Performancing Metrics

كاهش واردات نهاده هاي دامي از طریق تشکیل صندوق ملی | اتاق خبر
کد خبر: 304042
تاریخ انتشار: 2 دی 1394 - 10:48
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران خواستار شد:
موضوع تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور از سال 84 در وزارت جهاد کشاورزی مطرح، و پس از پیگیری های این انجمن امسال تاسیس شد اما به دلیل کمبود 48 درصدی منابع مالی و دولتی اجرایی نشده است.

اتاق خبر: رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: در میان تولیدات مختلف هر کشور آن دسته از محصولاتی که با امنیت غذایی جامعه ارتباط دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان نقش صنایع تبدیلی به ویژه صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در کاهش وابستگی اقتصاد به واردات نهاده های کشاورزی و حفظ کیفیت تولیدات پروتئینی ارزشمند است. لذا موضوع تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور از سال 84 در وزارت جهاد کشاورزی مطرح، و پس از پیگیری های این انجمن امسال تاسیس شد اما به دلیل کمبود 48 درصدی منابع مالی و دولتی اجرایی نشده است.

بنابراین گزارش، مجید موافق قدیری در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: در واقع صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان به عنوان یکی از مهمترین چرخه های تولید و تبدیل مواد اولیه کشاورزی به تغذیه دام صنعتی پرورش دام و طیور و آبزیان موجب کاهش ضایعات مواد اولیه، افزایش کیفیت و بهره وری تولید محصولات پروتئین حیوانی را فراهم می آورند. به همین منظور با عنایت به مصوبات قبلی شورای گفتگو و ابلاغ صریح مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی درحضور معاون محترم وزیر در امور تولیدات دامی و هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و همچنین موافقت معاونت امور تولیدات دامی و صندوق مادر محصولات کشاورزی مقرر شد به دلیل اهمیت موضوع وهمچنین موارد بودجه ای دولت که برای سال آینده وجود دارد؛ این صندوق با سرمایه کمتر نسبت به مصوبات قبلی تشکیل شود.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: سرمایه اولیه این صندوق طبق مصوبات و طرح توجیهی مصوب وزارت جهاد کشاورزی 100 میلیارد تومان بود اما به دلیل کمبود بودجه در صندوق های ملی، در شورا و با حضور پورمحمدی، معاون محترم سازمان برنامه و بودجه مصوب گردید در بودجه سال آینده و برای شروع به کار این صندوق با سرمایه 10 میلیارد تومانی آغاز شود.

موافق قدیری تاکید کرد: سهم دولت در این صندوق 48 درصد و سهم بخش خصوصی 52 درصد درنظر گرفته شده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: از اثرات مثبت تشکیل این صندوق کاهش تاثیر واسطه ها در فرآیند تامین مواد اولیه،کاهش واردات نهاده های دامی از طریق فرآوری پسماندهای کشاورزی در واحد های صنعتی،ایجاد توازن صادراتی از طریق فرآوری پسماندهای کشاورزی و سوآپ مواد اولیه و محصولات واسطه تولید و همچنین جلوگیری از اتلاف واستهلاک ظرفیت های بدون استفاده سرمایه گذاری های قبلی اشاره کرد.

موافق قدیری گفت: مواد 17 و 19 قانون افزایش بهره وری، مواد 143 و 194 و 224 قانون برنامه پنجساله توسعه، ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بتد 2 مصوبه 33515/ت  03532- مورخ 81/12/26 هیئت محترم وزیران، مفاد قانونی حمایت از تشکیل صندوق های دولتی را به طور شفاف تصریح نموده است.لذا با عنایت به مصوبه اخیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، شایسته است سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی از این گروه صنعتی در جهت تخصیص بودجه این صندوق حمایت ویژه نماید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید