Performancing Metrics

توافق زبدانی– الفوعه با مشارکت ترکیه و ایران | اتاق خبر
کد خبر: 305387
تاریخ انتشار: 8 دی 1394 - 12:34
رسانه های لبنانی نوشتند:
وزنامه لبنانی السفیر نوشت: شهر زبدانی از میدان جنگ در سوریه به همت رزمندگان مقاومت لبنان و ارتش سوریه ، تحت نظارت سازمان ملل متحد و بر اساس توافق شکل گرفته تحت عنوان « توافق زبدانی – الفوعه و کفریا» در استانبول با حضور ایران و ترکیه کنار گذاشته و کانون آت

 

 

به گزارش اتاق خبر، السفیر افزود: در مقابل ، شهرک های الفوعه و کفریا به دست رزمندگان مقاومت و 4 هزار نیروی رزمی کمیته های مردمی سوریه در قلب استان ادلب افتاده و به سر پل عملیات جاری روسی – سوری برای بازپس گیری این منطقه از اشغال گروه های تروریستی تکفیری تبدیل شده است.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: هزاران رزمجوی مجرب هم به یگان های ارتش سوریه محلق شده اند تا ضمن پیشروی در منطقه، نقاط ضعف ونفوذ هم مسدود شود.
السفیر در ادامه این گزارش با تشریح روند اجرای مرحله دوم توافق زبدانی – الفوعه و کفریا تاکید کرد: زبدانی به طور نهائی از نقشه نظامی جنگ در سوریه و بیانیه های گروه های حذف شد و دروازه های آنها به روی منطقه بقاع میانی لبنان و گذرگاه های تامین سلاح ، دارو و مواد غذائی آنها بسته شد تا دیگر تهدیدی متوجه دمشق و ریف غربی آن وجود نداشته باشد.
السفیر به نقل از یک مسئول از مخالفان سوری مستقر در زبدانی نوشت: باقی مانده های عناصر مسلح منتظر مرحله آینده از اجرای توافق هستند و تلاش دارند تا خود را در ایست و بازرسی های ارتش سوریه تسلیم کنند.
این مسئول افزود: عناصر مسلح در زبدانی بدون فرمانده باقی مانده اند به ویژه این که 9 فرمانده آنها با درج نام خود درمیان زخمی ها و مجروحان دیروز زبدانی را با آمبولانس ها و اتوبوس ها ترک کردند و این اقدام براساس دستور سرکردگان گروه « احرار الشام» صورت گرفت.
السفیر خاطرنشان کرد: بارزترین اسامی فرماندهان عناصر مسلح که از زبدانی فرار کرده اند، « شیخ محمد علی الدرسانی ( ابومامون)» رئیس شورای محلی زبدانی وابسته به گروه اخوان المسلمین و از چهره ها به شدت مخالف توافق ، دو بردار ابوعدنان زیتون، الصیدلانی یکی از مسئولان نظامی و حسن التیناوی هستند.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: محمد حسن خریطه معاون زیتون یکی دو ماه قبل موفق شده بود تا از زبدانی به شهر مضایا و از آنجا به بیروت فرار کند و سپس راهی ترکیه شود، ابومصعب حمدان هم در کوه های شرقی لبنان متواری شده و گروهک « لواء الفرسان» دومین گروه مسلح در زبدانی هم ابوعلی عبدالرحمن العامر سرکرده خود را از دست داده است.
السفیر با بیان این که « العامرهم چند وقت قبل زخمی و از طریق دیر العشایر به لبنان منتقل شده است»، نوشت که به جز ابوعدنان زیتون هیچ کدام از فرماندهان گروه های مسلح در زبدانی وجود ندارند.
این روزنامه لبنانی با ادعای برگزاری دهه ها نشست با حضور نمایندگان ایران و ترکیه و برخی گروه های معارض سوری در استانبول ترکیه، این نشست ها را در دستیابی به توافق زبدانی – الفوعه و کفریا بسیار اساسی و کلیدی خواند و روند این مذاکرات را تشریح کرد.
السفیر افزود: در هر صورت ، ترک ها از گروه فیلق الشام این تصمین را گرفتند، کاروان خودروئی هنگام خروج از شهرک های محاصره شده کفریا و الفوعه و در مسیر گذرگاه باب الهوی به سلامت عبور کند زیرا عناصر مسلح این گروه در دو طرف جاده و روستاها وشهرک های منطقه حضور دارند و این اتفاق دیروز با عبور توام با سلامت کاروان رخ داد.
این روزنامه لبنانی با بیان این که« مذاکرات در استانبول بسیار گسترده و اما خلاصه آن توافق زبدانی – الفوعه و کفریا بود»، نوشت: احرار الشام و ترک های تلاش کردند تا همه غوطه شرقی جزو توافق قرار بگیرید و در آنجا آتش بس برقرار شود اما برای ایرانی ها پیشنهاد ها جذاب و گیرا و از لحاظ سیاسی هم پاسخگوی همپیمان سوری آنها نبود زیرا سوریه درصدد ورود به نبرد بزرگ درغوطه شرقی بود تا مذاکرات برای آتش بس در شرایط بهتری برگزار شود.
السفیر افزود: تلاش های احرار الشام درتحقق موفقیتی سیاسی که به ترک ها برتری سیاسی و نظامی در قلب منطقه نفوذ سعودی ها می بخشید، ناکام ماند.
این روزنامه لبنانی دو مرحله توافق زبدانی – الفوعه و کفریا را این گونه تشریح کرد:
مرحله اول: توقف عملیات نظامی مقاومت و ارتش سوریه در زبدانی و ادلب، بنش، معرتمصرین، رام حمدان، تفتاز، طعوم ، زردانه و شلخ و همزمان توقف عملیات گروه های مسلح در کفریا و الفوعه و امدادرسانی به اهالی این دو شهرک محاصره شده .
مرحله دوم : تخلیه مجروحان از بین 800 عنصر مسلح محاصره شده در زبدانی و حل وفصل اوضاع بقیه با دولت سوریه ، 120 عنصر مسلح در مضایا و سرغایا ، امدادرسانی به 40 هزار تن در زبدانی و سه هزار تن در مضایا و در مقابل اینها ، خارج شدن ده هزار شهروند سوری از میان دست کم 20 هزار ساکن کفریا و الفوعه از محاصره و تخلیه زخمی ها و انتقال آنها از طریق ترکیه به لبنان و سپس مناطق امن سوریه
السفیر نوشت: بیروت به تازگی شاهد مذاکره با نمایندگان سازمان ملل متحد برای تفاهم در خصوص جزئیات نهائی اجرای توافق و عملیات تخلیه مجروحان بعداز بسته شدن پرونده نظامی و سیاسی مذاکرات ایرانی و ترکیه ای در استانبول بود.
اما اجرای این توافق با چند مانع منطقه ای مواجه شد و حتی آتش بس در 15 ماه اگوست شکسته شد و مجروحان دو طرف تخلیه نشدند و آتش بس دوم هم با وجود تمدید آن شانسی نداشت و تنها امیدی کاذب برای توقف جنگ زبدانی ایجاد کرد به ویژه این که برگه های برنده ترکیه به تدریخ از دست آن خارج می شد.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد:تا این که مقاومت و گروه های « الغالبون» و تیپ چهارم زرهی ارتش سوریه موفق شدند شکست سنگینی را بر به اصطلاح « لواء حمزه بن عبدالمطلب» به سرکردگی ابوعدنان زیتون وارد و به تدریج میدان نبرد را از بلندی های شهر زبدانی به مرکز آن نزدیک کنند.
السفیر خاطرنشان کرد:« در 18 ماه اگوست ، آخرین تلاش ترک ها در انتخاب گزینه نظامی برای سقوط کفریا و الفوعه برای بی نیاز شدن از تفاهم با ایرانی ها شکست خورد».
این روزامه لبنانی افزود: در بدترین روزهای حمله علیه کفریا و الفوعه و شکست به اصطلاح« جیش الفتح» دریورش به خطوط مقدم دفاع از این دو شهر در جریان هفت ماه، ترکیه مجبور شد عناصر جنگی چینی « ایگورها» را فرابخواند.
السفیر تصریح کرد: هفت عنصر انتحاری با خودروهایی حامل ده ها تن مواد منفجره برای ایجاد رخنه و شکاف در خطوط مقدم نیروهای مقاوم شهرک های الفوعه و کفریا اقدام و قتلگاه درست کردند اما نتوانستند مقاومت این نیروهای شجاع را بشکنند.
دیده بان حقوق بشر سوری در این زمینه گفته است: تعداد انتحاری ها به 26 تن رسید که یازده تن آنها چینی ، یک ترکستانی ، یک لبنانی ، دو سعودی و یازده سوری بودند و سرانجام ترک ها مجبور شدند به پرونده توافق زبدانی – الفوعه و کفریا بازگردند.
السفیر تاکید کرد: برگ برنده در دست مقاومت و ارتش سوریه فقط زبدانی نیست ، بلکه دستیابی به تفاهمی است که از کفریا و الفوعه حمایت می کند و به قدرت نفوذ ترکیه و گروه های مسلح تکفیری در دروازه های دمشق و بقاع میانی لبنان پایان می دهد.
در این شرایط حمایت از جاده بین المللی بیروت – دمشق که از ناحیه زبدانی همواره تهدید می شد، ایجاد شده است .
زبدانی تنها کمی بیش از دو کیلومتر با این جاده فاصله دارد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد:تصمیم رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه حفظ وضع موجود زبدانی و عدم یورش کامل به آن است تا یک برگه احتیاطی در اختیار آنها باشد به ویژه این که عناصر مسلح در زبدانی دیگر توان ادامه جنگ را ندارند زیرا همه تونل ها و استحکامات آنها نابود شده است.
« برگه اول رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه برای اعمال فشار بر گروه های تروریستی ، شهرک مضایا است که 120 عنصر مسلح در آن در محاصره قرار دارند و این شرایط حمایت از کفریا و الفوعه را تضمین می کند».
السفیر نوشت: پیشروی وسیع رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه در ریف جنوبی حلب یک برگ برنده اساسی است که معادله را دگرگون کرده و گزینه های ترکیه را سوزانده است و تنها گزینه این کشورتسلیم شدن در مقابل پیشنهادهای ایران است.
این روزنامه لبنانی افزود:در حمله ای که دو ماه قبل آغاز شده در کنار نیروهای ارتش سوریه، رزمندگان مقاومت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و یگان هایی از « النجباء» عراق شرکت دارند.
« با نزدیک شدن عناصر مهاجم به 17 کیلومتری دو شهرک کفریا و الفوعه، مقاومت گزینه های جدیدی انتخاب کرد و آن نفوذ به دشت به سوی تفتاز و آنجا به دو شهرک کفریا و الفوعه بود».
السفیر خاطرنشان کرد: اکنون همه شهرک های اطراف کفریا و الفوعه در تیررس توپخانه ارتش سوریه قرار دارند و علاوه بر همه این ها نیروی هوائی روسیه هم برای ایجاد پوشش قوی هوائی وارد میدان شده است.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد:ورود به مرحله دوم توافق آسان نبود زیرا هر بند این توافق نیاز به مذاکراتی طولانی داشت و سرانجام موفقیت دیروز حاصل شد.

** شعارعلیه داعش ، سعودی و ترکیه
النهار دیگر روزنامه لبنانی هم با بررسی توافق زبدانی – الفوعه و کفریا نوشت: سازمان ملل متحد اجرای این توافق را نمونه ای برای مبادله جمعیتی در سوریه دانسته است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: هنگامی که کاروان عناصر مسلح زبدانی به منطقه « الکوکودی» رسید برخی شهروندان لبنانی کفش و سنگ به سوی خودروها پرتاب کردند و شعارهائی علیه گروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده و همچنین علیه سعودی و ترکیه سر دادند و نیروهای امنیتی مداخله کردند.
النهار ادعا کرد: در مراسم استقبال از شهروندان سوری که از الفوعه و کفریا به بیروت رسیده بودند، علی عمار و علی المقداد دو نماینده حزب الله در مجلس و حاج وفیق صفا مسئول واحد ارتباطات و هماهنگی حزب الله و هیاتی از جنبش امل در فرودگاه بیروت حضور یافتند.
این روزنامه نوشت: تا قبل از این که عناصر مسلح مخالف وارد شهر زبدانی واقع در شمال غرب دمشق پایتخت سوریه شوند، این شهر مقصد مهمی برای گردشگران بود.
النهار افزود: زبدانی یکی از آخرین اردوگاه های عناصر مسلح مخالف در طول مرزهای لبنان و سوریه بود و اکنون تعدادی کم از این عناصر در آن حضور دارند و بیشتر آنها فرار کرده اند.
این روزنامه به نقل از « یعقوب الحلو» هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل مقیم در سوریه نوشت که در مرحله بعد، کامیون های حامل مواد غذائی و داروئی وارد شهرک ها تحت محاصره می شوند.
وی افزود: برای سازمان ملل و جامعه جهانی این توافق ها و آتش بس ها به منظور دستیابی به هدفی بزرگتر که همه سوریه را شامل شود، بسیار اهمیت دارد و ما از این توافق ها حمایت می کنیم زیرا تاثیرهای مثبتی برای مردم دارند و امور را به حالت عادی بازمی گردانند..
استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، درصدد شروع گفت وگوهای صلح سوریه در ژنو در 25 ماه ژانویه سال 2016 است.
النهار هم نوشت که ایران همپیمان دمشق و ترکیه که از عناصر مسلح مخالف حمایت می کند، در تحقق توافق آتش بس در زبدانی والفوعه و کفریا در ماه سپتامبر گذشته و اجرای مرحله اول آن تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی نقش آفرینی کردند.

** موفقیتی بزرگ رقم خورد
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: 9 ماه کامل از محاصره دو شهرک کفریا و الفوعه توسط گره های تروریستی تکفری گذشت تا این که مرحله دوم توافق هم دیروز اجرائی شد.
این روزنامه با تشریح روند اجرای توافق افزود: اکنون روشن شده است که در دستیابی و اجرای این توافق پایتخت های مختلفی از جمله آنکارا نقش داشته اند.
الاخبار اضافه کرد: در جریان جنگ سوریه ، تاکنون توافقی را با این حجم از مشارکت های نظامی و بین المللی و حضور چند کشور منطقه از جمله دولت سوریه نداشته ایم.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: در این معامله، ایران، ترکیه و لبنان مداخله کردند تا یک عملیات هوائی و زمینی در ترکیه ، لبنان و سوریه با دقت صورت گیرد و برای آن می توان پیامدهای مثبت شکلی و عملی به ویژه راهبردی میدانی منظور کرد.
الاخبار هم با تشریح مهمترین مراحل در مسیر نبردها و مذاکرات برای دستیابی به توافق زبدانی – الفوعه و کفریا، نوشت: ترکیه شاهد نشست ها و دیدارهای دوجانبه با هیات ایرانی و هیات احرار الشام بود.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: ترکیه از تهران خواسته بود تا برای دستیابی به توافق آتش بس با سوریه مذاکره کند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید