Performancing Metrics

عمیق‌تر شدن شکاف بین قشر فقیر و ثروتمند | اتاق خبر
کد خبر: 302910
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 21:56
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور گفت: شکاف عمیقی بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به وجود آمده است.

اتاق خبر - معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور گفت: شکاف عمیقی بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به وجود آمده است.

 بنا بر این گزارش محمدرضا واعظ مهدوی امروز 26 آذر ماه در سومین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب وکار که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به مفهوم برنامه‌ریزی، اظهار کرد: این واژه چندوجهی و پرابهام است که از مهمترین معانی آن می‌توان به پیوند دادن مجموعه‌ای از اقدامات در یک توالی منظم روبه جلو اشاره کرد.

 وی با بیان این که برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره مطرح می شود، ادامه داد: این فرایند حاصل پیچیده شدن جوامع است، در گذشته کارها بدون از پیش اندیشیدن انجام می‌شد. در حال حاضر کشور نیازمند تنظیم برنامه‌ای برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده است.

 معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در خصوص عدالت و برابری، افزود: تاکنون الگوهای توسعه از نظر عدالت و برابری چندان موفق نبوده و امروز کشور با جدایی قشرهای فقیر از سایر اقشار جامعه روبه روست که مصداق این جدایی را می‌توان در افزایش فاصله میان نواحی مختلف و عدم دسترسی برخی از اقشار به حداقل خدمات آموزشی و بهداشتی می‌توان دید.

 واعظ مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: شکاف بین قشر فقیر و ثروتمند روبه عمیق شدن است در جهان نیز فاصله بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه رشد یافته و واگرایی در حال گسترش بوده و رشد مالی دهک‌های ثروتمند نسبت به اقشار ضعیف‌تر به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در آمریکا مرگ نوزادان در 20 درصد فقیر جامعه 47 درصد بوده در حالی که در میان 20 درصد ثروتمندان این آمار 20 درصد است. جمعیت قشر متوسط جامعه در آمریکا در حال کوچک شدن و از بین رفتن است و هر روز بر تعداد فقرا و ثروتمندان در این کشور افزوده می‎شود. همچنین مرگ ناشی از کم وزنی در گروه‌های مختلف کم‌درآمد سه برابر بیشتر از اقشار توانمند است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور با تاکید بر اینکه رشد اختلافات طبقاتی یک پدیده جهانی است، عنوان کرد: عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده موثر است به طور مثال در ایران تولید سرانه در تهران 6 برابر سیستان و بلوچستان است همچنین در اکثر استان‌های مرزی کشور تولید سرانه پایین است. سهم استان‌ها از تولید صنعتی در شهرهای بزرگ مانند تهران بیشتر از سایر شهرهاست. همچنین نسبت توزیع پوشش تامین اجتماعی در کشور بسیار نابرابر بوده به طوری که در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان تا 30 درصد و در برخی دیگر مانند یزد تا 90 درصد پوشش داده می شود.

واعظ مهدوی با بیان اینکه در عقب‌ماندگی برخی از افراد و پیشرفت بعضی دیگر عوامل متعددی موثر است، اظهار کرد: از جمله این عوامل می‌توان به مسائل شخصی از جمله نابرابری ذاتی برخی از افراد، تفاوت شرایط محیطی و تفاوت در میزان فعالیت در مدیریت افراد اشاره کرد. همچنین مسائل اجتماعی مانند ظلم‌ها و پایمال کردن حقوق و بی‌عدالتی‌ها می‌تواند بر این تفاوت تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر فرصت‌ها برای همگان یکسان نباشد رقابت معنایی ندارد و قابل تحقق نیست، تصریح کرد: عوامل ذکر شده به نابرابری در فرصت‌ها دامن می‌زند در این شرایط وظیفه دولت‌ها این است که مسابقه و رقابت را در یک خط مدیریت کرده و در ایجاد فرصت‌ها و برابری فرصت‌ها تلاش کنند دولت باید در کاهش نابرابری ها وتامین فرصت های برابر برنامه‌ریزی کند.

 معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور با اشاره به این که برابری نمونه‌ای از توسعه پایدار است، اظهار کرد: توزیع برابر منافع، برخورداری همگانی از خدمات بهداشتی، آموزشی و... سبب تحقق توسعه متوازن در کشور می‌شود. نابرابری‌ها رشد شکاف بین اقشار مختلف را به همراه می‌آورد.

 واعظ مهدوی در خصوص لزوم برنامه‌ریزی برای حفظ عدالت در جامعه، تصریح کرد: امروزه جریان خود به خودی توسعه و پیشرفت اجتماعی منجر به افزایش نابرابری‌ها شده است. ثروتمندان برخوردارتر و محرومان محروم‌تر شده‌اند که در این شرایط نیاز اساسی به برنامه‌ریزی برای برقراری عدالت و کاهش نابرابری‌ها حس می‌شود. از این رو علت افزایش حاشیه‌نشینی را می‌توان این دانست که برخی از افراد توان زندگی در مرکز شهر را ندارند.

 وی ادامه داد: هدف برنامه‌ریزی کاهش نابرابری‌ها، ایجاد فرصت‌های برابر و در نهایت کاهش فقر در سطح جامعه است. به طور مثال هر چند در حال حاضر نسبت باسوادی بیشتر از 70 درصد است اما در برخی مانند سیستان و بلوچستان به نسبت سایر استان‌ها پایین‌تر هستند.

 وی با بیان این که طبق اصل 44 قانون اساسی امکانات کشور باید به طور مساوی بین افراد تقسیم شود، یادآور شد: در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان انسان‌ها باید تعادل برقرار شود.

 واعظ مهدوی افزود: طبق یک نظرسنجی 86 درصد افراد معتقدند که در صورت نداشتن پول و پارتی حقوقشان پایمال می‌شود. همچنین 50.3 درصد افراد نسبت به این مساله که حکومت در شرایط فعلی به همه افراد با یک دید نگاه می‌کند مخالف بودند.

 معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص تفکر مردم پیرامون چگونگی تخصیص امکانات به افراد، گفت: 67 درصد افراد معتقدند که امکانات باید به طور مساوی بین همگان تقسیم شود، 21 درصد از افراد اعتقاد دارند که امکانات باید براساس شایستگی و 11 درصد نیز معتقدند بودند که امکانات باید براساس نیازمندی افراد به آنها اختصاص داده شود.

 وی با بیان اینکه مطالعات متعددی گویای آن است که احساس عدالت از خود عدالت مهم‌تر است، خاطرنشان کرد: احساس فقر و بی‌عدالتی بیش از خود فقر آزاردهنده است بسیاری از بی‌انگیزگی‌ها به این خاطر است که افراد فکر می‌کنند امکان رشد و پیشرفت بر مبنای شایستگی‌هایشان وجود ندارد که این مساله منجر به ایجاد استرس اجتماعی در افراد می‌شودو در نهایت سبب بروز اختلالات جسمی و روانی خواهد شد. استرس اجتماعی مدیریت ریسک اقتصادی را کاهش می‌دهد. احساس نابرابری موجب کاهش مشارکت اجتماعی شده که این اتفاق تقویت استبداد و انحطاط حکومت را به همراه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید