Performancing Metrics

قدرت رقابت کالای با کیفیت داخلی با مشابه خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 303339
تاریخ انتشار: 29 آذر 1394 - 11:07
در گفت و گوی اتاق خبر با عضو هیات رئیسه اتاق البرز عنوان شد
بیتا بیات تاکید کرد: مردم محکوم به خرید کالای بی کیفیت نیستند و این حمایت در کنار نظارت بر این بخش باید موجب شود که کیفیت این اجناس بالاتر برود، چراکه کالای با کیفیت داخلی قادر است با کالای خارجی مشابه رقابت کند.

اتاق خبر: عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفت و گو با اتاق خبر گفت: پرداخت  وام خرید کالای ایرانی در صورتی قابل دفاع خواهد بود که در آن از تولیدکننده داخلی حمایت شود. چراکه چنین طرحی می تواند در جهت فرهنگ سازی و تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی موثر واقع شود.
بیات در مورد ادعای ایجاد شدن رانت در این طرح به علت الزام خرید برند های خاص و از فروشگاه های تعیین شده اعلام کرد: با در نظر گرفته شدن برندها و فروشگاه هایی خاص ممکن است این ادعا صحیح باشد. اگر این طرح محدود به فروشگاه ها و برندهای خاص نباشد می تواند برای تولید کنندگان کالاهای ایرانی مفید باشد.


وی در خصوص مبلغ درنظرگرفته شده در این طرح اظهار داشت: این مبلغ برای خرید کالای های ایرانی کافی نیست و همچنین خرید کالاهای خارجی نیز با این مبلغ غیرممکن است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز در مورد مبلغ بازپرداخت این وام گفت:متقاضیان وام خرید کالا قشر متوسط جامعه هستند. به نظر می آید که در این طرح هدف افراد طبقه متوسط و کارمند جامعه باشند. با این حساب بازپرداخت وام در این طرح برای این افراد مشکل ساز خواهد شد.
بیات با بیان اینکه به نظر می رسد که این طرح با شکست روبرو شود، افزود: هنگامی که صحبت از پرداخت وام توسط دولت می شود بهتر است که این وام به بخش تولید اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه اگر تزریق نقدینگی در بخش تولید باشد موجب رونق تولید و اشتغالزایی خواهد شد ادامه داد: در کنار بخش تولید، مردم نیز باید رفاه و امکان خرید مایحتاج خود را داشته باشند. با این حال مهمترین بخش در این طرح و طرح های مشابه چگونگی اجرای آن است.
وی هدف این طرح را حمایت از مصرف کنندگان و بخش صنفی دانست و ادامه داد: در این طرح علاوه بر تولید کنندگان، به بخش اصناف نیز کمک می شود. به هر حال ورود نقدینگی در جامعه می تواند قدرت خرید مردم را بالا ببرد و این مبالغ، هرچند کم، می تواند کمکی به رونق تولید و بازار مصرف باشد.


بیات در بخش دیگری در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی خروج از رکود در بخش لوازم خانگی گفت: در کشور تولید کنندگان لوازم خانگی کم نیستند. می توان با پرداخت یارانه و کمک به این تولید کنندگان برای پرداخت هزینه های خود به این افراد کمک کرد. این حمایت نباید به صورتی باشد که اتفاقی که برای صنعت خودرو سازی افتاد و علیرغم حمایت هایی که از این صنعت شد کیفیت خودرو پائین ماند در این بخش هم رخ دهد.
وی ادامه داد: مردم محکوم به خرید کالای بی کیفیت نیستند و این حمایت در کنار نظارت بر این بخش باید موجب شود که کیفیت این اجناس بالاتر برود. چراکه کالای با کیفیت داخلی قادر است با کالای خارجی مشابه رقابت کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید