Performancing Metrics

سانسور الجزیره در مورد سابقه حقوق بشر در عربستان | اتاق خبر
کد خبر: 303269
تاریخ انتشار: 29 آذر 1394 - 06:50
شبکه خبری الجزیره قطر ضمن جلوگیری از انتشار مقاله ای در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی برای مخاطبان غیرآمریکایی انتشار آن را برای سایر مخاطبان خود سانسور کرد.

 

 

به گزارش اتاق خبر به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این مقاله تحت عنوان «عربستان سعودی از تروریسم به عنوان دستاویزی برای نقض حقوق بشر بهره می گیرد»، 12 آذر ماه برای مخاطبان آمریکایی الجزیره منتشر شد.
در این گزارش به 50 مورد احکام اعدامی که قرار است به اتهام جنایات تروریستی در عربستان به اجرا درآید و موارد بی عدالتی در رفتار با شیعیان این کشور استناد و از مناسبات ریاض با واشنگتن انتقاد شده است.
مخاطبان آمریکایی الجزیره همچنان می توانند این مقاله را مشاهده کنند، اما مخاطبان کشورهای دیگر از دریافت آن محروم شده اند.
در همین حال، روزنامه عکاظ عربستان عذرخواهی مدیر مسئول الجزیره را به دلیل انتشار این مقاله را به چاپ رساند.
مقاله یاد شده به قلم «آرجون ستی» وکیل مدافع حقوق بشر و استاد قانون در دانشگاه جرج تاون در سایت اینترسپت منتشر شده است.
رسانه های جهانی پیشتر به انتقادهای درج شده در این مقاله اشاره داشته اند. افزایش موارد اعدام ها در عربستان در سال جاری، صدور حکم اعدام برای یک شاعر پاکستانی به اتهام ارتداد و کشته شدن غیرنظامیان در جریان حملات هوایی عربستان در یمن از جمله این موارد است.
در مقاله ستی همچنین از روابط عربستان با آمریکا انتقاد و ذکر شده که ریاض به دلیل مناسبات نزدیکش با واشنگتن اغلب از محکوم شدن جان به در می برد.
براساس این گزارش، الجزیره که یک شبکه پخش خبری دولتی در قطر است در سال 1996 با کسب اعتبار برای انتشار اخبار مستقل آغاز به کار کرد.
این شبکه خبری در حال حاضر یکی از بزرگترین شبکه های جهانی است، به طوری که 80 دفتر در سراسر کره خاکی دارد.
به نوشته اکونومیست، این شبکه از سوی ناظران عرب به دلیل مبالغه در پوشش اخبار مربوط به مخالفان در لیبی و سوریه و همچنین اخوان المسلمین در مصر مورد انتقاد قرار گرفته است.
گفته شده است که این شبکه بر موارد نقض حقوق بشر از سوی این مخالفان چشم بسته است.
حکومت پادشاهی قطر هم پیمان عربستان در برابر دولت سوریه و عضو ائتلاف عربی ضد انصارالله در یمن است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید