حنابندان در غسالخانه / قصه مردمی که فعل مقاومت را صرف کردند! | اتاق خبر
کد خبر: 303665
تاریخ انتشار: 29 دی 1394 - 10:58
کارگردان «جنت آباد» گفت:
کارگردان نمایش «جنت آباد» عنوان کرد در این اثر مظلومیت مردم جنوب ایران در جنگ تحمیلی و افرادی که در آن دوران فعل مقاومت را صرف کردند به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش اتاق خبر، حسن رونده کارگردان نمایش «جنت آباد» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «جنت آباد» اجرای خود را از ۲۳ آذرماه در پلاتوی اجرای مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است. این نمایش با حمایت جشنواره تئاتر مقاومت به صحنه می رود و روایتی زنانه از غسالخانه ای در زمان جنگ تحمیلی را به تصویر می کشد.

وی ادامه داد: از آنجا که نوجوانی من در دهه ۶۰ مصادف با جنگ تحمیلی بوده است و اهل خرمشهر نیز هستم دلمشغولی و وابستگی زیادی به این اتفاق دارم. من شاهد حضور دشمن پشت دیوارهای آبادان و خرمشهر بودم به همین جهت تصمیم گرفتم درباره مقاومت مردم جنوب کشور نمایشی را به صحنه ببرم. در همین راستا متنی با عنوان «جنت آباد» نوشته محسن سراجی را برای اجرا انتخاب کردم که نگاهی نیز به رمان «دا» بر اساس خاطرات سیده زهرا حسینی دارد.

رونده درباره روایت داستان نمایش که در یک غسالخانه رخ می دهد، توضیح داد: در این نمایش جنگ از زاویه افرادی که در یک غسالخانه در جنوب کشور مشغول به کار هستند، روایت می شود. در این غسالخانه زنانه افرادی با وجود مشکلات و معضلات مختلف مثل نبود کافور و سِدر و آب می خواهند به شهدا خدمت کنند. در این نمایش مظلومیت زنان و مردانی که در آن برهه زمانی فعل مقاومت را صرف و در مقابل دشمن ایستادگی کردند به نمایش گذاشته می شود.

این کارگردان تئاتر درباره نام این نمایش توضیح داد: «جنت آباد» نام قبرستان شهر خرمشهر است که از قبل از انقلاب همین نام را داشته است. در اجرای این اثر نمایشی برای اینکه فضای غسالخانه کمی تلطیف شود نمایش به سه بخش مختلف تقسیم می شود. بخش جلویی صحنه که فضای بیرون غسالخانه را به نمایش می گذارد. بخش دوم درون غسالخانه و بخش سوم یعنی جایی که مرده ها شستشو داده می شوند که این بخش در انتهای صحنه و خارج از دید تماشاگر اتفاق می افتد.

وی درباه طراحی صحنه نمایش نیز بیان کرد: در این نمایش از طراحی صحنه استیلیزه بهره گرفته شده است و به همین منظور بخشی از کاشی های کف یک غسالخانه و کاشی های سنگ غسالخانه در کار مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین باز هم برای تلطیف کردن فضا از مراسم سنتی جنوبی به نام «حنابندان» در نمایش استفاده کرده ایم. دو نوع حنابندان در جنوب کشور وجود دارد. یکی مربوط به زمان عروسی است اما دیگری به زمانی باز می گردد که فردی نوجوان و یا جوان شهید شده و یا ناکام از دنیا می رود. در همین راستا مراسم حنابندان برای این شخص در غسالخانه برگزار می شود البته موسیقی این مراسم چپ کوک است و حتی کِلی که زده می شود کِل عزا است نه شادی. این مراسم هنوز توسط افراد سنتی در جنوب کشور رعایت می شود.

رونده متذکر شد: بازی های بازیگران در این نمایش نیز به دور از غلو و اغراق و به سمت رئالیسم هدایت شده است. فضاسازی نمایش نیز به سمت فضاهای ذهنی و اکسپرسیون گرایش دارد. تمام تلاشمان در اجرای این اثر نمایشی این بوده که مقاومت مردم جنوب کشور و مظلومیتی را که در جنگ تحمیلی به آنها وارد شده، به نمایش بگذاریم.

وی که به عنوان کارشناس امور استان‌ها در اداره کل هنرهای نمایشی نیز فعالیت می کند در پایان با تشکر از حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی، مجموعه مدیریت و کارکنان تئاتر شهر و جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: با وجود شغل دولتی که دارم اما تلاشم این است که از فضای تئاتر دور نباشم و حداقل سالی یک نمایش را به صحنه ببرم. متاسفانه سالن هایی که این روزها به عنوان سالن های خصوصی فعالیت می کنند بیشتر مناسب اجراهای دانشجویی است و کمتر از امکانات حرفه ای برخوردارند به همین جهت هنرمندان بزرگ تئاتر برای اجرای آثارشان با مشکل سالن مناسب روبرو هستند.

فاطمه سرلک، فرزانه سکوتی، فاطمه (حدیث) سرلک و یاسین آتیار بازیگران این نمایش‌ هستند که تا سه شنبه اول دی ماه در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید