Performancing Metrics

داعش 14 درصد از مناطق تحت کنترلش را از دست داده است | اتاق خبر
کد خبر: 303850
تاریخ انتشار: 1 دی 1394 - 16:34
اندیشکده انگلیسی:
اندیشکده انگلیسی 'آی اچ اس جینز' در گزارش جدیدش اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در سال 2015 میلادی، 14 درصد از مناطق تحت کنترلش را از دست داده است.

به گزارش اتاق خبر، در این گزارش که به قلم 'کلامب استراک' ( Columb Strack ) از تحلیل گران ارشد حوزه خاورمیانه اندیشکده 'آ اچ اس جینز' می باشد، عنوان شده است: بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، گروه تروریستی داعش، از اول ژانویه تا 14 دسامبر 2015 میلادی، 12 هزار و 800 کیلومترمربع ( کمتر از 14درصد ) را از دست داده است و درحال حاضر مناطقی در حدود 78 هزار کیلومترمربع همچنان تحت کنترل دارد.
این تحلیل گر 'ای اچ اس جینز' عنوان کرد: این گروه تروریستی در طی این مدت مناطق راهبردی مهمی از جمله شهر 'تل ابیض ' در سوریه، شهر عراقی تکریت و شهر نفتی بیجی و نیز نوار باریکی بین شهر رقه مقر این گروه در سوریه و شهر موصل در شمال عراق، را از دست داده است.
استراک با اشاره به اینکه گروه داعش در سال 2015 نیز توانست به پیشروی هایی دست یابد، افزود:«مهمترین پیشروی این گروه در سال 2015در غرب سوریه از طریق پالیمرا ( تدمر) و کنترل مرکز شهر الرمادی بود و این دو اقدام در حمله تقریبا همزمان در ماه 'می' سال 2015 انجام شد.
به گفته 'استراک '، یکی از مهم ترین مناطقی که از کنترل داعش خارج شد، منطقه راهبردی مرز تل ابیض بین ترکیه و سوریه است، این منطقه یکی از مهم ترین گذرگاه ها ترکیه برای این گروه تروریستی بشمار می رود.
وی افزود:کردهای سوریه در نقطه مقابل با کسب پیروزی های بزرگی در سال 2015 میلادی، مناطق تحت کنترل خود را به حدود سه برابر (186 درصد) افزایش دادند و به 15 هزار و 800 کیلومترمربع رساندند.
محقق 'آی اچ اس جینز' گفت: کردهای سوریه تحت رهبری گروه 'اس دی اف ' در حال حاضر توانسته اند تقریبا تمام مناطقی را که در سوریه به طور سنتی کردنشین بوده اند، تحت کنترل خودشان درآوردند.
'کلامب استراک' همچنین عنوان کرد:«پیشتر شاهد بار مالی منفی برای گروه تروریستی داعش به دنبال از دست دادن منطقه تل ابیض بودیم و این موضوع پیش از تشدید حملات علیه ظرفیت های تولید نفت این گروه بود.»
وی افزود: «دیگر خسارت جدی گروه داعش در عراق، در شهر تکریت و پالایشگاه بیجی و بزرگراه اصلی بین موصل و رقه صورت گرفت. از دست دادن این مناطق انتقال دارایی ها و نیرو بین دو شهر مهم تحت کنترل گروه داعش را با چالش مواجه کرده است.»
این تحلیل گر اندیشکده 'آی اچ اس جینز' عنوان کرد: بررسی های جغرافیایی فعالیت های داعش نشان می دهد این گروه تروریستی به شدت بر اطراف بغداد و دمشق و کمتر بر روی مناطق کردنشین متمرکز شده است.
گروه تروریستی داعش و سایر گروه های تکفیری و افراطی، دست پرورده های غرب و برخی ازکشورهای عربی هستند که تاکنون جنایات بسیاری در کشورهای عراق و سوریه مرتکب شده اند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید