Performancing Metrics

سازمان ملل منابع مالی داعش را هدف قرار می دهد | اتاق خبر
کد خبر: 302848
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 17:56
وزیران خارجه و دارایی انگلیس:
'فیلیپ هاموند' و 'جورج آزبورن' وزیران خارجه و دارایی انگلیس در یادداشت مشترکی که روز پنجشنبه و در آستانه نشست وزیران دارایی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد،گفتند این سازمان منابع و حامیان مالی داعش را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش اتاق خبر، در این یادداشت که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده، آمده است: امروز( پنجشنبه ) (26 آذر / 17 دسامبر) در شورای امنیت سازمان ملل، انگلیس و سایر متحدان جهانی اش، در چارچوب یک رهیافت جامع، علیه منابع مالی تروریسم گام عملی بر خواهند داشت.
در این یادداشت آمده است: ما شاهد نخستین نشست وزیران دارایی شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول تاریخ هفتاد ساله این سازمان خواهیم بود. ما به همراه متحدی مان از جمله 'جک لو' وزیر خزانه داری امریکا و 'میشل ساپین' وزیر دارایی فرانسه، بر روی اقدامات جدیدی برای جلوگیری از دسترسی داعش به منابع مالی مورد نیازش و پیدا کردن نقاط آسیب پذیر در شبکه مالی مان که می تواند از آن سوءاستفاده کند، توافق خواهیم کرد .
آنها گفتند: رژیم تحریم های سازمان ملل بایستی رهبران و دلالانی که تسهیلات غیرقانونی در زمینهٔ قاچاق نفت و آثار تاریخی برای گروه داعش فراهم می کنند، هدف قرار دهد.
وزیران یاد شده گفتند: ما نیاز به همکاری بهتر بین مجریان قانون و دستگاه های اطلاعاتی برای شناسایی این افراد داریم و از اعضای سازمان ملل خواهیم خواست که اقدامات بیشتری در این زمینه در داخل کشورهایشان صورت دهند.
آنها تصریح کردند: انگلیس و شرکای بین المللی اش بایستی از هم اکنون اقدامات بیشتری را برای خفه کردن منابع غیرقانونی سازمان های تروریستی که درصدد نابود کردن ما و ارزش هایمان هستند، صورت دهند.
وزیران خارجه و دارایی انگلیس در این یادداشت، با اشاره به وقایع تروریستی اخیر در فرانسه و آمریکا که منجر به کشته شدن شمار زیادی از افراد بی گناه شد، نوشتند: تروریست ها درصدد گسترش ترس هستند اما ما در کنار یکدیگر و به صورت متحد، به منظور حفظ دفاع از ارزش هایمان در برابر شیطانی که ما را تهدید می کند، ایستاده ایم.
وزیران خارجه و دارایی انگلیس گفتند: در مقابل تهدیدات یاد شده دولت ها و جوامع بین المللی، لازم است ضمن حملات نظامی علیه داعش در سوریه و عراق و جاهای دیگر، پاسخ های لازم را به تهدیدات داخلی نیز صورت دهید.
آنها افزودند: رهیافت جامع ما دارای پنج عنصر است که نخستین آنها مقابله با تهدیدات تروریستی داخلی است که شامل تدابیری برای جلوگیری از حملات افرادی است که دارای ایدئولوژی افراطی هستند و عنصر دوم تلاش دیپلماتیک برای گذار سیاسی در سوریه از طریق برقراری مذاکره میان معارضین و دولت اسد است.
وزیران یادشده گفتند: دولت انگلیس روز جمعه، یک نشست در نیویورک با حضور اتحادیه عرب، چین، مصر، عربستان سعودی، ترکیه ، فرانسه ، روسیه، ایران، عراق، آمریکا و دیگر کشورها، به عنوان بخشی از روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه برگزار خواهد کرد.
آنها افزودند: این یک تلاش جمعی به منظور حرکت به سمت یک قطعنامه شورای امنیت برای توانمندسازی یک مأموریت ناظر بر آتش بس در سوریه و حمایت از روند سیاسی در این کشور است به نحوی که منجر به خروج بشار اسد از قدرت شود.
وزیران یادشده گفتند: این گردهمایی، سومین نشست صلح سوریه از ماه اکتبر تاکنون بشمار می رود .
آنها بیان داشتند: سومین عنصر این راهبرد جامع، ادامه کمک های بشردوستانه برای حمایت از میلیون ها آواره سوری و چهارمین عنصر اقدام علیه تبلیغات داعش و تضعیف ایدئولوژی و متوقف کردن روند به کارگیری نیرو از سوی این گروه تروریستی است.
هاموند و آزبورن افزودند: پنجمین عنصر نیز جدا کردن گروه تروریستی داعش از سیستم مالی بین المللی است که این از اجزای کلیدی این راهبرد جامع است.
وزیران دارایی و خارجه انگلیس گفتند: داعش با تصرف سرزمین هایی در شرق سوریه و غرب و شمال عراق توانسته است شمار زیادی از میدان ها نفتی را تحت کنترل بگیرد و ضمن استفاده از نفت استخراج شده برای مصارف خودش، مابقی را با تخفیف به دلالان می فروشد.
آنها گفتند: در واقع، میدان ها نفتی سوریه می توانند روزانه 1.5 میلیون دلار برای داعش در آمد تولید کنند و ما می دانیم که اقدامات نظامی ما و سایر متحدی مان زیرساخت های نفتی داعش را هدف قرار داده اما این حملات محدود بوده و بایستی گسترش یابند.
به گزارش منابع انگلیسی وزیران دارایی کشورهای عضو دائم و موقت شورای امنیت امروز( پنجشنبه) تشکیل جلسه داده و به موضوع چگونگی مقابله با منابع مالی گروه تروریستی داعش خواهند پرداخت.
به گزارش این منابع، قرار است در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت، که برای نخستین بار وزیران دارایی کشورهای عضو در آن شرکت می کنند، پیش نویس قطعنامه ای به رأی گذاشته شود که منابع مالی داعش را مورد هدف قرار می دهد.
گفته می شود که آمریکا و روسیه به طور مشترک متن 28 صفحه ای پیش نویس این قطعنامه را ارائه کرده اند که شامل مواردی فنی است.
این قطعنامه از کشورهای عضور می خواهد به گونه ای موثر و قوی با منابع مالی و اقتصادی داعش، از جمله قاچاق نفت، آثار باستانی و عتیقه مبارزه و حامیان مالی این گروه تروریستی را مجازات کنند.
'میشل ساپین'، وزیر دارایی فرانسه نیز اعلام کرده است کشورش پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داده تا از این راه مانع از آن شود که گروه تروریستی داعش ازجمله از طریق فروش نفت، درآمد کسب کند.
براساس گزارش های منتشر شده ، فرانسه در پیش نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن شده که مبارزه با درآمدهای گروه تروریستی داعش که از جمله از راه فروش نفت حاصل می شود، به عهده نهاد جهانی مبارزه با پول شویی گذاشته شود.
مرکز این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در پاریس است و 34 کشور جهان در آن عضویت دارند. وزیر دارایی فرانسه تصویب این قطعنامه را اقدامی مؤثر در مسدود کردن منابع مالی 'داعش' می داند، چرا که دیگر کشورها را ملزم به رعایت آن می کند.
براساس گزارش های یادشده، در پیش نویس قطعنامه فرانسه از جمله آمده است، کشورهایی که خلاف آن عمل می کنند، در فهرستی قرار خواهند گرفت و اقدامات تنبیهی بین المللی علیه آنها اعمال خواهد شد.
قرار است بررسی پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی فرانسه به شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه انجام شود و وزیران دارایی هر 15 عضو شورای امنیت در این بررسی حاضر باشند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید