Performancing Metrics

راه‌اندازی هشت آزمایشگاه تست‌های فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 305653
تاریخ انتشار: 10 دی 1394 - 05:21
رییس پیشین پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به فعالیتهای پژوهشی این پژوهشگاه گفت: تاکنون موفق به راه‌اندازی مرکز یکپارچه‌سازی آزمون تست فضایی شده‌ایم که این مرکز شامل 9 آزمایشگاه و یک کارگاه فعال می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر حسن کریمی مزرعه شاهی در مراسم تقدیر و معارفه روسای پیشین و جدید پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی این پژوهشگاه افزود: از سال 89 که در مجموعه کشور تصمیماتی در خصوص تغییر مدیریت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی کشور رخ داد تحولات اساسی در این حوزه شکل گرفت.

وی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در این پژوهشگاه اظهار داشت: در این پژوهشگاه اقدام به راه‌اندازی دفتر طراحی شد علاوه بر آن سه پژوهشکده به منظور توسعه فناوری‌های فضایی شکل گرفت.

کریمی، پروژه ماهواره مخابراتی ناهید را از دستاوردهای پژوهشکده سامانه‌های هوایی این پژوهشگاه نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن مرکز یکپارچه سازی و آزمون و تست‌های فضایی نیز در این پژوهشگاه شکل گرفت. این مرکز یک آزمایشگاه جامع در حوزه فضایی است که فاز اول آن در تیر ماه سال جاری به پایان رسید.

رییس سابق پژوهشگاه فضایی یادآور شد: مرکز یکپارچه سازی آزمون‌های فضایی شامل 9 آزمایشگاه و یک کارگاه فعال است که از آن جمله می‌توان به آزمایشگاه‌های اکوستیک، خلاء حرارتی، همراستایی، ارتعاشات شوک، بارگذاری استاتیک آزمایشگاه کنترل وضعیت اشاره کرد.

وی با تاکید بر این که خدمات این آزمایشگاه‌ها به مراکزی چون دانشگاه صنعتی شریف و صاایران ارائه شده است، اضافه کرد: در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی نیز فعالیتهایی در حوزه موتور فضایی تعریف شده است که پروژه‌هایی در این راستا اجرایی شد.

کریمی با تاکید بر این که این پژوهشگاه، پژوهشکده‌های مختلفی در برخی از استانها راه‌اندازی کرده است،‌ گفت: پژوهشکده مکانیک در شیراز از جمله واحدهای تابعه این پژوهشگاه است که در حوزه انرژی و باتری‌ها فعال هستند.

وی پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان را از دیگر واحدهای این پژوهشکده نام برد و ابراز تاسف کرد که از ظرفیت‌های این پژوهشکده در راستای اجرای پروژه‌های فضایی استفاده نشده است.

وی پژوهشکده رانش‌گرهای فضایی در تبریز را از دیگر واحدهای این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: با امکاناتی که در این پژوهشکده ایجاد شده امکان طراحی و ساخت آزمایشگاه چرخ عکس‌العملی فراهم شد.

وی مرکز تحقیقات فضایی در مازندران را از دیگر واحدهای این پژوهشگاه نام برد و طراحی ساخت تلسکوپ مداری را از جمله پروژه‌های این مرکز تحقیقاتی نام برد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشکده‌ی سامانه‌های فضایی یادآور شد: طراحی و ساخت کاوشگر تیر و مهر و پرتاب دو موجود زنده از جمله پروژه‌های انجام شده در این پژوهشکده هستند.

کریمی تعداد اختراعات این پژوهشگاه را 9 اختراع ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن تا کنون موفق به انتشار 120 مقاله ISI، 21 مقاله در نشریات خارجی و 61 مقاله در نشریات داخلی، ارائه 191 مقاله به همایش‌های بین‌المللی و ارائه 230 مقاله به همایش‌های داخلی شده‌ایم.

رییس سابق پژوهشگاه فضایی ایران تثبیت فناوری‌های فضایی را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: تا کاربردی شدن این فناوری در حوزه‌هایی چون کشاورزی و کاهش ریسک بلایای طبیعی فاصله زیادی داریم که دست یافتن به اهداف در این حوزه نیاز به حمایتهای بیشتری دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید