Performancing Metrics

ظریف شخصیت ریسک پذیر سیاسی سال 2015معرفی شد | اتاق خبر
کد خبر: 304680
تاریخ انتشار: 5 دی 1394 - 12:01
پایگاه اینترنتی موسسه گلوبال ریسک اینسایت، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را به عنوان شخصیت سال 2015 از نظر ریسک پذیری سیاسی معرفی کرد.

به گزارش اتاق خبر، پایگاه اینترنتی این موسسه نوشته است: ظریف نیز مانند نارندرا مودی نخست وزیر هند و مرد سال 2014 این پایگاه، فرصت تعامل فعال و گفت وگوی ایران را با جامعه بین المللی و اقتصاد جهانی پس از سال ها انزوا فراهم کرده است.
سال 2015 از نظر ریسک سیاسی، سال هیجان انگیزی بوده است و تحولات سیاسی در سراسر جهان و تنش های بسیاری در منطقه ای که دچار خشونت بوده، وجود داشته است. اما با نگرش مثبت به صحنه بین المللی، توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 در 14 ژوییه مهم ترین و بانفوذترین رخداد این سال به شمار می رود.
این موسسه اعلام کرده است که ظریف از طریق دیپلماسی ماهرانه و مذاکرات دشوار عمل کرد. اگرچه هنوز قضاوت در باره موفقیت کامل این توافق، بسیار زود است، اما دیپلماسی و سخنان ماهرانه وی، به ایران و آمریکا امکان داد که رودر رو درباره این توافق و لغو تحریم های اعمال شده بر اقتصاد ایران، مذاکره کنند.
پایگاه اینترنتی این موسسه گزارش داده است: این شاهکار شایسته دریافت جایزه امسال است. ظریف نشان داده است که فعال سیاسی توانا و نیرومند و مذاکره کننده ماهری است که ادامه نقش آفرینی وی به عنوان هدایت کننده و سکان دار سیاست خارجی ایران، امکانات هیجان انگیز جدیدی برای دوره پساتحریم ایران، فراهم خواهد کرد.
موسسه گلوبال ریسک اینسایت سپس به سه علت اصلی که ظریف را شایسته دریافت این جایزه می سازد، اشاره می کند و می افزاید: «نقش آفرینی شایسته و به یادماندنی ظریف در مدیریت مذاکرات هسته ای ایران، دو تحول مثبت بوجود می آورد: نخست ایجاد توانایی برای ایران برای دستیابی به توافق با 1+5 در باره توانایی های هسته ای خود . ایران اکنون با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان ها و نهادهای جهانی برای اجرا و برآورده کردن شرایط این توافق همکاری می کند
دوم اینکه، نتیجه این توافق، تضمین نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای است. ایران اکنون از توانایی بالقوه و بالفعل برای استفاده از نفوذ گسترش یابنده خود برای حل و فصل سایر مسایل و بحران های منطقه ای برخوردار است.»
در این گزارش آمده است: نقش برجسته ظریف در مذاکرات اخیر وین در باره آینده راه حل سیاسی برای بحران سوریه، نشانگر این موضوع است. دعوت واشنگتن از ایران برای شرکت در این مذاکرات، نشانگر نقش ایران در بحران سوریه و توانایی فزاینده تهران برای اعمال نفوذ در امور سیاسی خاورمیانه است.
پایگاه اینترنتی موسسه گلوبال ریسک اینسایت ادامه داده است: با ادامه فعالیت ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، امکان بالقوه برای همکاری سازنده تهران با کشورهای اروپایی و آمریکا برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق بوجود می آید.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: توانایی و مهارت هیات نمایندگی ایران به ریاست ظریف در مذاکرات هسته ای، راه های بالقوه زیادی برای توسعه اقتصادی در چارچوب طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در اختیار ایران قرار داد. ایران با لغو تحریم ها و آزاد شدن دارایی هایش، بزرگترین کشوری است که به اقتصاد جهانی می پیوندد.صنایع انرژی ایران که قدیمی شده است به دستکم 200 میلیارد دلار برای نوسازی نیاز دارد که خبر داغی برای شرکت های بین المللی نفتی است.
در این گزارش بیان شده است: با توجه به قصد ایران برای نوسازی بخش های بهداشت و درمان، بانکداری و صنایع هواپیمایی و تجاری پس از سال ها، دیگر بخش های اقتصادی ایران نیز توسعه خواهد یافت و برنده بزرگ در تمامی این تحولات، مردم ایران هستند.
این موسسه همچنین در گزارش خود آورده است: ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دو سال گذشته مذاکرات نیرومندی برگزار کردند که باعث به بارنشستن توافق هسته ای برغم مخالفت ها و کارشکنی هایی شد که در هر فرصتی در پی به شکست کشاندن این توافق بودند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید