Performancing Metrics

ضرورت ترسیم نقشه راه تولید آثار قرآنی برای دانش آموزان | اتاق خبر
کد خبر: 302889
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 13:50
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش تاکید کرد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ترسیم نقشه راه و اعلام نیاز واقعی جامعه دانش آموزی به ناشران یک اقدام ضروری و اثربخش است گفت: سادگی، اختصار و جذابیت سه ویژگی لازم برای تولید آثار قرآنی دانش آموزی است.

 محمد‌رضا مسیب‌زاده درباه وضعیت تولیدات قرآنی برای دانش‌آموزان اظهار کرد: هرگونه اقدام هدفمندی که در راستای نیل به تربیت قرآنی دانش‌آموزان، فرهنگیان و آحاد جامعه اسلامی باشد، قطعاً مأجور درگاه حق تعالی خواهد بود.

 وی افزود: در حال حاضر ضرورت دارد که مرجع و نهادی، امر هدایت و راهبری تولیدات قرآنی را به عهده بگیرد تا این تولیدات براساس نیازهای روز جامعه خصوصاً نیازهای آموزش‌و‌پرورش، به سمت و سوی صحیح خود هدایت شود.

مدیرکل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دراین میان برخی ضعف‌ها از جمله نبود جامعیت در آثار قرآنی و توجه بیش از حد به بعضی از موضوعات، عدم استفاده از هنر و جذابیت‌های بصری در آثار تولیدی و به روز نبودن محتوای تولید شده به چشم می خورد گفت: توجه به فضاهای مجازی و خصوصاً فناوری اطلاعات، می‌تواند به گسترش موضوعات قرآنی در جامعه کمک کند.

مسیب زاده ادامه داد: توجه به سه ویژگی ‌سادگی، اختصار و جذابیت در تولید آثار قرآنی می‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند؛ ضمن اینکه توجه به نیاز مخاطب و ارزیابی مستمر و گرفتن بازخورد می‌تواند به جامعیت کار بیفزاید. در مجموع باید با تعدد آثار و تنوع آن‌ها زمینه را برای افزایش قدرت انتخاب دانش‌آموزان آماده ساخت و نباید تنها به چند اثرِ محدود راضی و خرسند بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کاستی های آثار قرآنی که برای دانش آموزان شش تا18 ساله تولید می شود اظهار کرد: عدم شناخت کافی مخاطب توسط بعضی از تولید‌کنندگان آثار، تولید آثار تکراری و موازی، بی‌اطلاعی تولید‌کنندگان از ضوابط و معیارهای برنامه آموزشی کشور یا ناهمخوانی محتوای آن‌ها با کتب درسی، همچنین توجه صرف به کسب درآمد از آثار تولیدی، می‌تواند از آفات این امر باشد. ضمن اینکه انحصاری کردن تولید آثار برای یک عده خاص نیز می‌تواند موجب آفت شود.

 مسیب زاده همچنین درباره ابزارهای تشویقی آموزش و پرورش برای توسعه تولیدات قرآنی گفت: برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، اذان، احکام، انشای نماز، مداحی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در این حوزه است.

 وی ادامه داد: برای این دوره از مسابقات 12 عنوان کتاب حفظ آیات موضوعی قرآن کریم، متناسب با سنین دانش‌آموزان، و آیات پرکاربرد برای دانش‌آموزان تحت عنوان «نورباران» تهیه و تولید شده است؛ 14 عنوان کتاب نیز با موضوع امام‌شناسی تحت عنوان «مصباح‌الهدی» از زندگی و سیره ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین به ‌عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی به نگارش درآمده است.

مسیب زاده ادامه داد: همچنین متناسب با پایه‌های تحصیلی گوناگون کتاب‌هایی با محور و موضوع نهج‌البلاغه و صحیفة سجادیه تدوین شده است.

 وی درباره نقش طرح سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در هدایت ناشران برای تولید آثار مناسب برای دانش‌آموزان و معلمان عنوان کرد: ترسیم نقشه راه و اعلام نیازهای واقعی جامعه دانش‌آموزی به ناشران، یک اقدام بسیار پسندیده و اثربخش است. این طرح دقیقاً همان نقش را ایفا می‌کند و موجب می‌شود مؤلفین و ناشرین در پرداختن به موضوعات و مفاهیم آموزشی، برای حفظ همسویی با برنامه درسی، سیاست‌های کلان آموزش‌ و‌ پرورش را مورد توجه بیشتر و دقیق‌تر قرار دهند.

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: دراین مسیر برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد که امسال به کتاب‌های قرآنی اختصاص داده شده است، یکی از مصادیق ارزشمند نشر قرآن کریم شمرده می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید