجعه منا دست برنمی دارد | اتاق خبر
کد خبر: 302746
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 04:29
دادستان کل کشور:
دادستان کل کشور تصریح کرد: دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص مجموعه دادستانی کل با مشارکت نهادهای مختلف نظام به هیچ وجه از پیگیری حقوقی ابعاد فاجعه منا دست برنمی دارد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص مجموعه دادستانی کل با مشارکت نهادهای مختلف نظام به هیچ وجه از پیگیری حقوقی ابعاد فاجعه منا دست برنمی دارد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین رییسی عصر امروز در همایش برسی ابعاد حقوقی فاجعه منا در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: در خصوص حادثه منا مباحث بسیاری مطرح شده است و مسایل و سوالات بسیاری نیز پاسخ داده نشده است که برای تحقیق باید همه مدارک و ثبت شده های دوربین ها و اسناد انتظامی عربستان مورد مطالعه قرار بگیرد که این امر انجام نمی شود.

وی افزود: عربستان از ابتدا هم به دنبال پنهان کاری بوده است و در سطح رسانه های جامعی دیده می شد که فیلم های ویدئویی بسیاری در فضای مجازی دیده می شد ولی اکثر آنها در فضای وب جمع آوری شده است که مشخص است که این مساله از کجا آب می خورد.

رییسی بیان کرد: سعی بسیاری شد که اخبار این حادثه در سایت ها و خبرگزاری های جهان کمتر کار شود و بعدها به طور کلی این اخبار حذف شد و به ابعاد آن نپرداختند؛ حتی برخی کشورها که کشته گان بسیاری در این حادثه داشتند سکوت کاملا معنا داری داشتند.

دادستان کل کشور اظهارکرد: این نشست و نمونه این نشست ها را در جهت پرداختن به ابعاد حقوقی فاجعه منا برگزار می کنیم زیرا رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که نباید این مساله به فراموشی سپرده شود.

وی گفت: کمیته حقیقت یاب یک اصل بسیار مهم است که همچنان مورد تاکید است؛ باید یک کمیته حقیقت یاب ابعاد قضیه را روشن کند زیرا اگر این اتفاق نیافتند هیچ تضمینی برای مراسم های سال های بعد نیست.

وی افزود: در خط مقدم ایجاد کمیته حقیقت یاب، وزارت خارجه است که باید با دیپلماسی فعال جریانی را احیا کند که کشورهایی که قربانی این حادثه بودند حضور جدی و یا حداقلی داشته باشند تا بتوانیم ابعاد این حادثه را مشخص کنیم.

رییسی بیان کرد: اصل بستن خیابان و اصل فعل قابل اثبات است زیرا این فعل نسبت به این افراد کشنده محسوب می شد و این مساله قابل اثبات است.

دادستان کل کشور اظهارکرد: اگر فعل ها و ترک فعل های آل سعود نسبت به اصل قضیه مورد مطالعه قرار بگیرد مشخص می شود که تمام ابعاد جرم وجود دارد؛ عدم امدادگری و جلوگیری از امداد رسانی دیگران قابل رویت است.

وی گفت: سعودی ها همیشه به دنبال اسناد هستند ولی باید پرسید که راهکار چیست؟ اگر در این زمینه یک مجمع حقوقی قابل حقوق عادلانه بین المللی می داشتیم در این زمینه دغدغه ای وجود نداشت ولی چنین چیزی وجود ندارد.

آل سعود امتداد راهبردی نظام سلطه می دانیم و این امتداد راهبردی که ریشه انحرافی خود را در جهان اسلام منتشر می کند باید از نظر حقوقی و سیاسی و... پیگیری شود.

وی افزود: بیش از 5 تا 8 هزار نفر در این حادثه کشته شده اند؛ این مساله باید پیگیری شود؛ به لحاظ حقوقی مجامعی چون دادگاه بین المللی دادگستری و دادگاه بین المللی کیفری وجود دارد که مراجعه به آنها نیازمند شرایط خاص است.

رییسی بیان کرد: متاسفانه آنها که به فقه حنبلی معتقدند به مبانی فقهی خود نیز التزام ندارد که خون این افراد بر عهده بیت المال آنها است؛ آنها در احکام قبلی خود این حکم را جاری کردند ولی نسبت به این مردم این کار را نکردند؛ ولی جالب است که نسبت به جانباختگان ترکیه و پاکستان به طور مخفیانه غرامت داده اند.

دادستان کل کشور اظهارکرد: راهکار حقوقی با استفاده ازتئوری خطر وجود دارد زیرا در تاریخ منا سالها افراد بسیاری به دلیل سوء مدیریت عربستان مورد آسیب واقع شده اند؛ زیرا این مکان مورد خطر است و سالها نیز این محل مورد مراقبت بوده است.

وی گفت: با توجه به قراردادهایی که از گذشته با سعودی ها داشته ایم چه قراردادهایی که در خصوص حج داریم و چه کنوانسیون هایی که در این رابطه وجود دارد ولی در این زمینه ممکن است بیان شود که با توجه به حاکمیت نظام سلطه در دادگاه های بین المللی امیدی به لطف آنها نیست ولی این مساله رافع مسوولیت ما نیست.

وی افزود: این منطق و برهان و اسناد، علاوه بر اینکه در اختیار افکار عمومی فرهیختگان و انسان های فرهیخته عالم می گذاریم ولی از طریق دادگاه های بین المللی نیز باید این کار را انجام دهیم.

رییسی بیان کرد: در این زمینه حتما باید از تمام ظرفیت های جمهوری اسلامی استفاده کنیم و سخن حق خودمان را در مجامع بین المللی مطرح کنیم؛ کشور ما عضو سازمان ملل است و دبیرکل سازمان باید تمام مسایل کشورها را پیگیری کند؛ ایجاد کمیته حقیقت یاب مهمترین وظیفه است که وزارت خارجه باید این مساله را ایجاد کند.

دادستان کل کشور اظهارکرد: نکته دیگر آن است که باید مسایل مرتبط با دیه این افراد را به عنوان یک خواسته ابتدایی مورد توجه قرار دهیم؛ دو حادثه مسجد الحرام و منا مرتبط است و با بسیاری از حوادثی که در عالم اسلام روی می دهد بی ارتباط نیست.

وی گفت: حکومت آل سعود منشا تفکر سلفی و تکفیری است و سعی می کنند که تفکر وهابی را در سراسر جهان اسلام نقش دهند و این خطر عظیم را در جهان اسلام ایجاد کردند که مورد خواست نظام سلطه است.

وی افزود: آل سعود امتداد راهبردی نظام سلطه می دانیم و این امتداد راهبردی که ریشه انحرافی خود را در جهان اسلام منتشر می کند باید از نظر حقوقی و سیاسی و... پیگیری شود.

رییسی بیان کرد: باید جهان اسلام را در خصوص افکار پلید این گروه ها و این کشورها تبیین شود؛ امروز کسانی که بانیان داعش و النصره بوده اند امروز از آنها اعلام بیزاری می کنند زیرا چهره پلید آنها بر همه گان عیان شده است.

دادستان کل کشور اظهارکرد: کنار زدن اندیشه های باطل و عیان کردن اسلام واقعی و جریان درستی که مجموعه هایی چون المصطفی(ص) دنبال می کنند نیازمند یک تلاش عظیم و فراگیر است.

وی گفت: اسلام ناب و متعهد در جهان که پرچمدار آن نظام جمهوری اسلامی در جهان است بزرگترین مشکل نظام سلطه است؛ ایجاد تفرقه، ترور و انفجار و تخریب، ایجاد گروه های تروریستی و تسلیح آنها، اهانت به مقدسات جهان اسلام، ایجاد شبکه های رسانه ای گسترده علیه جمهوری اسلامی و فرهنگ تشیع ،از جمله راهبردهای دشمن در مقابل این جریان است.

وی افزود: با تمام این فجایعی که امروز در نیجریه و سوریه و یمن پیش آوردند ولی هیچ وقت نمی توانند موفق شوند و قطعا آینده به ما این امید را می دهد که آینده از آن صالحین و متقین خواهد بود.

رییسی بیان کرد: بنا داریم نگذاریم که فاجعه منا به فراموشی سپرده شود؛ همه ظرفیت های کشور به دنبال پیگیری این مساله هستند و امیدواریم این خون ها هدر نرود و مظلومیتی که در این میان بوجود آمد به دنیا گزارش شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید