Performancing Metrics

انتقاد نماینده آشوری ها ازسکوت جهانی نسبت به کشتار مردم عراق،سوریه، فلسطین ونیجریه | اتاق خبر
کد خبر: 305338
تاریخ انتشار: 8 دی 1394 - 06:15
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اقدامات تروریستی گفت: چرا جهانیان قتل و کشتار چند صد هزار زن و کودک آشوری، ایزدی و مسلمان در سوریه، عراق، فلسطین و نیز کشتار شیعیان نیجریه را محکوم نمی کنند.

 

 

به گزارش اتاق خبر، یوناتن بت کلیا در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه اخیرا شاهد اقدامات تروریستی در اروپا و فرانسه بودیم که به هر حال و به هر دلیل و جهت این اقدامات محکوم هستند.
وی ادامه داد: با این حال چرا برای جهانیان کشته شدن 200 نفر در فرانسه آنقدر توجهشان جلب شد که منجر به سکوت یک دقیقه ای در پارلمان هایشان شد، اما به قتل و کشتار چندصد هزار نفر زن و کودک آشوری، ایزدی، مسلمان در سوریه، عراق، فلسطین و غیره هیچ عکس العملی نشان ندادند که از این دست محکومیت کشتار شیعیان در نیجریه است.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس ادامه داد: چرا وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و پیروان ایشان برای جهانیان و خصوصا مدعیان حقوق بشر اهمیت ندارد و هیچ واکنشی نسبت به فجایعی که در آن جا اتفاق می افتد نشان نمی دهند.
بت کلیا یادآور شد: زهی تعجب! باورمان این بود که یک نوع بشر داریم و یک حقوق بشر اما گویا این چنین نیست و بشر و ابناء آن با هم تفاوت ها دارند که ای کاش جوامع به ظاهر مدعی حقوق بشر نحوه زندگی مسالمت آمیز ادیان و اقوام در ایران را برای خود الگو قرار دهند.
وی در ادامه از حضور رهبر معظم انقلاب در منزل خانواده های شهدای آشوری به مناسبت عید میلاد سپاسگزاری کرد و گفت: ولی بسیار متاسفم که این حرکت نیز همانند تمامی برنامه های اقلیت های دینی هیچ پوشش خبری از سوی صدا و سیما نداشته است.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس در ادامه با بیان اینکه در طول 15 سال نمایندگی گذشته بارها نسبت به تقاضای رفع مشکلات قانونی جوامع اقلیت های دینی خصوصا بحث نبود برابری در قصاص و ماده 881 مکرر قانون مدنی از همین تریبون رسمی صحبت کرده ام، بیان کرد: متاسفانه این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: این در حالی است که در قانون اساسی صراحتا بیان شده که جوامع مسیحیان، زرتشتیان و کلیمیان به عنوان اقلیت های دینی رسمی کشور شناخته می شوند و بحث اهل ذمه بودن آنها در همان اوایل انقلاب بسته شده است؛ حتی رهبری نیز در نظر و فتوای تاریخی خود در خصوص برابری دیه از عبارت اقلیت های دینی رسمی کشور استفاده کرده اند. چه اصراری است که اجازه دهیم تا برخی افراد سودجو و منفعت طلب با مستمسک قرار دادن ماده 881 مکرر قانون مدنی، مال و اموال دیگران را به یغما برده و سپس به آمریکا پناهنده شوند؟
بت کلیا ادامه داد: چرا پس از سپری شدن بیش از 8 سال طرح اصلاح این ماده با وجود نظر مساعد شرعی و فقهی آیت الله شاهرودی و بسیاری از علما در کمیسیون قضایی مجلس مسکوت باقی مانده است؟
بت کلیا در ادامه با ابراز تأسف از اینکه اخیرا شاهد توهین به مقدسات مذهبی اقلیت های دینی هستیم، گفت: درج تصاویر روحانیون عالی رتبه مسیحی آشوری ایرانی در شبکه های اجتماعی و توهین و تمسخر ایشان توسط کاربران داخلی و خارجی صرفا گوشه ای از این اقدامات است. از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم تا نسبت به تقنین ماده واحده ای در خصوص جرم دانستن توهین به مقدسات ادیان ابراهیمی و خصوصا اقلیت های دینی رسمی کشور اقدام نمایند.
نماینده مسیحیان آشوری در مجلس نهم در ادامه خطاب به روحانی گفت: در طول چند سال گذشته که به مقام ریاست جمهوری انتخاب شده اید در رابطه با جامعه آشوریان کشور صرفا مبادرت به صدور دستور به وزیر راه و شهرسازی، نوبخت و سعادت استاندار آذربایجان غربی در رابطه با احداث مجموعه های فرهنگی ورزشی در کرج و اورمیه کرده اید که هیچ کدام از آنها نیز منجر به نتیجه نشده است.
وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه شما به عنوان یک حقوقدان اشراف دارید که جوامع اقلیت های دینی کشور با مشکلات قانونی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: یکی از این مشکلات، محدودیت استخدامی در دستگاه های دولتی است که از این جوامع در هیچ مقام نظامی، امنیتی، مدیرکلی، معاون مدیرکلی، سفیری و دیپلماتیک و غیره استخدام نشده است و درج تدین به دین اسلام در آگهی های استخدامی خود دلیلی روشن بر این مدعاست ؛ تقاضا دارد در اسرع وقت موضوع بررسی و نسبت به رفع تبعیض و محدودیت اقدام شایسته مبذول شود.
بت کلیا همچنین با اشاره به 35 فقره نامه که به رئیس جمهوری ارسال شده اما به نتیجه نرسیده است، گفت: بسیاری از کلیساهای کشور دارای سابقه تاریخی چندین قرنی بوده که می بایست به عنوان گنجینه و میراث ملی نگهداری و حراست شوند ولی متاسفانه نه تنها در شرف تخریب و نابودی هستند بلکه حفاری های غیر مجاز سوداگران آثار تاریخی بر اساس بناء آنها لطمات جبران ناپذیری زده اند.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی به بهانه عدم داشتن بودجه برای حفظ و حراست و تعمیر آنها هیچ اقدامی به عمل نمی آورد؛ در حالی که اندکی توجه و هزینه در این رابطه می تواند بهترین تبلیغ برای نظام در جهت رعایت حقوق بشر و حقوق اقلیت های دینی باشد.
نماینده جامعه آشوری کشور در مجلس در ادامه گفت: بسیاری از اموال وقفی جامعه آشوری بدون هیچ مدرک مستدلی مورد تصرف قرار می گیرند که اداره اوقاف هیچ حمایتی از مالباختگان آشوری در این خصوص از خود نشان نمی دهد.
وی یادآور شد: قریب به دو سال است که گروهی در لوای هیات مذهبی به بهانه تاسیس و بنای حسینیه زمین متعلق به کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی در خیابان پاتریس لومومبای تهران به صورت غیر قانونی تصرف کرده اند و علیرغم مراجعات مکرر و بررسی متعدد مسئولین، به تصرفات غاصبانه خود ادامه داده و ادعای دینداری می نمایند حال اینکه حسب نص صریح احکام فقهی عبادت در زمین غصبی باطل بوده و مورد پذیرش نیست بنابراین جای بسی تعجب است که پیگیری های به عمل آمده در طول یک سال گذشته هنوز این هیات به ظاهر مذهبی با گستاخی تمام به اقدامات غیرشرعی و غیرقانونی خود ادامه داده و صراحتا به نهادهای رسمی و حکومتی و جامعه مسیحیان کشور دهن کجی می کند.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که در تمامی نطق های خود اعلام داشته ام پروانه فعالیت انجمن ها کماکان با تاخیر بسیار زیاد و با مدتی بیش از 10 ماه صادر می شوند که متاسفانه وقعی بر آن نهاده نشده است، گفت: در اجرای ماده 180 تبصره 22 ردیف اعتبارات بودجه، امکان بهره جویی جوامع اقلیت های دینی از این اعتبار، ناممکن است، خواستار استفاده از حقوق حقه خود چونان سایر نمایندگان هستم

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید